Days of Thunder (1990)

Actie / Romantiek

geregisseerd door Tony Scott
met Tom Cruise, Nicole Kidman en Robert Duvall

Door de week zwijgen de motoren op het circuit. Maar in het weekend breekt de dag des oordeels aan. Dan denderen de stockcars over de baan met een snelheid van 300 km per uur. Cole Trickle (Tom Cruise) heeft zijn zinnen gezet op de overwinning in een van de zwaarste autoraces van de wereld: de Daytona 500. Maar voor het zover is heeft Cole nog het een en ander uit te vechten met zijn teambaas Harry Hogge (Robert Duvall). Hij zet niet alleen zijn leven op het spel, maar ook de liefde van zijn vriendin, de mooie dokter Claire Lewicki (Nicole Kidman).

avatar van movie acteurs
Standaard en cliché. De scene in het ziekenhuis was wel goed. Voor de rest nogal saai en mak eigenlijk. Ook het verhaal is simpel en zwak.
Krijgt een magere 1,5.

avatar van Culemborg
Hoe die aan het eind van de race zijn 4 lekke banden laat vervangen en die Russ Wheeler ff een tikkie geeft HEERLIJK!!!!!

avatar van Franklin1975
Gisteren na 20 jaar eindelijk de film voor het eerst gezien en het is een heerlijke film gebleken. Ik was 15 toen de film een groot succes was en titelnummer Show Me Heaven een grote hit.
Maar gek genoeg de film nooit gezien, terwijl ik de dvd al een aantal jaar in mijn bezit heb (samen met Top Gun in een hoesje).

Ook al ben ik geen raceliefhebber, ik heb wel genoten van de film. Vooral het racegeweld is heerlijk op thuis over je speakers te horen en soms echt het idee te hebben in de film te zitten, als je de stock cars achter je langs hoort scheuren! Het verhaal is natuurlijk dun, maar door de ongedwongen jaren 80-sfeer pakt het je toch. Ik ben dan ook een kind van de jaren 80, waardoor ik toch een voorkeur heb voor de sfeer in zulke films en er keer op keer naar kan kijken.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Formule-verhaal

Met het verstand op 0 valt er best te genieten van dit standaard actiewerkje rondom de racende Cruise. Toch heeft Scott, naast de destijds enigszins vernieuwende filmstijl, weinig te bieden aan de kijker die iets meer verlangt. Zo wordt dit dertien in een dozijn formule-verhaaltje wel heel erg clichématig en zonder sjeu gebracht.

Redelijk.

avatar van DragQueen
Doorsnee film, die met een leeg hoofd nog wel te genieten valt. Cruise speelt een leuk rolletje, maar kan de film niet over de balk tillen. en buiten een paar vermakelijke scenes om, blijft de uitwerking zeer standaard.2,5 ster.

Vrij zwakke autorace film met een flauw en cliché verhaal. Tom Cruise en Nicole Kidman redden de film nog enigszins maar veel stelt de film niet voor. Er zitten wel een paar grappige momenten o.a. de scene waarin Robert Duvall een ijsje zit te eten tijdens een race en aangeeft pas de banden te wisselen als hij zijn ijsje opheeft.

avatar van sofripa
DragQueen schreef:

En zo is het. Bier&chips. Waardeer deze een 1/2 puntje hoger.

Deze film, waarin Cruise en Kidman elkaar leerden kennen nota bene, geeft wel goed de sfeer weer van het NASCAR-racen in de VS.
Maar het verhaal is toch een beetje zwak en ik vind de romantische verhaallijn, tussen Cruise en Kidman uiteraard, er teveel aan.
Wat meer aandacht voor het racen had de film beter gemaakt.

avatar van Beertje45
ik ben geen grote Cruise fan, maar vind deze film best vermakelijk. vooral de actiescenes zijn goed in beeld gebracht, koestwerk dat wordt langs de muur gescheurd, de geur van olie en verbrand rubber dat bijna de huiskamer binnenkomt. het verhaal lijkt inderdaad wel heel sterk op dat van Top Gun.

toch me vermaakt

Ik vond de film goed. En toch had ik er meer van verwacht.
Verhaal is goed. Acteurs deden het goed.

ipman-99
"I don't want you spoiled, Buck. Well, I know a damn race driver when I see one." ... " !!!

