Underworld U.S.A. (1961)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Samuel Fuller
met Cliff Robertson, Beatrice Kay en Dolores Dorn

Een man ziet hoe zijn vader door gangsters wordt vermoord. Jaren later sluit de man zich aan bij diezelfde gangsters om wraak te nemen op zijn vader.

avatar van xgogax
Schitterende film noir van Fuller!

Jammer dat deze film niet echt bekend is bij MM.

avatar van yeyo
Bikkelhard melodrama van Fuller. Liefhebbers van hedendaagse gangster flicks zoals Scarface en The King of New York zouden deze film eens moeten zien. Niet dat Underworld U.S.A. zo vooruitstrevend is op alle vakken (montage is wederom slordig), maar door de compromisloze stijl van Fuller, voelt de thematiek nergens verouderd aan.

Bepaalde scènes stralen een soort onverklaarbare magie uit: hoogtepunten op vlak van drama, passie, spanning en meedogenloosheid worden behaald. De uitzonderlijk levendige cinematografie zet dit sterk in de verf. Ook de personages zijn stuk voor stuk erg geloofwaardig.

Helaas is het scenario te warrig om het geheel als meesterwerk te kunnen bestempelen en verliest de film naar het einde toe tempo / ritme. De tragische finale is echter wel weer zeer memorabel.

Fuller op z'n best.
Prachtig camera werk, ultiem gebruik van licht en schaduw.

avatar van Biosguru
Kinds is het woord dat steeds bij me opkomt tijdens het kijken naar deze film. De karakters zijn van bordkarton, de boeven zijn veel te slecht om reeel te zijn, de boodschap is veel te eenvoudig en alles is extreem voorspelbaar.

Daarbovenop vindt ik het camerawerk op een enkele schaduwpartij en wat extreme close-up's na niet echt bijzonder voor een noir. Is elders beter en vooral veel eerder al te zien geweest. Toch wel wonderlijk dat deze film in 1961 nog uit kon komen, het ziet en voelt als een aflevering van G-men of een oude Dragnet.

Pick up on Southstreet van Fuller is erg fraai, ik merk alleen dat dit een van de weinige regisseurs is die ik minder ga waarderen, hoe meer ik van hem zie.

Niet bepaald een realistische, maar wel boeiende, nuchtere, levendige en gewelddadige wraakmisdaadthriller met film noir accenten en prachtige camerabeelden in zwart-wit (o.a een moord die je ziet door middel van silhouetten en waarin de dienaren van de wet geen fair spel speelden.