De Boskampi's (2015)

Nederland
Komedie / Familie

geregisseerd door Arne Toonen
met Thor Braun, Henry Van Loon en Rick Lens

Rik Boskamp (Thor Braun), zoon van een sullige boekhouder, wil maar één ding: niet meer gepest worden. Geïnspireerd door een maffiafilm verzint hij een list. Hij zorgt ervoor dat ze verhuizen en dat zijn vader (Henry van Loon) in het nieuwe dorp wordt aangezien voor de levensgevaarlijke maffiabaas Paulo Boskampi. Het plan werkt! Rikkie Boskampi wordt niet meer gepest, iedereen is bang voor Paulo en behandelt hen met respect. Totdat er een pestkop uit het verleden opduikt. Hoe lang kan Rikkie zijn leugen nu nog vol houden?

avatar van laurel
Leuke film, maar toch echt meer voor kinderen

avatar van Rickyman
Leuke film voor de jeugd, maar volwassenen zullen 'm ook kunnen waarderen.
Henry van Loon speelt zo'n rol fantastisch, en de bij-rollen waren ook leuk gedaan.
Een geinige parodie op het maffia/begin jaren '80-stijltje.

Hoewel ik bepaald geen fan ben van Nederlandse films, vond ik deze Komedie / Familie film nog wel aardig ondanks dat hij vooral bedoeld is voor de jeugd. Het verhaal is eigenlijk behoorlijk aan de flauwe kant en dat geldt ook voor de humor (te kinderachtig), maar de uitvoering was wel leuk gedaan en visueel zag het er met de decors en aankleding ook best fraai uit. Dat laatste is overigens ook van toepassing op Meral Polat (in de rol van Gina die een Italiaanse winkel runt), die ik een mooie verschijning vond. Ze heeft wel iets weg van de temperamentvolle Katja Schuurman.

Het verhaal speelt zich af begin jaren 80, maar qua tijdsbeeld zitten er wel veel schoonheidsfouten in zoals o.a. het toepassen van compacte computers en LCD-monitors terwijl die pas verkrijgbaar waren einde jaren 90 en natuurlijk de Euro als betaalmiddel terwijl dat pas was vanaf 1 januari 2002 werd ingevoerd. Ook zien we platte HD beeldschermen voorbijkomen die dan wel weer zijn aangesloten op ouderwetse begin jaren 80 VHS videorecorders (bovenladers) en ook passeren moderne afstandsbedieningen de revue. Wat dat betreft kun je goed zien dat we te maken hebben met een Nederlandse productie, want het budget voor deze film zal ongetwijfeld niet al te hoog zijn geweest. Naarmate het verhaal vordert, wordt de film wel flauwer en is het leuke er ook wel een beetje vanaf. Zeker wanneer er ook de zogenaamde echte maffia in het verhaal komt. Ook het einde is best flauw en zeker wat betreft het zingen van het vreselijke maffialied direct na het einde van het verhaal. Maar goed de jeugd zal dat ongetwijfeld leuk vinden.

De cast doet het best leuk en verdienstelijk en dan vooral Thor Braun in de rol van de op school gepeste Rikkie, die ervoor zorgt dat zijn sullige vader Paul (leuk gespeeld door Henry van Loon) in het nieuwe rijke dorp waarna ze verhuizen (de vader heeft namelijk promotie gemaakt op het werk, waar hij in eerste instantie door andere werknemers als een sukkel wordt aangezien en ook regelmatig wordt gepest) wordt aangezien voor de levensgevaarlijke maffiabaas Paulo Boskampi. Door toevallige omstandigheden lijkt dat ook vaak het geval en het levert ook een aantal leuke situaties op (o.a. met de wesp in de keel en de collecte voor Gina langs de deuren). De overige cast bestaande uit best redelijke bekende Nederlandse acteurs deed het ook leuk zoals René van 't Hof in de rol van voormalig politieagent Fred die op onderzoek uitgaat en Rutger de Bekker als collega Pierre op het werk die vader Paul pest. Buiten Meral Polat vond ik ook Loes Haverkort een mooie verschijning in deze film.

