Fighting Fish (2004)

Nederland
Actie / Avontuur

geregisseerd door Jamel Aattache
met Kim Ho Kim, Chantal Janzen en Jennifer de Jong

A-Ken is een mysterieuze vreemdeling uit Hong Kong die zoekt naar de toedracht van de moord op zijn broer. Jennifer (Chantal Janzen) en A-Ken (Kim Ho Kim) ontmoeten elkaar als hij net in Nederland is gearriveerd. Niet alleen is in de Chinese onderwereld niets zoals het lijkt, maar ook hun relatie wordt hen door zowel de Nederlandse als de Chinese cultuur niet in dank afgenomen.

303 BERICHTEN 9 MENINGEN
geplaatst: 7 januari 2008, 06:06 uur [permalink]
Als ik het heb over Rocky films bedoel ik ook het drama o.a. van silvester stallone, zie zweet, schreewt, huilt etc.. dat heeft er allemaal mee te maken. Hij is daar eg goed in in die fims destijds.
De rocky verhaallijn is in sommige delen erg goed denk ik (zelfs deel 1)

Het verhaal is erg belangrijk alhoewel in vechtfilms jammergenoeg de verhaallijn nog weleens tekort schiet. Muziek kan de film maken en breken, nu met editen van onze actiescenes bijvoorbeeld, als je een ander muziekstuk onderzet met een ander ritme kan het heel anders lijken.

Ja Thailand is geweldig, maar Hong Kong was ook niet slecht 7 jaar geleden. Nu is het daar wat rustiger met actiefilms.

geplaatst: 7 januari 2008, 14:35 uur [permalink]
ronsmoorenburg schreef:
Het zijn allemaal koekenbakkers in nederland geloof me.

Ik denk niet dat jij in de positie bent om dat te beoordelen.

Noem maar een productiebedrijf wat goede actie kan filmen in Nederland.

Ik ken ze niet jammergenoeg. Ik ben blij dat ik een goede stap heb gemaakt en zo snel mogelijk naar Thailand te emigreren, hier gebeurt veel meer op dit gebied. Ik spreek af en toe nog vrienden van mij uit de stuntwereld in Ned maar die zeggen dat het absoluut dood is in Ned.

Wie?
Anyway, we hebben geen rijke traditie in vechtfilms, dat klopt. Maar de mensen waar jij mee hebt gewerkt zijn niet representatief voor Nederland.

geplaatst: 7 januari 2008, 14:39 uur [permalink]
ronsmoorenburg schreef:

De rocky verhaallijn is in sommige delen erg goed denk ik (zelfs deel 1)

Zelfs...?!

geplaatst: 7 januari 2008, 18:01 uur [permalink]
Ik denk niet dat jij in de positie bent om dat te beoordelen.

Dat ben ik wel want ik werk al meer dan 10 jaar in de nederlandse filmbusiness op dit gebied. Dat is denk ik voldoende om een goed overzicht te hebben denk ik.... niet ?

[Het feit dat je het zoekt bij een productiehuis en niet bij regisseurs (en cameralieden, zegt genoeg.

Je neemt het te letterlijk maar ja, van cameraman, regie tot eindmontage het is allemaal hetzelfde probleem. Ok laten we de clapper niet meerekenen.

Wie?

Acteurs, stuntmensen en mensen uit de tv en filmwereld, denk je dat ik geen contacten heb ofzo.

Nou vertel jij me dan weleens wie dan wel....... ik ben benieuwd.

geplaatst: 8 januari 2008, 13:50 uur [permalink]
Trouwens, heb je die Behind The Scenes van SPL gezien? Ze staan op youtube en ik had ze toevallig vandaag even gekeken. Samen 20 minuten en best wel interessant. Een goede scene in elkaar zetten is blijkbaar niet zonder zweet en pijn zo te zien in die filmpje

geplaatst: 8 januari 2008, 14:22 uur [permalink]
Zeker, Donnie yen is veeleisend en weet wat hij wil..
Ik heb vorig jaar een artikel over hem geschreven..
en http://www.ronsmoorenburg.nl/tonyjaa.htm

Hij is eigenlijk mijn voorbeeld. Er komt heel veel bij kijken en alles moet perfect zijn. Ik ga op youtube kijken,, ik heb deze nl nog niet gezien !