Fantastische Actiefilm van Tony Scott !!! Heerlijke Actiefilm die vol adrenaline momenten zit !
Je wordt meegezogen in het verhaal en leeft enorm mee met al de gebeurtenissen ! De races werden
prima in beeld gebracht en gaven me de nodige adrenaline !
De aspecten dramatiek en romantiek werden prima ingevuld !
Tom Cruise is heerlijk stoer en draagt zijn rol geweldig !
De rolstoel scène in het ziekenhuis is en zal me altijd bijblijven !
Heerlijke Actiefilm van Tony Scott ..., eerbetoon aan Tony Scott die overleed op 19 augustus 2012.
Heerlijke Klasbakken zoals Robert Duvall zien we ook hier in opduiken !
Verdere bekende namen zoals Michael Rooker, Nicole Kidman, Cary Elwes en Randy Quaid !

Ik heb afgelopen zaterdag op RTL7 een serieuze poging gedaan om deze film, die ik notabene nog in de bioscoop gezien heb, weer eens een keer integraal te bekijken. Na ongeveer een uur heb ik echter de handdoek in de ring geworpen, en dit keer niet vanwege de reclames. Want wat is dit toch een slappe, inhoudsloze (alsof dat ooit een probleem voor me zou zijn ), slechte film.
Voor deze recensie heb ik voor mezelf proberen na te gaan wat Top Gun heeft (een film die ik zeer waardeer, zie mijn recensie aldaar) en Days of Thunder mist terwijl op papier beide films zo’n beetje onderling inwisselbaar zouden moeten zijn.

Days of Thunder
=
Top Gun met Nascars ipv straaljagers

De verdere overeenkomsten:
• in plaats van Iceman heeft deze film een ander haantje: check.
• Love interest: check.
• Robert Duvall: check.
• Jerry Bruckheimer en Tony Scott: check.

Daar ligt het allemaal niet aan. Ik vermoed dat de film iets van een spanningsboog, zeg een interessanter scenario mist. In het eerste uur worden trainingen en races afgewisseld met wat aardige grappen maar het geheel blijft vrij zouteloos en lijkt nergens naar toe te gaan.

Alles bij elkaar ben ik tot de conclusie gekomen dat het aan het slechte script moet liggen danwel het Nascar-wereldje in ieder geval voor mij onvoldoende aantrekkingskracht heeft om het meer dan 100 minuten, of zelfs 60 minuten, interessant te houden. Nu ik erover nadenk, zeer waarschijnlijk een combinatie van beide.

2* voor de poging een Top Gun op het racecircuit te maken.

avatar van Fran
Wat viel deze film me tegen zeg. Eigenlijk ben ik wel een liefhebber van de films met een romantisch tintje waar Cruise inspeelt. Cocktail, Topgun etc, etc. kom maar op. Ik hou er wel van. Maar bij deze film moet ik toch afhaken.

Ten eerste werd ik niet echt meegesleept in de gehele dynamiek van het autoracen. Waar ik bij Top Gun toch geregeld op het puntje van mijn stoel zat bij de diverse kunsten die hij uithaalde met zijn toestel bijft dat hier volledig uit. Het ging me op een gegeven moment zelfs vervelen.

Ten tweede had ik het idee dat men een bepaalde groepsdynamiek over wilde brengen binnen het raceteam maar ook dat bleef bij mij uit. Op zich is het wel grappig als ze voor Cole een stripper inhuren maar dat is het enige aan groupbounding wat ik een beetje kan ontdekken. Meestal kan ik er wel van genieten als er een hechte vriendengroep of wat voor groep dan ook een bepaalde tijd met elkaar meemaakt en er een bepaalde sfeer van vertrouwen en hechtheid gaat heersen. Maar dat kwam hier totaal niet over op mij.

