Kesäkaverit (2014)

Alternatieve titels: Summertime | Sommarkompisar

Finland

geregisseerd door Inari Niemi
met Anna Paavilainen, Iina Kuustonen en Minka Kuustonen

De 25-jarige Iiris en Karoliina zijn beste vriendinnen sinds hun jeugd. Karoliina is al enkele jaren op reis en verblijft in het buitenland. Voor de zomer komt ze echter naar huis waar ze voor hen beiden een baan als serveerster heeft geregeld in Hanko, de leukste Finse stad om de zomer door te brengen. De meisjes laten Helsinki achter zich om Hanko te veroveren. Het gaat de beste zomer ooit worden!

Een typische vrouwenfilm... Deed me een beetje denken aan de vroegere film Costa maar dan de finse variant.... Voor de mooie beelden van Finland geef ik de film 1 ster.... Maar de film wist me weinig te boeien behalve de beelden...

Finse films munten uit in het verbeelden van het eigentijdse levensgevoel, van jongeren, twintigers en dertigers, op een onderhoudende, serieuze, maar ook weer niet al te zware manier. Zo ook dit 'Summertime', waarin twee vriendinnen, en later drie, de zomer doorbrengen in een Fins badplaatsje. Het moet een zomer worden van loltrappen, lachen, drinken en zo af en toe een onschuldige flirt. Maar liefst een zomer zonder mannen, want dat geeft maar problemen...

Oké, het is een echte meidenfilm. En ik kan me voorstellen dat die hier weinig handen op elkaar krijgt. Maar het is zeker geen film van alleen lang leve de lol. Een vergelijking met de film Costa gaat dan ook niet op. Het zijn alle drie vrouwen die op een soort keerpunt in hun leven staan. Hoe moet het straks met mannen, relaties, kinderen, gezin, werk? Nu nog maar even niet aan denken. En stoppen met roken doen we volgend jaar wel.

Er gebeurt niet zo heel veel in deze film. Maar de dialogen zijn prikkelend. En als er toch mannen hun opwachting maken, zijn er verwikkelingen genoeg. De impliciete boodschap van deze film is misschien dat vrouwen het toch net even wat minder makkelijk hebben in het kiezen van relaties dan mannen. Maar, zoals gezegd, het is een film over drie vrouwen, niet over mannen. Mij wist deze film met een toch wel luchtig 'Summertime' gevoel tot het eind te boeien. In Nederland wordt zo'n onderwerp altijd of plat, of comedy, of over de top, of loodzwaar. Meer Finse films kijken dus.