geplaatst: 9 januari 2008, 20:46 uur [permalink]
Leuk om die stukjes te lezen, bovendien lijkt het mij super om die sterren ooit eens te ontmoeten. Laatst las ik nog dat Donnie Yen een 2de kind heeft gekregen, een zoontje. Maar ondertussen is hij ook bezig met 2 films, ik vraag me af of hij wel tijd overhoudt voor zijn gezinsleven wat ook belangrijk is. Maar is het echt zo, dat Jackie Chan je 10 minuten geeft om iets voor te bereiden? In de making of SPL Alley Fight, zie je ook dat Donnie Yen alles terpleke verzint, al heeft hij dat in zijn hoofd misschien. Maar Wu Jing en dergelijke zagen ook eruit alsof ze maar 5 minuten hadden, tevens nog knap dat ze zoiets in elkaar kunnen zetten. Maar ik ga hier helaas te veel offtopic, dus misschien moeten we ergens anders verder.

geplaatst: 16 januari 2008, 05:18 uur [permalink]
Hier is de laatste showreel van de'
main star' van de film, Dan Oneill

3 guys of our stuntteam in Thailand doing a vertical 180 leg hold..

avatar van darkjaap
geplaatst: 23 maart 2008, 14:03 uur [permalink]
vreselijk slecht

avatar van niethie
geplaatst: 5 april 2008, 21:26 uur [permalink]
Inderdaad, had deze film destijds al eens gezien en vond hem toen wel aardig (heb er zelfs nog een poster van in mijn kamer hangen) die ik zo snel mogenlijk van de muur ga halen. Ik probeer van een film die in de flop 100 staat altijd nog een beetje het goede te zien maar bij deze film was dat haast onmogenlijk, verschrikkelijk acteerwerk, een dom en voorspelbaar plot, de gevechtscenes leken meer op eentonige sparringoefeningen (ze raken elkaar niet eens) en dan de hele film door, verschrikkelijke bombastische en irritante muziek, nee er is weinig positiefs over de film te melden, behalve dat de ik de herkenbare beelden van mijn stad Rotterdam wel leuk vond maar daar is alles dan ook wel mee gezegt.

1 ster

geplaatst: 7 mei 2008, 17:23 uur [permalink]
hahaha....wat een film! het is eigenlijk een ontzettend slechte film. maar gezien ik achter de schermen van deze film als magere figurant mee had mogen lopen, denk ik dat het best wel een redelijke film had kunnen worden. ik heb absoluut geen verstand van films-maken. maar het is beetje te verwijten aan een, op enkelen mensen na, vrij onervaren team. veel dingen gingen echt rommelig naar mijn mening en het liep gewoon niet lekker, alsof niemand precies weet waar ze mee bezig zijn....nederlandse filmindustrie is volgens mij ook niet heel erg actief wat betreft actie/martial arts films. wel erg jammer.....nl kent toch een hoop goede vechters. maar omdat het toch de eerste echte martial art filmpje van nl bodem is geef ik euhmm...1 ster ipv half??

geplaatst: 7 mei 2008, 18:23 uur [permalink]
Haha, maar wie zegt dat goede vechters goede vechters op scherm zijn?

geplaatst: 7 mei 2008, 22:28 uur [permalink]
haha daar heb je gelijk in..je kan beter goede acteurs die veel kennis hebben in ma...dan goede ma's die euhm poging wagen op het witte doek (dat zie donnie yen trouwens in een making off docu van flash point). bob sapp bijvoorbeeld....niet echt een bepaalde ster-acteur ......maar daar noem ik dan ook een voorbeeld (A)

avatar van BoordAppel
geplaatst: 7 mei 2008, 22:50 uur [permalink]
Volgens mij zijn de acteurs die hier een potje moeten vechten helemaal niet zo slecht. Probleem is meer dat de choreografie en regie ontzettend slecht zijn.

avatar van niethie
geplaatst: 7 mei 2008, 22:57 uur [permalink]
Nou sorry hoor maar ik vond Smoorenburg, Ho Kim en Jansen alledrie heel erg matig acteren.

avatar van BoordAppel
geplaatst: 7 mei 2008, 23:19 uur [permalink]
Ja qua acteren is het een drama, maar ik had het over de martial arts acties .

geplaatst: 8 mei 2008, 01:31 uur [permalink]
klopt....de (meeste) jongens die meedoen hebben allemaal een naam in martial arts wereldje. alleen is het probleem dat ze geen tot weinig acteer ervaring hebben...op smoorenburg na dan. de meesten mensen die aan deze film meededen zijn gewoon allemaal vrienden en bekenden van elkaar die bij elkaar waren gesprokkeld voor de film en niet echt gecast....het leek wel meer een groot studentenproject dan een prof film.

