Olive Kitteridge (2014)

233 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Lisa Cholodenko
met Frances McDormand, Richard Jenkins en Devin Druid

Verhaal dat zich afspeelt in New England over de tijdspanne van 25 jaar. Olive is een wiskundelerares op een middelbare school, die getrouwd is met de plaatselijke drogist. Door haar bijzondere ogen zien we de belevenissen in het plaatsje dat door criminaliteit, buitenechtelijke affaires en tragedies wordt geteisterd.

avatar van Bakshi
Sterk drama rond vrouw met autistische trekken. Eerste deel viel mij nog wat tegen, daarna erg goed.
Ga niet zitten wachten op Bill Murray want die heeft maar een kleine rol; wel weer erg goed, uiteraard.

avatar van danuz
Qua acteerwerk één van de beste werken die ik in lange tijd gezien heb. De karaktertrekken van de spelers komen schitterend naar voren (ook precies de essentie van de film), vooral die van Olive. Helaas is het verhalend vooral in de eerste episode wat teveel van de hak op de tak - te grote gebeurtenissen die mijns inzien niet nodig zijn om dit verhaal te vertellen. Maar met episode twee heeft Cholodenko een klein meesterwerk te pakken.

avatar van XfofaXX
Olive Kitteridge is het mooiste dat ik van 2014 gezien heb. Door de ogen van Olive, een vrouw met bijzonder veel karakter maar weinig empathie, zien we verschillende personages de revue passeren in het dorpje in Maine. De rode lijn doorheen de 4 afleveringen lijkt in de eerste plaats depressie, maar de serie herleiden tot een opsomming van depressie-symptonen doet de serie geen eer aan - daarvoor zit er teveel wit en te weinig melodrama in.

Olive Kitteridge is meer dan dat. Romantici kunnen in de serie een ode aan het (willen) leven zien, pessimisten onthouden vast de veelal tragische verhaallijnen die rond het hoofdpersonage verweven zijn. McDormand speelt de rol van haar leven. Iedere bijtende opmerking die ze maakt naar de personages die de pech hebben haar te omringen (vooral haar goedzak van een man) is bijzonder uitgekiend, maar misschien nog groter is de kracht van McDormands gelaatsuitdrukkingen en lichaamstaal als ze zwijgt. Erg sterk. Ook Jenkins doet het prima als haar tegenpool.

Hou je van kabbelende karakterschetsen à la The Hours of A Single Man? Ga dan voor deze serie, kruip onder een dekentje en laat je onderdompelen in de melancholie en de kleine tristesse van het leven.

avatar van Leo1954
Ik wist al dat Frances McDormand de beste actrice is van deze tijd en dat laat ze weer zien. Fabelachtig! Deze serie lijkt continue overschaduwd te zijn, niemand ontkomt eraan. Die sfeer is bijna tastbaar, zichtbaar. Het nam me op en liet me niet meer los.

"Blue is what I feel in the good days"

avatar van Rmie
Geweldig. Mooiste tv serie van de laatste jaren.

avatar van John Milton
Ik heb hem al vanaf dat hij uitgezonden werd klaarliggen, maar nog niet aan toe gekomen. Trailer sprak me enorm aan. En de laatste drie berichtjes versterken dat alleen maar.

avatar van apolicum
Wat een kutpersoon die Olive! (Super goed geacteerd dus)

Mooie serie maar ik heb er moeite met alleen maar onsympathieke karakters met als dieptepunt Frances McDormand als Olive Kitteridge ( Haar rol was erg goed hoor) daarom maar 2.5 ster.

avatar van Gish
In tegenstelling tot mijn onderstaande collega ben ik juist erg enthousiast over de getoonde karakters. Een toch wat afwijkende serie verhalen, met vaak korte en scherpe dialogen die bijna allemaal raak zijn. De gehele cast is geweldig, mooie rol van Jenkins en Murray, maar het is hier toch de hoofdrolspeelster die weer aantoont een van de beste actrices van haar generatie te zijn. Echt een geweldige ontroerende rol. Deze mini-serie zal niet bij iedereen in de smaak vallen, maar is volgens mij een van de beste series van de afgelopen jaren. Zien dus !

avatar van rkoudijs
3,5 neigend naar 4. Mooi ontroerend verhaal. Sterk acteerwerk.