Al met al gewoon een leuke en vooral vermakelijke Komedie / Familie film, die wel vooral bedoeld is voor de jeugd.

avatar van AmazingPP
Tussen al die Nijenhuis-rotzooi en romantische komedietjes van één of andere "zoon van" is het soms moeilijk om pareltjes te vinden tussen de Nederlandse films vandaag de dag. Ze zijn er zeker wel, maar zeldzaam. En dit is er zo eentje; toen ik de poster zag dacht ik inderdaad aan een soort van "Flodder"-achtige film, omdat de poster daar wel heel erg veel op lijkt. De film echter lijkt er totaal niet op. De hoofdrolspeler (Thor) is heel erg op zijn plaats in deze film en het plezier spat dan ook van je scherm af als hij aan het acteren is, maar dat geldt eigenlijk voor heel de film. Echt zo'n VPRO-product: minimale kosten, maar met heel veel liefde gemaakt. Ondanks dat ik niet de doelgroep ben heb ik er ontzettend van genoten. En in vredesnaam: waar halen ze zo'n kind vandaan die die pestkop speelt? Je zou het ventje met liefst een trap onder zijn hol geven. Ik weet dat het acteerwerk is, maar hij heeft echt zo'n hoge irritatiefactor dat ik dit ook een zeer knappe acteerprestatie vind! 4 *

avatar van Kliko_Green
Wat een verrassende film! Zonder verwachtingen gekeken maar het was boven verwachting.
Absoluut leuk om te kijken.

"Anton .."

Verassend leuke film met veel bekende gezichten om samen met het gezin te kijken. Leuker dan verwacht en weer eens een frisse film van nederlandse bodem. Vooral de jaren 70 (?) setting ziet er erg goed uit al houden ze zich hier niet altijd aan .. Ik denk dat dit wel meer kijkers is opgevallen dat er naast de 70er jaren setting ook prijzen in euro en flatscreens aanwezig waren. Hebben bewust gedaan? Maakt ook niet uit want het store nergens tijdens de film. Acteurs en actrices waren wat mij betreft alleen op de juiste plaats. Fijne familiefilm met humor, spanning en een aantal lessen .. 4****

laurel schreef:
Leuke film, maar toch echt meer voor kinderen

Dan geef je dus misschien niet het aantal juiste sterren voor deze film .. De film is ook voor kinderen/familie bedoeld ..

avatar van Ted Kerkjes
max cady schreef:
Je moet mijns inziens een film gewoon beoordelen zoals jij hem ervaren hebt, niet namens kinderen of zo. Ik ga toch ook geen actiefilm beoordelen namens een actiefilmliefhebber, ook is die film wel voor actiefilmliefhebbers bedoeld? Je moet je ook bij kinderfilms niet inleven in de doelgroep, maar gewoon die film kijken. Goede kinderfilms zijn voor volwassenen ook goed. Een goede film is een goede film, en een goede film wordt door zowel kinderen als volwassenen herkent.

laurels stem is dus prima.

Ted Kerkjes schreef:

laurels stem is dus prima.

Ik begrijp wat je bedoeld en geef je hier ook wel gelijk in. Ik reageerde omdat ik het idee kreeg dat Laurel een laag cijfer gaf omdat hij dacht dat het een film was voor volwassenen en dan ook alleen dat. Dan zou ik ook een lager cijfer geven. Als ik de goonies ga kijken en ik verwacht een volwassen film dan kom ik bedrogen uit want ik ben niet de doelgroep. Dit is natuurlijk wel een fantastische familiefilm maar alleen als je er op die manier tegenaan kijkt.

avatar van frolunda
Leuke film die wat aloude,bekende thema's (pesten,de maffia film) opnieuw op een frisse manier onder de aandacht brengt.Niet echt origineel maar toch aardig bedacht en met een aanstekelijke cast.Vooral de prestatie van Henry van Loon is zeer goed,hij stal echt de show.Ook de 'bewuste' schoonheidsfoutjes (aankleding,locaties) maken de pret alleen maar groter.Eigenlijk geschikt voor elke doelgroep als je er maar met de juiste instelling naar kijkt.

avatar van mcdaktari
Het mag dan wel een kinderfilm zijn maar de film kijkt heel prettig weg en ondanks het kinderlijk gedoe toch leuk om te kijken. Ik ben er m'n zaterdag ochtend in ieder geval goed mee doorgekomen.

avatar van Elineloves
Leuk! Had een ander soort film verwacht, erg kinderlijk, maar dat viel reuze mee. Het is voor de jeugd, maar voor volwassenen is het ook goed te kijken.

