Sorgenfri (2015)

Denemarken
Horror / Thriller

geregisseerd door Bo Mikkelsen
met Troels Lyby, Mikael Birkkjær en Mille Dinesen

De idyllische zomer van de familie Johansson wordt plots verstoord wanneer er doden beginnen te vallen door een hardnekkig griepvirus. De autoriteiten beginnen met het afzetten van de buurt, maar al snel zorgt paniek bij de bewoners er voor dat ze gedwongen in quarantaine geplaatst worden in hun hermetisch afgesloten huizen. Geïsoleerd van de rest van de wereld gaat de tiener Gustav op onderzoek uit en komt hij er achter dat de situatie volledig uit de hand loopt.

avatar van broncode
Zeer middelmatige zombie film en een gemiddelde aflevering van the walking dead is beter, en heb ook het idee dat laatstgenoemde per aflevering over een hoger budget kunnen beschikken.
Een vergeet me nietje...

avatar van brave71
duurt lang voordat de film een beetje op gang komt en dan wordt het niet echt spannend.
om snel te vergeten....

avatar van mcdaktari
Die vrij hoge waardering van nu zal dan ook nog wel behoorlijk dalen

Standaard Deense thriller met een aardige rol van Mille Dinesen ( Uit de hitserie Rita - Seizoen 1 (2012) - TvMeter.nl

avatar van knusse stoel
Een redelijke film van regisseur Bo Mikkelsen die vooral korte filmpjes op zijn naam heeft staan en vorig jaar deze film uitbracht. Inderdaad 'Broncode', "The living dead" is qua spanning sterker dan deze film en ook ik vermoed dat de financieën stukken hoger liggen dan bij "Sorgenfri". Toch was deze film redelijk om te volgen en hebben wij 'de maaltijd opgegeten'. Het was voor ons een voldoende, dus een mooie ruime 6.

Zeer matige zombie film.
Slecht uitgewerkt. Dat had veel beter gekunt.
Ook een slecht einde.

avatar van m1701
Best OK verhaal en spanning, maar soms iets te Heroic.... eind was iig. ruk...

avatar van AmazingPP
Het is op zich een aardige film, maar het is allemaal al een keer gedaan. Er is niets nieuws onder de zon te bespeuren. Toch heb ik me wel vermaakt. Het acteerwerk is prima in orde. 3 *

avatar van DjFrankie
Horror mag eraf naar wist me toch te boeien. Naar einde toe minder.

avatar van Left4Dead
Toch wel een mooie hoes, de beoordeling bij deze film is daarentegen een stuk minder te noemen.
Ga hem maar eens proberen, houd wel van die quarantaine-horror/thrillers.

avatar van Gi-Force
Jammer. Ik kan nog niet eens zeggen dat er super slecht geacteerd wordt.
Stel je een podium voor van een huis, klein stukje straat, een oud groot gebouw aan de buitenkant en de helft van de binnenkant van een supermarkt. Dan hebben we het gehad. Ligt ongetwijfeld aan het budget. Gecrashte auto's staan als het ware geparkeerd zodat ze in het echt geleend kunnen zijn om weer heel terug te kunnen geven. Voor een zombie film is de slash erg minimaal en amateuristisch uitgevoerd. Zonde van de tijd. Had meer verwacht van een Scandinavische film met een waardering van tegen de 6 / 10.

avatar van Spartaan1986
Veel te gehaast en knullig. Met wat meer tijd en logica had dit best een goede film kunnen worden. De eerste 3 kwartier gebeurd er eigenlijk vrij weinig en wordt er behoorlijk op safe gespeeld maar de laatste 20-25 minuten komt de film behoorlijk goed los en wordt het wat gewaagder. Maar de film blijft te veel afgeraffeld. De regisseur propt alles in krap 77 minuten en komt dan ook nog eens met een einde waar je als kijker ook vrij weinig mee kan.

De film had zijn momenten maar is in zijn geheel allesbehalve geslaagd.

avatar van arno74
Wat een lage scores voor een authentiek uitziende film. De opbouw wordt prima gedaan, korte introductie van de personages en hun omgeving, en even later beginnen er in de nietsvermoedende buurt mensen dood te gaan en wordt deze zorgenvrije wijk door het leger hermetisch afgesloten, waarna het gezin die deze film volgt geen kant op kan. De film slaagt er goed in om de spanning en het claustrofobische op te bouwen en dit op de kijker over te brengen.

De scores op rottentomatoes lijken wel aan te geven dat de film het verkeerde publiek heeft aangetrokken, bij de critici scoort het rond de 80% en bij het algemeen publiek rond de 25%.

Wie hoopt op uiteenspattende hoofden vanaf de eerste minuut kan deze film beter overslaan, maar voor wie zin heeft in een "realistische" kleine horror die zich in een Deense wijk ontpopt is dit wel een aanrader. Ondergewaardeerde film. 3,5*