avatar van Donkerwoud
Over de koude oorlog van het gezinsleven met al haar sluimerende verlangens en jarenlang opgebouwde onderlinge frustraties. In vier afzonderlijke episodes worden verschillende levensfasen verteld uit het leven van de stoicijnse Olive Kitteridge (Francis McDormand), die zich met chagrijn en botheid staande probeert te houden tegenover de schaduwkanten van het leven. Juist dat onaangepaste maakt haar tot een sympathiek personage dat zich openlijk verzet tegen de onzinnige kleinburgerlijkheid die anderen op haar projecteren. Haar liefhebbende echtgenoot (Richard Jenkins) klampt zich dan juist weer vast aan een irritant positivisme en mensenliefde waar hij juist weer zijn levensenergie uithaalt. Die twee radicaal afwijkende levensvisies botsen natuurlijk met elkaar, maar tegelijkertijd zit daar ook de kracht van de serie. Het laat vlijmscherp zien hoe menselijke relaties diffuus kunnen zijn in afkeer hebben voor elkaar en tegelijkertijd óók liefde en loyaliteit kunnen voelen.

avatar van MH040
stinissen schreef:
ik vond de karakters op Olive na niet onsympathiek. En zelfs voor Olive kon ik uiteindelijk best symphatie voelen. Ik zag het namelijk zo: ze dééd niet gemeen, maar ze wás gemeen. Ten eerste niet opzettelijk, en ten tweede was ze zich (lange tijd, tot haar man stierf) van geen kwaad bewust.

Prachtige miniserie waarin vooral Frances McDormand maar ook Richard Jenkins TOP spelen. Daar ook terecht Emmy's voor gewonnen. Bill Murray vond ik meer "zichzelf" spelen, maar dat is in zijn geval niet erg.

avatar van jeuletaxi
Prachtige film met 2 geweldige hoofdrollen van Frances McDormand en Richard Jenkins.
Mijn mening een echte dikke aanrader, heb deze 4 delen in één keer afgekeken.

avatar van K. V.
Me eens aan deze miniserie gewaagd en vond hem niet mis. Er werd erg overtuigend geacteerd door Frances McDormand. Het verhaal was ook boeiend genoeg om 4 uren te vullen, al moet je wel een dramaliefhebber zijn.
Verder zag de film er prima uit en was de muziek mooi.
'k vond het wel de moeite om eens gezien te hebben.

avatar van Leo1954
stinissen schreef:

Dan heb je er weinig van begrepen.

Leo1954 schreef:

Dan heb je er weinig van begrepen.

Mijn moeder had ongeveer dezelfde kritiek. Bij haar speelde mee dat Olive Kitteridge veel weg had van een tante met een sterk karakter.

Donkerwoud schreef:

Je moeder heeft een goede kijk op films.

avatar van Donkerwoud
Was het niet met haar eens. Ook niet ten aanzien van betreffende tante die, toegegeven, inderdaad een behoorlijk naar mens kan zijn.

Voor mij is het juist de kracht hoe Frances McDormand een nukkige, onaangename persoonlijkheid neer weet te zetten als iemand met verschillende kanten. Loyaal op haar geheel eigen manier. Misschien niet de beste moeder, maar ze heeft het heus wel geprobeerd. Liefdevol terwijl niet iedereen dat herkent door haar (oppervlakkig bezien) moeilijke persoonlijkheid. Recht voor haar raap en eerlijk, autistisch (?). Onder moeilijke mensen kunnen onverwacht mooie persoonlijkheden schuilgaan.

Uitstekende mini-serie over het ruim 25 jaar durende huwelijk tussen een wiskundelerares en een apotheker. Een boeiend hoofdpersonage, sterk neergezet door Frances McDormand. Maar ook de rest van de cast is uitstekend. Een mooi verhaal vol kleine en grote gebeurtenissen in het leven. Grappig, nergens sentimenteel en hier en daar een tikkeltje eigenzinnig (het deed me vaak denken aan de serie Six Feet Under).

