Hi no Tori 2772: Ai no Kosumozon (1980)

Alternatieve titels: Space Firebird | Phoenix 2772

Japan
Animatie / Sciencefiction

geregisseerd door Taku Sugiyama
met de stemmen van Kaneto Shiozawa, Katsue Miwa en Keiko Takeshita

In het jaar 2772 is de aarde en vele van zijn koloniën in verval geraakt. Een klein jongetje genaamd Godo groeit eenzaam op in een hermetisch afgesloten en technisch geavanceerde kamer. Zijn enige metgezel is de vrouwelijke robot Orga die over hem waakt. Wanneer Godo op leeftijd is wordt hij gerekruteerd en getraind in een militair kamp. Zijn baas Rock is onder de indruk van Godo’s capaciteiten en stuurt Godo eropuit om de mysterieuze Phoenix te vangen, een mythisch wezen met de kracht van wedergeboorte.

avatar van Dopke
Ik hoopte stiekem op een beetje meer gekkigheid die in het verlengde zou liggen van Cleopatra en Thousand and One Nights, maar het experimentele van de jaren ’70 animefilms zien we hier helaas niet terug. Neemt verder niet weg dat dit een alleraardigst jongensboekavontuur is met een vrij hak-op-de-tak narratief en simpele, rechtlijnige karakterontwikkelingen. De film lijkt wel serieuzere thema’s te willen aansnijden zo zullen in een Disney film schattige alienbeestjes niet zo snel meedogenloos afgeslacht worden, is er een love-triangle met zowaar een robot en dan is er nog het alomvattende idee van de Phoenix zelf en deze elementen maken dat het ook goed behapbaar blijft voor de oudere kijker, maar het blijft mijn inziens meer een jeugdfilm waar goedbedoelde diepere pretenties onderborrelen.

Ik kon het duidelijk minder waarderen.

Die oude Japanse animatie films zijn duidelijk nog zoekende naar een eigen stijl. Deze film deed mij weer vaak teveel aan Disney denken, maar dan zonder de vloeiende animatie. Gelukkig wel met een net iets interessanter verhaaltje, maar ook dat stelt niet zo heel veel voor.

Beetje rare mix ook van 20s en 70s retro scifi. Dat met een setting die dan weer meer aan de jaren 80 deed denken zorgt voor een erg vreemde mix van stijlen waar ik niet zo erg veel mee kon. Verhaaltje is qua opzet wel groots, maar ondanks dat de film toch 120 minuten te besteden heeft wordt het povertjes uitgewerkt.

Het ontbreekt deze film gewoon aan charme, of je moest echt van oude(re) animatiefilms houden. Technisch stelt het zeer weinig voor, de setting is niet goed uitgewerkt en het plot is een samenraapsel van een hele hoop andere films, zonder veel richting.

Povere anime classic.