Appropriate Behavior (2014)

Alternatieve titel: Appropriate Behaviour

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Desiree Akhavan
met Desiree Akhavan, Rebecca Henderson en Scott Adsit

Het is voor Shirin niet makkelijk om deel uit te maken van de perfecte Perzische familie. Ze wordt van geen enkele kant geaccepteerd. Haar familie weet niet dat ze biseksueel is en haar ex-vriendin Maxine kan niet begrijpen waarom ze hen dit niet vertelt. Zelfs de zesjarige jongens in haar filmklasje hebben teveel ADD om zich meer dan een seconde op haar te kunnen concentreren. Wanneer haar familie bekend maakt dat Shirin's broer is uitgehuwelijkt aan een Iraanse schone, begint Shirin te rebelleren door onder andere panseksuele escapades, terwijl ze probeert te achterhalen waar het mis is gegaan met Maxine.

Een solide, voor een groot deel geloofwaardig en grappig, sympathiek overkomend, volwassen gemaakt, openhartig en bitterzoet portret van een jonge vrouw (wier leven een puinhoop was en die feitelijk niet wist wat ze met haar leven wilde), vol met misstappen en haar zelfacceptatie binnen een wereld die gecompliceerd was. Enkel de scènes met de ouders vond ik naïef en kwamen daardoor bij niet reëel over. De cast speelde sterk.

Waardeloze film.
Kan er ook mee te maken hebben dat ik kort geleden ook Boy Meets Girl 2014 -staat nog niet op de Moviemeter website- gezien heb. Die een soortgelijk verhaal verteld. Maar dan vele malen beter.
Wellicht ook totaal anders deze film was gewoon niets voor mij.

avatar van Biosguru
Mooie persoonlijke film met veel oog voor detail. Deed me wat aan Xavier Dolan en Frances Ha denken. Erg goed mee vermaakt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een eigenzinnige film die nogal bruusk lijkt over te komen in het begin, maar die al snel begint te boeien. Desiree Akhavan regisseert zichzelf in een film die denkelijk ook deels persoonlijk is. Het zit haar in elk geval als gegoten.

De vergelijking met Frances Ha is hier al gemaakt, vooral dan qua thematiek, minder wat de creativiteit betreft. Maar ik zie ook een vergelijking met Woody Allen. Wat neurotische humor in New York. De film is wel eigentijds en kleurt soms buiten de lijntjes, wat het net de nodige kleur geeft.

Films als deze staan of vallen naarmate je empathie kunt opbrengen voor het hoofdpersonage. Dat is mij bij deze film niet gelukt. Het gerommel van Desiree Akhavan voor en achter de camera deed mij niets. De warrige chronologie en de lelijke settings hielpen ook al niet. Er zijn betere films gemaakt over rouwprocessen na een verbroken relatie.