Good Kill (2014)

geregisseerd door Andrew Niccol
met Ethan Hawke, January Jones en Zoë Kravitz

Een voormalig straaljagerpiloot uit Las Vegas is nu een piloot van een drone. Twaalf uur per dag vecht hij tegen de Taliban met een afstandsbediening, waarna hij naar huis gaat en de andere twaalf uur ruziet met zijn vrouw en kinderen. De piloot begint de missie echter in twijfel te trekken. Hij heeft het vermoeden dat hij meer terroristen creëert dan vermoordt.

avatar van Decec
Een goede actie/drama/thriller film...
Een waargebeurd verhaal...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Bruce Greenwood en Ethan Hawke...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima camerabeweging...

Redelijke, op ware feiten gebaseerde, film.
Maar ik vond hem in zijn geheel veel te traag, echt veel actie is er niet.
Het draait meer rond de persoonlijke problemen van het hoofdpersonage dat het moeilijk heeft met hoe hij zijn job moet uitvoeren.
Had meer van deze film verwacht...

avatar van flaphead
Niet best. Dat we een kijkje krijgen in hoe het Amerikaanse leger drone-aanvallen in (vermeende) oorlogsgebieden uitvoert, is het meest interessant. Het wordt echter niet uitgediept, we krijgen het herhaaldelijk op precies dezelfde wijze te zien.
De film staat bol van de clichés. De hoofdrolspeler (ik kijk op zich graag naar de karakterkop van Hawke) gaat natuurlijk gebukt onder het feit dat ie niet meer echt in een vliegtuig zit, zijn relatie gaat niet goed, haat-liefde-verhoudingen op het werk, een rebelse 'helden'-daad, noem maar op. Alles is te voorspellen. Dat mensen die anderen voor hun werk vermoorden ineens ethisch verantwoord worden werkt ook niet mee (met die meid als dieptepunt). Het verhaal ontwikkelt en ontvouwt zich niet, het kabbelt maar traag door. Er is geen verrassing, geen spanning, het acteerwerk is vlak, de beeldvorming saai. Muziek van The National bij de aftiteling was nog het best.

avatar van JoeCabot
Andrew Niccol die een beeld schetst van een gekwelde dronepiloot: dat kan gewoon niet fout gaan. Toch?

Nu ja. Links en rechts valt zeker een zweem te bespeuren van het geweldige Lord of War - de cynische ondertoon, enkele geweldige zingers - en toch bleef ik op mijn honger zitten. De maatschappijkritiek schiet zijn doel wat voorbij en voelt eerder aan als een wijzend vingertje. Ik had ook het gevoel dat Niccol nogal makkelijk probeerde te scoren door héél nadrukkelijk te focussen op de collateral damage. Allemaal terechte kritiek, alleen de verpakking kon gewoon beter.

Ethan Hawke is wat mij betreft de exponent van deze degelijke, maar ietwat tamme film. Hij acteert op automatische piloot, voor een groot deel zit hij wat geconstipeerd voor zich uit te staren. Ook de keuze van de nevenpersonages mocht wat origineler. Het kliekje rond Hawkes personage bestond uit een bittere kolonel, enkele macho's en een vrouw met ballen én emoties. Tja.

Klinkt allemaal negatief. Maar slecht is het zeker niet. Er viel alleen zoveel meer uit dit concept te puren. 3*

avatar van fappie
flaphead schreef:

Respect voor je mening. Ik denk echter dat het moeilijk is om deze clichés te vermijden om het realistisch te houden.

avatar van K. V.
'k vond het nog een goeie film. 'k vreesde nog een beetje dat het saai ging zijn, maar dit viel nog goed mee. Het acteerwerk was goed en dit kwam de film dus ook wel ten goede.
Verder zag de film er prima uit en was de speelduur goed, niet te lang en niet te kort.
'k vond het wel eens interessant om gezien te hebben.

avatar van knusse stoel
Ik hoop dat inhoud van deze film bezijdens de waarheid ligt. Vooral dat stuk met de CIA in de hoofrollen. Volgens mij tart dat het oorlogsrecht en dus ook de mensenrechten.