Het kwam eigenlijk door Henri van Loon dat ik deze film opzette en ik blijf hem leuk vinden, zeker in deze aandoenlijke rollen. Thor doet het ook prima en weet goed de hoofdrol te dragen. Het is uiteraard een beetje voorspelbaar en de ontwikkelingen gaan soms (te) snel -de hele romance an sich, maar plots een bruiloft.. behoorlijk kennismaken zit er niet meer in- maar dat stoort niet.
De sfeer is ook goed, zowel op school als in het "maffiahuis". Het geschetste tijdsbeeld snap ik alleen niet goed, komt niet echt denderend uit de verf maar heeft ergens toch zijn charme.

Best leuk vermaak.

Best leuk vermaak.

Zo is het meis.

Hele leuke film.

avatar van Mr-Mcmovie
De film poster laat me verdacht veel denken aan die van flodder.

avatar van Ted Kerkjes
Mr-Mcmovie schreef:
De film poster laat me verdacht veel denken aan die van flodder.
Ahum. Film >> Algemeen >> Soortgelijke posters / bijpassende hoes

avatar van Phantasm
Erg leuk in elkaar gezette film die lekker wegkijkt.

avatar van K. V.
Deze eens meegebracht en was echt aangenaam verrast. 'k had geen grote verwachtingen, maar vond deze echt grappig.
De film is geschikt voor jong en oud en verder zag de film er erg goed uit en toffe muziek.
De cast deed het ook prima en leuk om nog eens René van 't Hof (bekend van De Flodders) terug te zien.
'k vreesde een beetje dat het niet veel ging zijn, maar 'k was echt aangenaam verrast. Toch vaak moeten lachen, de moeite om gezien te hebben.

Met enige verwachtingen aan begonnen, maar viel toch tegen. Gewoon een enthousiast gemaakte kinderfilm. Voor mensen van pakweg 16 jaar en ouder is dit niet geweldig. Die hechten namelijk waarde aan enige geloofwaardigheid en daar is bij De Boskampi's geen sprake van. Dat de slome, weinig subtiel spelende Van Loon namelijk door zijn omgeving klakkeloos word gezien als een maffiabaas is te bespottelijk voor woorden, en haalt eigenlijk de hele film onderuit.
Jammer, jammer, jammer vooral voor de jonge Braun die het goed doet, en voor René van 't Hof die met zijn hilarische bijrol lekker over the top gaat en dan weer wel leuk is in deze te brave en risicoloze jeugdfilm.

avatar van m1chel
Regisseur Arne Toonen maakte in 2010 zijn regiedebuut op het grote witte doek met de succesvolle kinderfilm Dik Trom. Nu is hij terug met De Boskampi’s, die in het buitenland onder de naam Little Gangster door het leven gaat. In de rol van Rick Boskamp zien we Thor Braun, die vijf jaar geleden al zijn eerste hoofdrol te pakken had in de film Het Geheim. Naast Braun is Henry van Loon goed gecast als de sukkelige vader Paul Boskamp. Van Loon debuteerde in Pietje Bell II: De Jacht op de Tsarenkroon en speelde daarna in diverse kinderfilms- en series. Er is ook nog een rol weggelegd voor René van ’t Hof die de rol van sarrige buurman en bemoeial Fred speelt. Van ’t Hof kent iedereen na al die jaren eigenlijk nog steeds het meest van zijn rol als zoon Kees in Flodder.

