Itsi Bitsi (2014)

Alternatieve titel: Steppeulven

Denemarken

geregisseerd door Ole Christian Madsen
met Ola Rapace, Thure Lindhardt en Marie Tourell Søderberg

1962. Een jonge generatie komt in opstand tegen het establishment. Vredesactivist Eik Skaløe komt Iben tegen, wordt smoorverliefd, maar Iben weigert zich te binden aan slechts één man. Wanhopig probeert Eik haar voor zich te winnen door zich te transformeren van dichter tot schrijver, tot nomade, tot junkie en uiteindelijk tot zanger van de -zoals later blijkt- legendarische band Steppeulvene.

avatar van morpheus2000
Mooi tijdsbeeld van de jaren '60, met alles wat daarbij hoorde. Vrije sex, lak aan allerlei regels en lang leve de lol, want alles kan zomaar voorbij zijn. Qua verhaal ging het voor mij een beetje teveel van de hak op de tak. Man wordt verliefd, deelt zijn liefje met iemand anders, richt een band op en beleven ondertussen her en der allerlei avonturen en belanden in vreemde situaties. Het acteren was verder prima, maar al met al komt de film net boven de streep uit ==> 6/10.
Maar,
"Legendarische" band Steppeulvene??
Ik heb er nooit eerder van gehoord, terwijl ik toch behoorlijk wat muziek heb gehoord....

avatar van Rickyman
Deze Deense hippie-film ziet er prachtig uit, goed geacteerd en die tijdsbeeld wordt uitstekend weergeven.
Maar het verhaal kon me dan weer nauwelijks boeien en was het gewoon ronduit saai.

avatar van Mr Thee
Een hippiemovie die nogal veel bevat van wat je de laatste jaren verwacht van een hippiemovie. Verwend zijn we wel...

Uitschieters zijn er nauwelijks. Toch...de animaties bevielen me zeker wel, netals de prachtige beelden, helaas afgewisseld met wat gemaakte decors.
De acteerprestaties waren niet allen subliem; Eik en Itsi Bitsi worden leuk neergezet. Ik heb soms moeten lachen, maar vooral in het begin was het te makkelijke, flauwe humor. Het dramaelement komt pas later echt beter naar voren. Het biografische karakter boeide me wel. Het is al met al een stukje Deens muziekerfgoed, waar ik graag kennis van neem. Meer info over Eik staat bv. leesbaar op wikipedia.