ID:A (2011)

Denemarken
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Christian E. Christiansen
met Tuva Novotny, Carsten Bjørnlund en Flemming Enevold

Aliena wordt wakker op de oever van een rivier in Frankrijk. Ze is haar geheugen kwijt, heeft een zak van 2 miljoen euro in haar bezit en een litteken over haar borst. Ze ontdekt al gauw dat ze achtervolgd wordt door mysterieuze mannen. Ze beseft dat haar accent Deens is en ze besluit naar Denemarken te gaan om uit te zoeken wie ze is. Aliena verneemt geleidelijk aan dat haar leven ingewikkelder was dan ze eerst dacht. Ze raakt verstrikt in een web van tegenstrijdige verhalen van haar geliefden en ze poogt zich een weg naar de waarheid te banen.

avatar van badfans69
Film site

Kun je trailer ook zien

Redelijke Misdaad / Thriller en leuk om veel Nederlandse acteurs te zien langs komen en ook soms Nederlands gesproken werd.

Voor de verandering een Scandinavische film waar ik niet enthousiast over ben: deze niet originele en oppervlakkige complot mysterie thriller is soms zelfs lachwekkend slecht en in ieder geval ongeloofwaardig, glad en saai. De regisseur heeft geprobeerd via allerlei kunstgrepen voor spanning te zorgen maar dat maakt het geheel enkel minder plausibel. De cast speelt zonder emotie en inspiratie. Sommigen zien overeenkomsten met 'Jason Bourne, maar die logica ontgaat mij.

avatar van Pazmaster
Prima filmpje, en er wordt redelijk geateerd. Het verhaal is niet heel spannend of interessant maar kan ermee door. En idd wel leuk om die nederlandse acteurs te zien en dat er ook soms nederlands gesproken wordt. Ik geef `m 3 sterren

avatar van mnrk
Dit vond ik een vermakelijke film om naar te kijken....

Het verhaal wordt op een prima manier gebracht en er zit ook lekker veel vaart in waardoor het leuk blijft om naar te kijken...

Het acteerwerk Tuva Novotny was goed en overtuigend, en natuurlijk ook leuk om Nederlandse acteurs te zien en te horen (en gewoon in het Nederlands ipv Engels)...

avatar van sinterklaas
Redelijk goede Deense conspiracy thriller, met een vrij standaard verhaal die inderdaad ook verdacht veel op dat van Jason Bourne lijkt. Vrouw word met geheugenverlies wakker en blijkt een hoop op der geweten te hebben en is doelwit van een Nederlandse(!) bende. Dat zorgt weer voor een typisch kat en muisspel dat zo nu en dan nog aardig werkt met redelijke actiescenes. Wel jammer dat de film op het laatst niet gewoon in Rotterdam kon blijven.

Zeker een aardige film.

avatar van blurp194
Flauw kijkvoer.

Het wordt allemaal vrij vlot gebracht, en daarom lijkt het nog wel wat spannend. Maar het verhaal is knap onwaarschijnlijk, en de lange flashback wordt wel leuk aan geheugenverlies opgehangen maar dat neemt niet weg dat het daardoor toch een wat uitleggerig gedoe wordt - want goedbeschouwd wisten we dat hele stuk eigenlijk al, de paar details die daarmee boven water komen doen ook maar weinig ter zake.

Pluspunt dat iedereen tenminste de goeie taal spreekt. Minpunt dan weer de manier waarop de kop van Tuva Novotny wordt toegetakeld - geen gezicht dat donkere kapsel.

avatar van edwin1205
3.0 het is gewoon een goede Misdaad / Thriller goede opbouw van de film.leuk dat roterdam ook fff te zien is in de film. er is ook goed gespeeld in de film. en een goed einde.gewoon kijken als je om deze films geefd. het is zeker de moeite waard

Puike Deense thriller met een goed verhaal en prima vertolkingen.
Alweer een Scandinavische film die me enorm is bevallen.
Tegenwoordig moeten deze prenten zeker niet onderdoen voor hun Amerikaanse tegenhangers, ze worden in het Hoge Noorden steeds beter, en ik ben alvast een groot fan geworden.
Deze prent heeft ook nog eens het voordeel dat iedereen op de locatie zijn eigen taal spreekt,
Het verhaal speelt zich af in Frankrijk, Denemarken en Nederland en iedere nationaliteit spreekt dus zijn eigen taal.. zie je zelden of nooit in Amerikaanse of Britse producties.