Wat direct een vreemde gewaarwording is, is dat je geen hoogte krijgt in welke tijd De Boskampi’s zich afspeelt. Alles duidt erop dat de film zich ergens in de jaren 80 afspeelt, maar daar zitten een aantal rare haken en ogen aan. Als Rick een gangsterfilm voor zijn vader moet opnemen, gebeurt dat op een oude videorecorder met bovenlader. Deze wordt vervolgens aan het begin van de film op een oude dikke televisie bekeken en ook de telefoon van Paul is van het type ‘dikke koelkast’ zoals we die kennen uit de jaren 80. Echter als Rick en Paul naar de nieuwe buurt verhuizen, wordt er een flatscreen tv aangeschaft en staat er op de achtergrond vaak een hypermoderne computer te ronken. Dit soort dingen zie je de hele film door terugkomen en begint zo nu en dan best te storen. Ander minpunt is dat de film net een beetje te lang duurt, waardoor er redelijk wat saaie en niets toevoegende scènes aan het licht komen.

Toch kan ik uiteindelijk wel concluderen dat De Boskampi’s een erg geslaagde jeugdfilm is geworden. De humor is gevat en het verhaal is erg leuk verfilmd. Er is genoeg humor in de film te bespeuren en sommige scènes zijn dan ook duidelijk geleend van bijvoorbeeld de Home Alone-films. Rick weet de naam Boskamp al snel te veranderen in Boskampi, dat natuurlijk een stuk Italiaanser klinkt. Dit gebeurt door met viltstift simpelweg een ‘i’ toe te voegen aan het naamplaatje op het huis. Al snel wordt Ricki (zoals Rick zichzelf heeft omgedoopt) de meest populaire jongen op school. Het is dan ook leuk om te zien hoe Rick met een belachelijke babbel iedereen om de tuin leidt. Hij snijdt zich uiteindelijk dan ook diep in de vingers als de plaatselijke gangster Marco verhaal komt halen, wat een flinke scheut spanning weet toe te voegen aan de film.

De Boskampi’s is een van de leukste jeugdfilms van de laatste jaren geworden. Hoewel het niet helemaal duidelijk word in welke tijd de film zich afspeelt en de film helaas een aantal saaie en te lange scènes kent, zullen de kinderen zich absoluut vermaken. Er zit dan ook genoeg rake humor in de film en de film wordt naar het einde toe zelfs nog behoorlijk spannend. Tel daar de leuke vertolkingen bij op en we kunnen met De Boskampi’s van een heuse aanrader spreken als je van leuke Nederlandse jeugdfilms houdt.

avatar van Chelsea94
Theunissen schreef:

Niet te vergeten de continu verwijzigingen naar alarmnummer 112.

Verder een leuke film, zeker voor een Nederlandse productie.
IK twijfel of de boodschap "je anders voordoen dan je bent" wel de juiste is, maargoed, verder wel vermaakt met deze film.

avatar van BlueJudaskiss
Theunissen schreef:

Apart dat veel mensen dit zien als fouten of gebrek aan budget terwijl dit toch overduidelijk een erg leuke keus in de regie is geweest.

Film boeide me helaas minder dan ik zou willen. Qua originaliteit vind ik de film prachtig - juist dat gegeven dat er elementen uit verschillende tijdsperiodes in voorkomen doet het érg goed - maar het verhaal had ik na een tijdje wel door en begon ik me te vervelen. Misschien dat dat ook te maken met het feit dat het al wat later was dat ik de film zag, maar Rik Boskamp was nou ook niet direct de meest sympathieke hoofdfiguur. Henry van Loon heeft mijn hart gestolen tijdens zijn 'Neuken is voor meisjes'-voorstelling op De Parade, maar ik vraag me wel eens af of hij meer kan dan alleen maar dit typetje wat hij ook min of meer deed in de New Kids-films en Bro's before Ho's.
Raymond Thiry en Meral Polat vond ik heerlijk, en gelachen om René van 't Hof in een leuke tegencasting.

avatar van Antonev
Leuk en kijkt prettig weg.

avatar van missl
Vermakelijke film met een grappig onderwerp wat goed uitgewerkt word. De acteurs doen het leuk, film kijkt lekker weg.

avatar van bjerik76
eigenlijk gezien omdat ik dacht dat het een komedie was voor volwassenen vanaf 6 jaar bleek het een kinderfilm te zijn.