geplaatst: 8 mei 2008, 10:35 uur [permalink]
Haha, studentenproject. Maar ik denk dat als de acteurs martial arts kunnen, dan dat de choreografie makkelijker is uit te voeren en bovendien kun je dit nog uitbreiden tot een hoger niveau. Makkelijker in zin dat ervaren martial artists minder takes nodig hebben en hun handelingen beter kunnen onthouden en uitvoeren. Ik zou die choreografie, vaardigheid/ervaring van acteurs, regie en alles wat gebeurd in de montage kamer meetellen voor goede vechtscènes. Het niveau tussen een martial arts film “Fearless” en een wannabee martial arts film zoals “Dead or Alive” is toch wel opmerkelijk, terwijl “House of Flying Daggers” die net zo wannabee is toch slaagt wegens de goede montage en choreografie (Andy Lau, Zhang Ziyi en Takeshi Kaneshiro kunnen niet vechten, maar dat is kennelijk schijn op witte doek).

geplaatst: 8 mei 2008, 22:12 uur [permalink]
haha ja...als goed is zit er een kort filmpje op de dvd als extra (ja verrek ik heb die dvd ook nog gekocht...-__-") en dat kwam volgens mij uit de studententijd van de makers. die zag, meen ik me te herinneren erg goed uit (voor een stel studenten). maar naast ervaren acteurs die martial arts kunnen zijn idd ook al die andere factoren belangrijk om een film of gevechtscene te doen slagen. volgens mij las ik die opmerking ergens ook van ron..dat als 1 factor het verprutst dan de rest ook niet meer uitziet. hebben jullie helemaal gelijk in. ik heb dead or alive nog niet gezien...maar kan wel heel goed indenken wat voor film dat is ik zou die waarschijnlijk alleen maar kijken vanwege de actrices (A)

house of flying daggers zag idd goed uit ondanks de acteurs niet veel met martial arts hebben. hoewel ik moet zeggen dat andy lau wel een beetje kan...zal ooit een hong kong film van hem. moon warriors. deed ie wel aardig in...welliswaar met zeeeer zwaar versnelde camerawerk...maar het zelfde als met chow yun fat in crouching tiger....zag er goed uit dankzij de rest van het team, ondanks hij vrijwel nihil kennis heeft in martial arts.

robertus65
geplaatst: 26 mei 2008, 22:28 uur [permalink]
Erg flauw en voorspelbare actiefilm en de martial arts, waar het hier blijkbaar om ging, zag er juist kinderachtig uit. Het leek wel een balletvoorstelling. Ik heb toch echt vele betere gezien dan dit.

LEIDENAAR187
geplaatst: 26 maart 2009, 20:21 uur [permalink]
egt een tievus film..Bij de vecht scenes mot je zelf ook maar wat heen en weer schoppen anders val je in slaap.De film is niet spannend,acteer prestaties zijn bagger en het verhaal hebben ze verfilmd van de achterkant van een pak venz hagelslag.Alleen die chantal janzen mag er wezen,maarre ook zij acteert alsof ze achterstevoren geboren is ..0,5

geplaatst: 23 augustus 2009, 22:20 uur [permalink]
Inderdaad een super slechte film. Geen moment spannend en ook helemaal niet boeiend! Ik heb de film gekocht, maar ga ik hem direct proberen te verkopen. Waardeloze film!

avatar van Ant

Ant
geplaatst: 5 september 2009, 01:39 uur [permalink]
Haha, jaar of 5 geleden draaide deze bij ons in de bioscoop, omdat er een jongen uit Roosendaal in speelde, waar dus onze bioscoop is. Die gaf een demo en daarna draaide de film. Uiteraard maar handje vol mensen en de film was na een speelweek alweer verwijderd uit programma. Wel grappig dat die nu in de flop 100 staat.

nachtbraker
geplaatst: 11 oktober 2009, 02:04 uur [permalink]
Ik vraag me nou af wat de mensen die hebben meegewerkt aan deze film,de producers,cameramannen,acteurs,enz enz denken als ze deze film zien voor het eerst nadat die klaar is.
Denken ze dan: Wow,wat een goede film,laten we mensen entree vragen voor een ticket in de bios want dit word een ervaring die ze niet vaak meemaken in de bioscoop.
En dan zijn er echt mensen die geen recensies lezen en gewoon bij de bioscoop zo'n poster zien,een nederlandse martial-arts film,wat leuk,en die betalen er gewoon echt voor.
Als ik die makers of acteurs was zou ik me kapot schamen dat je zoiets durft uit te brengen in de bioscoop.
Kan me nou niet voorstellen dat zelfs als je erin mee speelt je zit te kijken en denkt dat het een goede film is.

geplaatst: 26 oktober 2009, 12:55 uur [permalink]
Ik heb recent deze film gekeken. Ik had niet al te hoge verwachtingen gezien de meningen hier, maar het viel me reuze mee! Ik heb meer Kung Fu films gezien en ik vraag me dan ook af waarom mensen afgeven op het verhaal. Het gaat natuurlijk meer om de vechtscenes bij dit soort films en die zagen er goed, realistisch en mooi uit! Alles is mooi in beeld gebracht.