John Milton schreef:

En, heb je de serie al gezien? Ben benieuwd naar jouw oordeel.
Bij mij ligt hij ook al een poosje, het is namelijk een lange zit en er liggen nog een paar te wachten.

avatar van John Milton
knusse stoel schreef:

En, heb je de serie al gezien? Ben benieuwd naar jouw oordeel.
ik ben er inmiddels al wel 3 keer aan begonnen, en telkens denken we 'oh dit is toch wel erg goed', en komt er iets tussen waardoor het te lang blijft liggen en we de draad kwijt zijn en opnieuw moeten beginnen

Maar ja, dat gaan we dus nog steeds kijken. Het zag er uit als een en al kwaliteit, met mooie karakteristieke rollen van rasacteurs. Whats not to like'?

John Milton schreef:

Bij jullie is dus 4 maal het scheepsrecht?

Wauw, wat een geweldig drama en wat supergoed gespeeld.
Niet alleen door Frances McDormand maar vooral ook door Richard Jenkins, de altijd lieve apotheker, huisvader en echtgenoot en daarmee het tegenovergestelde van zijn altijd zurige, zeurderige negatieve vrouw.
Wat ik sterk vond aan dit drama is dat die karakters ook tot aan het eind van de film overeind bleven.
Je ziet dat vaker met dit soort wat aangedikte types dat zij naar verloop van een film langzaamaan veranderen tot veel begripvollere en aangenamere personen.
Alsof de karakters van mensen zo drastisch veranderen.
Olive Kitteridge blijft echter hetzelfde type en laat dat ook constant op duidelijke wijze horen aan iedereen die het horen wil en ook aan diegenen die dat niet willen horen.

avatar van knusse stoel
En inderdaad, wat een fijne serie om te zien! We hebben deze in 2 blokken "geknipt", omdat het een behoorlijk lange zit is en je er wel die tijd voor moet hebben.
Maar die lange zit in 2 blokken is echt geen straf, de acteurs spelen 'de sterren van de hemel' en zo levensecht! Voor een liefhebber van een realistisch verhaal en ook nog eens een goed verhaal, is dit waar je om zoekt! In tijden niet zo genoten van een serie! Vooral onze Olive Kitteridge, gespeeld door Frances McDormand komt zo echt over en is een 'heerlijk typje' om naar te kijken. Ze lijkt een 'Kenau' maar van binnen is het een lieve vrouw, die oprecht meent het goede met de ander voor te hebben. Dat de ander dit vaak niet ziet of ervaart, is jammer! De bedoelingen zijn uiteindelijk goed bedoelt.
Dus 'lieve' kijker(s)tjes, allemaal vanavond tijd vrijmaken en deze serie zien als je hem in huis hebt.
Je zult er geen spijt van krijgen!
Een 9!

avatar van Leland Palmer
De kwaliteit druipt van deze 'Olive Kitteridge' af, met McDormand in een sublieme rol. Het geheel lijkt echter nooit echt helemaal van de grond te komen, maar dat is niet erg. Zo kan het leven nou eenmaal zijn, vooral in zo'n uithoek. Alle levensgebeurtenissen van de eigenaardige doch goede Olive, hoe klein ze soms ook mogen zijn, blijven interessant. Die vier delen van een uurtje heb je er dus ook zo doorheen gejaagd.

Zo, dit was goed zeg. Master class acteren, geweldige dialogen, visueel sterk. Hadden de Coen's kunnen maken, maar wel net anders. Die HBO (mini) series zijn vaak wel érg goed hoor.

avatar van Fisico
Zeer sterke miniserie met Frances McDormand in een glansrol. Zeer knappe prestatie van haar als een norse bazige dame die velen tegen zich in het harnas jaagt. Eerlijk en oprecht, maar evenzeer boertig en sociaal onaangepast. Het levert haar vaak de wind van voren op. Niet van haar echtgenoot, eveneens een sublieme rol van Richard Jenkins, als vriendelijke allemansvriend. Het contrast kon haast niet groter zijn en je vraagt je soms af hoe hij het zo kan uithouden met haar. En toch, bespeur ik een warme chemie tussen beiden, vooral op latere leeftijd. Fijne bijrol ook van Bill Murray en gelukkig laat het plot zich niet leiden tot clichés en kwam er niets voort uit het etentje.

Zeer boeiend plot en relaas van hun leven waarbij het leven neemt en geeft. En het leven bepaalt zelf het lot dat niet steeds vooraf werd uitgestippeld. Zeer knap rollenspel en dialogen in deze miniserie van hoge kwaliteit. Zeer sterk van genoten. Aanbevelingswaardig voor de liefhebbers. Mooi!