Maar ik heb me enorm vermaakt.
Ik vond alle types leuk, er zat niet echt een overdreven irritant personage in.
En wel een groot pakket BN-ers met een kleine rol erin.

Het bloederige was leuk gecamoufleerd.
De ketjup die opgeruimd werd, de gootsteen die gefixt werd e.c.t.

avatar van Ebenezer Scrooge
Ik snap nooit zo goed waarom mensen er altijd bij moeten vermelden dat het eigenlijk een film voor kinderen is, dat ze niet tot de doelgroep horen, etc... Ik heb erg genoten van deze film. Wat zeg ik? Ik vind het een van de leukste Nederlandse films die ik afgelopen jaren zag. Het tijdsbeeld is maar een rommeltje, in iedere scene zit wel weer iets wat niet klopt, wat er toen nog niet was of werd gezegd. Dat is ongetwijfeld een bewuste keuze geweest, maar ik vind het toch spijtig. Steeds dat maffiafilmpje tussendoor met Cees Geel had van mij ook niet zo nodig gehoeven. René van 't Hof vond ik echt geestig als afgekeurde politieagent. Heeft mooie rollen de laatste tijd (Verzet, Matterhorn). Ook Thor Braun zit goed in zijn rol als de sullige Rikkie die gepest wordt op school, maar zich nu voordoet als coole maffiazoon.

Leraar rolt de kaart van Nederland uit en vraagt aan Rikkie: Rikkie, kun jij op deze kaart aanwijzen waar jij geboren bent?
Rikkie: Nee, ken ik niet.
Leraar: Oh, want.. ?
Rikkie: Staat niet op de kaart. Ik kom uit Italië hè...

Eigenlijk speelt iedereen in deze film wel goed. Ahh, en die arme Noah, wat zielig..

Ciao!

avatar van Toontje G
Soms kan ik niet begrijpen dat een film als deze meer dan 3 sterren heeft. Flauw en traag. Gelijk de rommelmarktdoos in en hopen dat we er nog 10 eurocent voor kunnen vangen.

avatar van chiel
De makers hebben duidelijk veel plezier gehad bij het maken van deze film en dat werkt aanstekelijk.
Grappig, de ene loodgieter tegen de andere: "Stop, hammer time".

avatar van jippie2010
Vreselijke poster natuurlijk maar wat een geweldige film! Voor mij een onbekend pareltje, aangenaam verrast. Deze film verdiend wat mij betreft een grotere bekendheid. *4.0

avatar van ILDIB
Verrassend aardige film nog. Flodderachtig dus over de top maar te pruimen.

avatar van cantforgetyou
Erg leuke en vermakelijke film. Wat een ontzettend grappig verhaal. Ik heb hier echt van genoten. Niet alleen bedoeld voor kinderen, maar ook zeker leuk voor volwassenen. Echt een aanrader. De grappen en de toevalligheden worden zeer goed uitgewerkt.

avatar van Shadowed
Mwa.

Zelfs voor een kinderfilm viel me dit behoorlijk tegen. Stiekem vond ik het verhaal best leuk bedacht en lag de trailer me ook wel. Toen dit dus een keer op TV kwam dus maar meegepakt, maar hij is me achteraf behoorlijk tegen gevallen.

Braun speelt wel leuk, evenals Van Loon. Dat vervelende type dat hij in Bro's before Ho's speelde verbeterd hij hier toch wel. Het verhaal is best leuk bedacht, maar had wat komischer gemogen. Sowieso speelde de meeste kinderen niet bepaald erg enthousiast, behalve de pestkop en Braun zelf.

Voor een kinderfilm is hij best uit te kijken, maar in het algemeen is het gewoon niet boeiend genoeg uitgewerkt en had de boodschap ook wel wat beter verteld mogen worden. Het einde is ook niet bepaald geloofwaardig.