avatar van Noodless
Vrij standaard misdaadfilmpje die toch voldoende leuk blijft tot het einde door de overtuigende rol van de hoofdrolspeelster, de verschillende locaties met de daarbijhorende talen en een paar degelijke actiescènes. 6/10

avatar van Rodger
Prima thriller.
Loopt goed door, en je blijft gespannen kijken..
3.5**

avatar van Picker
Noodless schreef:

Hier ben ik het aardig mee ééns. De MM rating is naar mijn mening ook exact goed. Maarja, gezien ik slechts kan kiezen uit 2.5 of 3 rond ik af naar boven...vooruit dan maar

avatar van edwinoudenes
Sorry, maar ik vond dit een slaapverwekkende film. Belachelijke toevalligheden in het begin van de film zorgen voor een valse start en het wordt nergens echt spannend.
Bovendien werkte het uitdrukkingsloze gezicht van Tuva Novotny zwaar op mijn zenuwen.

Hoewel de film inderdaad veel toevalligheden bevat (ook wendingen), was dit best een aardige Europese thriller waarbij Nederland ook nog een groot aandeel had in de vorm van diverse acteurs (die gewoon Nederlands praten) en de locatie Rotterdam. De film begint lekker mysterieus en houdt dit min of meer vast tot het einde. Ook is de film best boeiend en hier en daar een beetje spannend. De vele wendingen en toevalligheden zijn misschien iets te veel van het goede, maar eigenlijk passen ze wel goed bij het verhaal. De cast deed het best aardig en dan met name natuurlijk hoofdrolspeelster Tuva Novotny maar ook onze landgenoot John Buijsman (wel geen echte grote rol).

P.S. wel grappig in Frankrijk zag Tuva Novotny er nog witjes uit en eenmaal in Denemarken liep ze erbij als een gebraden kippetje (dat zag er eigenlijk niet uit)

avatar van Decec
Een goede thriller film...
Prima verhaal...
Er zijn ook Nederland gezegd (wordt geen Nederland ondertiteld)...
Prima acteerwerk...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van oemoemenoe
Onderhoudend en redelijk goed verhaal.

avatar van Marvinleeaday
Goede thriller waarin een jonge vrouw stap voor stap haar geheugen terugvind en een mysterie wordt ontrafeld.

avatar van cantforgetyou
Zeer slome irritante film. Waar gaat het toch allemaal over? Vreselijk plot. Echt niks aan. Zeer saai.

Saaie slechte b film...

avatar van Leo1954
De opbouw van de film vond ik wel aardig, het verhaal was ook niet heel slecht, er zat genoeg in om er een spannende en geslaagde film van te maken. Maar helaas, het niveau is verder is alle opzichten heel laag. De uitwerking is tenenkrommend, de actiescènes heb ik zelden zo slecht gezien. De overtuiging van de acteurs is lachwekkend. Het is een Deense film, maar ook Nederland heeft eraan meegewerkt. Het peppie en kokkie gehalte was dan ook erg groot.

avatar van Flitskikker
Prima film waarin de vaart er soms toch lekker in zit. Het amnesiarecept valt meestal wel bij mij in de smaak. Actiescènes zagen er goed uit. Mooie beelden in het algemeen (blu-rayversie). Ook leuk om wat van Nederland te zien en dat de beoogde Nederlanders ook echt Nederlands spreken.

Minpunten zijn toch wel de toevalligheden (de achtervolgers die haar zomaar kunnen vinden en natuurlijk dat haar echtgenoot hier allemaal achter zit) en het tenenkrommend slechte acteerwerk van Buijsman. Ook het cheesy einde had niet gehoeven.

Ik heb me desondanks toch vermaakt, en daar draait het om.

7,5/10

De film begint nog best erg sterk met een vrouw die haar geheugen kwijt is en probeert te ontdekken wie ze is en wat er gebeurd is. Maar gaandeweg wordt de film helaas steeds zwakker en ongeloofwaardiger als het steeds meer een vage achtervolgings thriller wordt. De film gaat ook steeds meer op een B-film lijken. Wel leuk om te zien is de achtervolging in Rotterdam. Maar waarom is in godsnaam Dokter Doolittle gekozen als zware crimineel? Daar trapt toch niemand in! Kennelijk had de Deense regisseur nog nooit van Loenatik gehoord. En John Buisman houdt natuurlijk wijselijk zijn mond. Die zag een carrieremove wel zitten.