Eindelijk eens een Nederlandse film zonder seksscenes en gevloek

avatar van BlueJudaskiss
geplaatst: 26 oktober 2009, 13:03 uur [permalink]
Anouschka schreef:

Eindelijk eens een Nederlandse film zonder seksscenes en gevloek

Ik hoop dat die knipoog aangeeft dat je zelf ook weet dat dit een hele domme opmerking is?

avatar van PascaL
geplaatst: 15 maart 2010, 19:32 uur [permalink]
1 ster voor Ron Smoorenburg.

dominion
geplaatst: 23 december 2010, 12:14 uur [permalink]
Eerste Nederlandse Kung Fu fim en hopelijk de laatste .

De film was echt heel slecht en zag er supergoedkoop uit.
Ik ergerde me ook mateloos aan de acteurs voor Kim Ho Kim want hij kan echt niet acteren.
Ook heeft het een flinterdun verhaaltje maar vaak vindt ik dat niet zo erg.
Maar ik geef hem nog 2,5 sterren voor Chantal en de vechtscènes.

avatar van IcU
IcU
geplaatst: 8 juni 2011, 15:22 uur [permalink]
Had deze film al een hele tijd in mijn dvd kast staan. Niet direct een film die ik zou kijken, maar ik heb stage gelopen bij de producent en was dus best benieuwd. Had niet al te hoge verwachtingen, maar wat een belachelijk stuk verdriet is deze film. De veel te lange matig gechoreografeerde vechtscenes worden afgewisseld met neppe sentimentele kots. Het scenario had nooit het daglicht mogen zien en is een aaneenschakeling van jat werk en inspiratieloosheid. De Nederlandse cast spreekt belachelijk Engels en de Chineze in deze film hebben nog nooit eerder geacteerd. Chantal Janzen is duidelijk op de verkeerde plaats, en met haar schaapoogjes weet ze op geen enkele manier een vorm van emotie over te brengen. Daarnaast is Smoorenburg de grootste bakfiets die ik ooit op het scherm heb gezien.

geplaatst: 8 juni 2011, 21:33 uur [permalink]
Voor de eerste echte nederlandse martial artsfilm vond ik hem niet slecht. als je door de ogen van leeftijdscathegoie "15 jaar" kijkt al helemaal niet. Volgens mij is het meeste karate wat ik zie en volgens mij zie ik Kim Ho Kim in een van de eerste scenes slechts wat kungfu doen. (had ik wel meer willen zien De soundtrack is formidable!!! En ik ben er al jaaaren naar op zoek!! Dus als iemand een tip heeft waar ik het kan vinden...thanks!

geplaatst: 8 juni 2011, 21:46 uur [permalink]
ps; ik lees wel echt heel slechte recenties hierboven, Zijn er nog andere nederlandse martial artsfilms die wel in de smaak vallen? ik ken ze niet maar ben misschien niet up to date dan. ik ou iedereen willen uitdagen om het beter te doen want er mag best wat meer van dit genre komen. zelfs een slechte muziekrecentie (tja, ilse de lange kan ik zelf niet echt aanhoren maar de klassieke stukken weet ik als cellist en kungfuliefhebber absoluut te waarderen en vind het zelfs errug mooi. zeker in vergelijking met de aziatische martial artsmuziek echt goed.

avatar van IcU
IcU
geplaatst: 9 juni 2011, 12:36 uur [permalink]
Lonneke10 schreef:

Voor een martial arts film moet je het toch echt in het buitenland (lees; Azie) zoeken.

Als je me wat geld wilt geven, prima! Het is erg moeilijk om financieel een speelfilm van de grond te krijgen in Nederland. Als je het dan voor elkaar krijgt om een Nederlandse vecht film te produceren (wat dus erg knap is om alleen al de financiën voor elkaar te krijgen), mag je gewoon niet met deze film op de proppen komen. Mensen die aan deze film werkten hadden gebrek aan (vak)kennis op martial arts gebied. (of eigenlijk gewoon op film gebied in het algemeen)

avatar van jippie2010
geplaatst: 25 augustus 2013, 10:45 uur [permalink]
Pijnlijke Nederlandse martial arts film.
Flinterdun plot, ronduit slechte dialogen en acteerprestaties.
Langdradige vechtscènes.
Heel af en toe was een gedeelte van een vechtscène wel op orde,
vandaar net niet de laagste score *1.0