Apocalypse: La 1ère Guerre Mondiale (2014)

Alternatieve titels: Apocalypse: World War I | Apocalypse: The First World War

Frankrijk / Canada / Verenigde Staten / België
Documentaire / Oorlog
260 minuten (miniserie, 5 delen)

geregisseerd door Isabelle Clarke en Daniel Costelle
met de stem van François Arnaud

Geheel in kleur wordt getoond hoe de Eerste Wereldoorlog aanving; het wankele Europese machtsevenwicht en de vijandige verhoudingen tussen grootmachten als Engeland, Frankrijk en Rusland tegenover Duitsland en Oostenrijk-Hongarije doen de spanningen hoog oplopen en storten het Europese vasteland in een gewapend conflict dat zijn weerga niet kende en vier jaren zou duren. Hieraan zouden steeds meer naties gaan deelnemen, om zo uit te monden in de Grote Oorlog.

Heldere documentaire over de eerste wereldoorlog, goed vervolg of goede voorganger van Apocalypse: World War II. Maakt geregeld uitstapjes naar het dagelijkse leven om vervolgens weer de draad op te pakken bij belangrijke gebeurtenissen, dit maakt de documentaire juist zo goed.

Indrukwekkende documentaire over de 1e wereldoorlog met veel beelden die ik nog nooit eerder gezien had en alles in kleur gebracht. Er wordt geen detail overgeslagen, zeer goed gemaakte documentaire.

avatar van Noud
Lees vooral het stripboek van Jacques Tardi's War of the Trenches. Trailer deed mij aan dit boek denken.

Zeer goede documentaire over Wereldoorlog 1.
De 5-delige reeks geeft een uitstekend beeld hoe het allemaal in zijn werk is gegaan en toont ook schokkende beelden van op de slagvelden.
Ik ben echter niet zo geïnteresseerd in deze Eerste Wereldoorlog, wel in de geschiedenis van de 2de, maar je kan de ene niet uitsluiten door de andere, het einde van de eerste oorlog was meteen ook de aanleiding van de tweede, wat deze documentaire dan wel interessant maakt.

avatar van Kondoro0614
Toen ik zag dat deze documentaire serie (reeks) op Netflix verscheen was ik eigenlijk al best snel verkocht, en zeker na het zien dat de mensen achter deze reeks toch de nodige moeite hebben gedaan er een kleurrijk spektakel van te maken en daar nog wat geluidseffecten aan vast hebben gemaakt, prachtig! Ik heb mezelf nooit héél erg in de eerste wereld oorlog verdiept, anders dan de tweede wereldoorlog vond ik de eerste tot laatst nooit zo heel interessant. Mijn interesse is na deze docu wel wat beter geworden en ik heb al aardig wat informatie verschaft over deze zinloze strijd die ontzettend veel levens heeft geëist.

Wat mij opviel is dat voornamelijk Duitsland aardig vernederd werd voor hun verlies tegen het o zo machtige tegenstander die oorspronkelijk alleen bestond uit de UK, Frankrijk en Rusland. Toch heeft in mijn ogen Rusland deze oorlog het meeste verloren en grootste vernedering ondergaan door de meeste opgetelde doden (dit waren er 1,8 miljoen) maar dat niet alleen, hun ‘tsaar’ Nicolaas II was afgezet en het ontzettend grote Rusland leed veel terrein verlies wat nu dus o.a. de landen Oekraïne heeft gemaakt. Echter is het niet zo dat de Duitsers geen verlies hebben geleden, aangezien ze op een tweede plaats staan met ongeveer tussen de 1.5 en 1.6 miljoen doden, ik weet de exacte aantallen niet.

De docu laat in vijf verschillende afleveringen een goed overzichtelijk beeld zien van de eerste wereldoorlog waar we in het eerste deel kennis leren maken met de leiders van de verschillende vechtende landen, daarop volgend de start van de oorlog. Dan krijgen we al snel te zien hoeveel leed de oorlog meebracht, de hongersnood aansloeg, de dodenaantallen in een rap tempo omhoog liepen en de hoeveelheid vechtende landen mee deden. Ook was de politieke druk en macht goed naar boven gehaald. Ook de lichte acties van Rasputin zijn vewerkt maar ook het feit dat alle leiders familie van elkaar bleken te zijn, toch best apart. En natuurlijk de vooruitgang op oorlogsmateriaal is goed te zien naar betere tanks, hoeveelheid munitie en zelfs de outfits van de soldaten goed in te herkennen was.