De film zelf, deze focuste op vooral de piloot en zijn gezin omzich heen. Allerlei problemen tussen hen die onbesproken bleven tot "de bom barste". Ethan Hawke speelt de enigzins norse vlieger die geen woord te veel zegt en emoties opkropt. Het enige wat je dus ziet is dat zijn gezicht eens vertrekt en dat is dan buiten de spiegel de enigste emotie die hij kwijt kan en wil.
De film zelf is prima gemaakt en mag wat ons betreft beloond worden met een ruime 7.

avatar van DragQueen
Prima Dramafilm, gebaseerd op waargebeurde feiten. Het verhaal is verder onderhoudend uitgevoerd. Het acteerwerk is daarbij ook meer dan overtuigend. Sterk neergezette rollen van Hawke en Jones. 3,5 Ster.

avatar van m1chel
Een heftig onderwerp verpakt in een heftige film. De omstreden drone-aanvallen die de Verenigde Staten uitvoert op landen als Afghanistan en Irak worden door de overheid noodzakelijk geacht, maar deze film laat zien hoeveel onschuldige slachtoffers daarbij vallen. In dit waargebeurde verhaal komt de Verenigde Staten er een stuk minder goed vanaf als in bijvoorbeeld American Sniper, die al het militaire geweld leek te vergoelijken. Hoewel de vergelijkingen daar zijn in de zin van hoe moeilijk de beul het wel niet heeft met zijn beslissingen, zit het verschil hier in de wreedheden. Dat het maakt dat we hier feitelijk naar oorlogsmisdaden zitten te kijken. Natuurlijk heeft ex-piloot Egan daar moeite mee, hij is tenslotte één van de mensen die ze moet uitvoeren. Onder het militaire regime voert hij missies uit op strategische terroristische doelen in oorlogsgebieden. Maar dan komt de CIA om de hoek kijken en neemt het verhaal een zeer grimmige wending.

Vanuit de containers die op een basis in Las Vegas staan, worden de drone-aanvallen uitgevoerd. Egan is daar zo verschrikkelijk goed in, dat de CIA er op staat dat Egan in het team blijft. Op het eerste gezicht niet veel aan de hand dus, maar als Egan bij een zekere missie zijn doel heeft uitgeschakeld, krijgt hij het bevel om een tweede keer te vuren. Nu staat Egan dus voor een dilemma, omdat er onschuldige mensen de lijken onder het puin vandaan aan het halen zijn. Egan besluit het bevel uit te voeren, ondanks dat zijn collega tegen hem zegt dat dit oorlogsmisdaden zijn. En dat zijn het natuurlijk ook en het prijst de film zeer dat het dit niet onder stoelen of banken schuift. Want de oorlog tegen het terrorisme eist helaas teveel onschuldige slachtoffers en dat wordt meer dan eens in de doofpot gestopt in de Amerikaanse cinema.

Ethan Hawke zet een rol neer waarmee hij wederom hoge ogen weet te gooien. In de film Boyhood liet Hawke al zien dat hij een begenadigd acteur is, maar in Good Kill zet hij een prestatie van heb ik jou daar neer. Zo niet nog opvallender is Zoë Kravitz (dochter van Lenny) in de rol van Vera Suarez. Vera krijgt als eerste in de gaten dat het niet pluis is betreft de verwachtingen die de CIA heeft van het drone-team en treedt dan ook vaak op als het geweten van Egan. De naïeve Vera treedt toe tot het drone-team omdat ze wil helpen, maar heeft op het eerste gezicht meer het idee dat het om een PlayStation-spel gaat. Het lachen vergaat haar dan ook snel als ze ziet dat het menens is en dat er echt mensen sterven door de acties van het drone-team.

Het mindere element van de film is als de spanning een hoogtepunt bereikt in de relatie tussen Egan en zijn vrouw. Dit is verschrikkelijk cliché en zit helaas dwars door het andere verhaal heen verweven, waarbij het daar duidelijk afbreuk aan doet. In het begin gaat het nog wel en zal je ook snappen waarom dit aangehaald wordt, maar hoe verder het verhaal vordert, hoe langdradiger en vooral voorspelbaarder het wordt. Dit maakt het dat de film nogal langdradig aanvoelt en de kijker zal zijn aandacht er dan ook niet volledig bij kunnen houden. Het gezin begint langzaam uit elkaar te vallen en vrouwlief wil natuurlijk dat Egan meer tijd voor zijn gezin. De pleuris breekt pas echt goed uit als Egan aan zijn meerdere vraagt of hij weer missies als echte piloot mag gaan vliegen. Dit zijn van die typische dingen die de film direct een volle ster in de waardering doen dalen.