En ten derde was ook van de romantiek weinig sprake. Ik vond dat er heel weinig chemie heerste tussen Cruise en Kidman en dat is op zich opmerkelijk te noemen omdat ze daar in het echt ook al een koppeltje waren. Hoe kan er dan geen chemie te zien zijn tussen de twee ? Ik geef daar dan toch de filmmakers van de schuld. Kortom, op alle fronten vin ik dit maar een matige film en ik vind het ook absoluut geen aanrader.

avatar van jankiebold
Blijft een heerlijke superfilm , kun je blijven kijken , mooie race scenes....

Tarkus schreef:
Wat meer aandacht voor het racen had de film beter gemaakt.

Opnieuw bekeken, en blijf erbij, het scenario had beter gekund.

Grote namen in een prullen verhaaltje.
En meer woorden wil ik er niet aan vuilmaken.

avatar van Argyle
Mooie film om te zien. Krijg je echt de kick van. En krijg je het gevoel alsof je in de race zit.

4.0

Flauwe Scott.

Nu zijn z'n oude films ook niet meteen de beste, maar dan nog steeds steekt Days of Thunder er op geen elk vlak bovenuit. De film heeft wel z'n momentjes, vooral dan tijdens de races zelf, al wat er rondhangt is niet al te best.

De vete tussen Cruise en Rooker, de band tussen Duvall en Cruise, de romance tussen Cruise en Kidman ... allemaal overbodige onzin die teveel aandacht krijgt. Nu besef ik dat je wel een beetje filler nodig hebt om aan 90 minuten film te komen, maar het is allemaal best suf en saai, érg volgens de regeltjes.

De races zijn leuker. Niet dat ik een geweldig grote Nascar fan ben, maar het wordt wel vlotjes in beeld gebracht. Op die momenten komt het talent van Scott toch naar boven. Maar iets maar race scenes was wel leuk geweest. Nu is het vooral wachten van race tot race, jammer genoeg zit er vaak iets teveel tijd tussen om volledig te kunnen boeien.

avatar van Vinokourov
Nah nee, dit is niet zo best allemaal. Tom Cruise is racer in het Nascar-circuit, heeft allerlei issues plus heeft ook nog de hots voor een dokter die hem hielp na een ernstig ongeval. Verder zie je hem vooral Tom Cruise nadoen met al die typische maniertjes van hem. Racescenes waren oke gefilmd, maar voor de rest was dit een drakerige bende vol clichés.

avatar van blurp194
Sign of the times.

Tom Cruise nog aan het begin van zijn carriere, en Nicole Kidman vers uit Australie. In dat licht, en met de mooist-romantische song ooit - 'Show me Heaven' neemt de film toch wat een aparte positie in. Jeugdsentiment misschien, maar ook misschien net iets meer dan dat. Zeker ook een mijlpaal voor Scott, samen met Top Gun - en daar was ook al zo'n episch liedje bij. Daar verbleekt het suffe verhaal bij, en gaat het terug naar Tom en Nicole die allebei zichtbaar in staat zijn om de ander stil te krijgen. Duidelijker dan dat wordt het geloof ik niet, in geen enkele andere film die ik gezien heb. Waarmee ik weer terug ben bij Maria McKee misschien, maar dat is het toch eigenlijk wel.

De rest is alleen vulling, zoals dat gaat. Niet onbelangrijk, de banden die met Rooker en Duvall tot stand komen tijdens de romantische hoofdlijn van het verhaal zijn ook de banden die in het echt soms sterker blijken te zijn dan die waarom het lijkt te gaan, en de dingen waarmee je ondertussen bezig bent achteraf zo triviaal lijken. Rondjes rijden, absurd. Waarmee de film in z'n allegorische abstractie eigenlijk veel meer over het leven zegt dan vier jaar psychologie of filosofie.

En daar laat ik het dan maar bij.