Ook was het mooi hoe Isabelle Clarke en Daniel Costelle de familie ‘Ferrari’ nog even naar voren hadden gebracht. Ondanks dat het een normale, best rijke Franse familie was werpen wij ook een blik in een familie die tegen over een oorlog staan. Hun gedachten bij deze oorlog, wat er door hun heen gaat, dagelijkse activiteiten en noem zo maar op. En het mooiste van alles, dit is vast gelegd omdat de vader een goed gevoel had dat het mooi was om het later nog een keer terug te zien.

We kregen hier en daar nog wat informatie over toekomstige Duitse leiders wat ik zelf best interessant vind. We zagen bijvoorbeeld Adolf Hitler meevechten in de oorlog, we zagen Erwin Rommel en ik meende ook Hermann Göring. Ook werden er wat referenties gemaakt naar de tweede wereldoorlog maar die bleef voor alsnog vaak uit beeld, waar ik ook meer een voorstander voor was.

Heel veel informatie, heel veel goede informatie en een zeer nuttige serie. Ik kan wel alles haarfijn gaan uitspitten hier maar, als je interesse hebt is het natuurlijk altijd mooier om zelf naar deze serie te gaan kijken. Je leert veel, en het is prachtig in elkaar gezet. De kleurrijke beelden geven een realistische twist aan de serie en ook de geluidseffecten waren prima. Helaas geeft het geen authentieke sfeer en dat mistte ik soms wel. De stem van François Arnaud was prachtig om naar te luisteren en verveelde niet snel. Toch omdat mijn interesse in de eerste wereldoorlog altijd een tikkeltje minder is dan de tweede, heb ik nooit veel informatie hier over opgezocht en nu ik deze docu heb gezien weet ik gelijk een hele boel, of alle informatie blijft zitten weet ik niet maar wel een hele hoop!

avatar van Shadowed
Nog een Apocalypse.

Jammer dat dit eigenlijk wel een mindere is dan World War II. Vooral omdat het hier aanvoelt alsof ze minder te vertellen hebben. De beelden zelf vond ik ook niet meer zo adembenemend als in WWII, al heb je hier en daar wel sterke beelden.

Opnieuw volledig met oude beelden in kleur, die aansluiten op de stem van de verteller. Helaas merk je som wel dat ze helemaal niet aansluiten op de verhalen en dat bepaalde geluiden er wel heel geforceerd in geplaatst zijn. Het is allemaal wat slordiger dus.

Ook wel wat saai eigenlijk. Normaal kan ik hier eindeloos naar luisteren, maar hier betrapte ik mezelf wel vaak erop dat ik mijn aandacht volledig verloor. Hierdoor had ik een aantal belangrijke stukken gemist, maar dat komt er o.a. door dat de beelden niet echt interessant waren. Vooral in de eerste 2 stukken.

Het deel "Hell" is het beste stuk van de volledige miniserie. Het enige deel dat me de hele speelduur geboeid kon houden, met de meest adembenemende beelden van de serie en heftige stukken die dan soms wel binnenkomen. Ook "Rage" bevat enkele sterke stukken.

Het is allemaal gewoon wat minder interessant met meer stukken die totaal niet boeien (Ferrari familie) en dat haalt de vaart er een beetje uit. De stem van de verteller zelf klinkt ook wat jong, maar je went er snel genoeg aan omdat hij toch wel een pakkende stem heeft.

Uiteindelijk kan ik dit niet echt een onvoldoende geven, omdat ze verhalen soms goed verteld zijn met enkele indrukwekkende beelden daarbij. Het weet allemaal gewoon minder te boeien dan bijvoorbeeld WWII. Desondanks nog steeds iets wat wel bijzondere indrukken weet op te wekken.