De drone-aanvallen zijn heel erg rauw en realistisch in beeld gebracht. De laser markering op het doel en het afvuren van de raket, waarbij Egan altijd 10 seconden aftelt, doen het bloed af en toe stollen. Vooral bij een scène waarbij er gevuurd is op de vijand en er binnen die 10 seconden twee jonge kinderen al spelend in beeld verschijnen. Met dat soort wrange momenten benaderen de makers van Good Kill de realiteit en kan je jezelf ook ten zeerste afvragen of drone-aanvallen geoorloofd moeten blijven in een tijd van oorlog. Maar de vraag die door Vera gesteld wordt zet je pas echt aan het denken: ‘Wat als de terroristen drones in handen krijgen en daar aanvallen mee gaan uitvoeren?’ Dit zijn zeker vragen die bij je zullen opkomen bij het zien van deze film.

Good Kill laat goed de waanzin van oorlog zien die gevoerd wordt met onbemande vliegtuigen. Alles wat American Sniper fout deed, doet Good Kill eigenlijk goed en de oorlogsmisdaden die de Verenigde Staten pleegt worden dan ook nergens verzwegen. Ethan Hawke zet een hele goede rol neer als drone-piloot die geen raad meer weet met zijn gevoel. De film kent in de verhaallijn rondom de relatieproblemen van Egan wel een behoorlijke dip en daardoor wordt de film op bepaalde punten zeer langdradig. Gelukkig heeft de film haar punt zeker gemaakt en is die boodschap luid en duidelijk.

avatar van john mcclane 2
ja,,wel weer even goed om met je neus op de feiten gedrukt te worden.
dit is in het leger schering en inslag.
deed me denken aan een afl van MTV Beavis & Butthead Promo - "Drone" on Vimeo
Wat hier ook beweerd word,dat het voelt als een video game.
Maar goed moraal van het verhaal: oorlog is evil,,op wat voor manier dan ook. Daar verandert technologie niks aan. Helaas.
Min punt is dat dat punt snel duidelijk word en de film erg traag aan voelt.
Er gebeurt te weinig,,maar de film is voor een keer boeiend genoeg.

Het vaststellen van dit afschuwelijk aspect van oorlogvoering lijkt mij het bijzonderste aan deze film en dat een uitvoerder, die nog duidelijk het menselijk dramatische gevolg van zijn aandeel te zien krijgt, hiervan met allerlei bedenkingen en trauma's in de war geraakt en hierdoor ook familiale problemen krijgt, lijkt mij best te begrijpen.
Een interessant thema dat behoorlijk wordt uitgewerkt maar niet groots overkomt. Misschien wat te veel nagenoeg identieke beelden. Geraakt lang niet aan het niveau van "Eye in the Sky"
Aan Etan Hawke en vooral Bruce Greenwood, ligt het niet. Beiden vertolken heel behoorlijk.

avatar van frolunda
Strakke en boeiende film die misschien niet een heel spectaculair verhaal vertelt maar de manier waarop vond ik wel erg sterk.Good kill geeft je een wat leeg en afstandelijk gevoel en daardoor raakt de film,naar mijn opvatting precies zijn doel.
De bijbehorende beelden,prachtig camera werk met zowel erg mooie als kille shots geven daar alleen nog maar meer invulling aan en ook het gebrek aan echte actie was wat dat betreft wel een pluspunt.Dat leverde een spanningsveld op dat met het verstrijken der tijd steeds meer naar een hoogtepunt toe werkte.
In dat verband vond ik de rol van Ethan Hawke ook erg sterk al werd hij daarbij ook wel erg goed gesteund door een eveneens indruk makende Bruce Greenwood.
Verder een goede regie van Andrew Nicol en zodoende een film waar in mijn optiek helemaal niks mis is.
Erg goed drama.