Syvälle Salattu (2011)

Finland
Drama / Thriller

geregisseerd door Joona Tena
met Krista Kosonen, Kai Lehtinen en Viljami Nojonen

Julia gaat op zakenreis naar een landelijk dorp, waar ze het doelwit wordt van aanvallen van een bovennatuurlijke geest. Om de geest te bestrijden moet ze een duister geheim uit haar eigen familiegeschiedenis ontdekken.

avatar van Pazmaster
Ik had er meer van verwacht maar het is toch een redelijk filmpje met een aardig verhaal met wat leuke wendingen, en soms een beetje een sprookjesachtig over komt.
De legende is dat een arme molenaar die het moeilijk heeft een deal sluit met een watergeest en op die manier rijk wordt... en dan begint de film.
Het acteren kan ermee door (voor zover ik kon zien want ik spreek geen Fins), maar is ook niet geweldig. De film komt soms een beetje over als een tv-thriller maar ik heb me er wel redelijk mee kunnen vermaken. Ik geef 3 sterren

avatar van Leo1954
Degelijke thriller. Krista Kosonen vond ik een verrassing.

avatar van knusse stoel
Prima film, maar meer thriller dan griezelfilm.
Vertaling was nu en dan ietsjes stuntelig.
Acteren was prima, vooral het jongetje is een acteurtje in dop.

avatar van Left4Dead
Geen overtuiging.

De film wordt geschaald onder het genre drama en thriller. Nou een drama was het aardig maar een thriller kon ik er echt niet van maken. Nergens kon ik echte overtuiging in vinden, dit reken ik vooral de regie en het acteerwerk toe. Het script doet menigmaal stuntelig aan waardoor het verhaal het moeilijk krijgt.

Ik kon verder niet veel met de personages, ze deden mij niets wat er ook maar zou gebeuren met ze. Daardoor had ik veel moeite om geconcentreerd te blijven, maar ach....... dat was ook niet nodig voor het flinterdun verhaaltje. Je zag van mijlen ver aankomen wat er zich allemaal afspeelde en had afgespeeld. Veel speeltijd gevuld met onnodige en/of oninteressante dingen om zo een film van 105 minuten te maken, tjaa.......

Daarnaast is het verhaaltje wel ergens bekend te noemen. Moeder in echtscheiding met kind in gevaar. Een sprookje uit het verre verleden van moeder, terugkeer naar geboorteplek. Een 14de in een bakkers dozijn. Nee er was weinig voor mij te vinden in deze prent waardoor ik getriggerd werd. Vooral het gebrek aan spanning doet mij een beoordeling van 2,5** uitdelen, uit coulance wel te verstaan. Jammer is het woord dat steeds bij mij door het hoofd schoot tijdens het kijken.