Triple Cross (1966)

Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Actie / Oorlog

geregisseerd door Terence Young
met Romy Schneider, Christopher Plummer en Yul Brynner

Kluiskraker Eddie Chapman heeft in zijn geboorteland Engeland al zo'n veertig kluizen leeggehaald als hij op het eiland Jersey opgepakt wordt. Hij moet de komende vijftien jaar achter tralies doorbrengen. Het komt hem daarom goed uit dat de Duitsers in 1940 Jersey bezetten. Hij biedt aan als spion te gaan werken voor hun geheime dienst.

Klofje naar de hand van Terence Young. Perefect gecast. Een lekkere film tot aan het laatste deel waarin het verhaal rommelig wordt en niet echt bevredigend eindigt. Vermakelijk ***1/2

avatar van TerryA
deze afgelopen weekend op BBC2 gezien - een meer dan vermakelijk espionage film tijdens de 2de wereld oorlog dat op waar gebeurde feiten is gebaseerd over de leven van double spion Eddie Chapman (gespeeld door Plummer) met een zeer intersant cast dat ook Trevor Howard, Ger Frobe en Bond girl Claudine Auger mee telt!
toen hij deze film had gemaakt had Terence Young al 3 Bond films op zijn naam (Dr No, FRWL & Thunderball) en in de cast is er dan ook een Bond connection met rollen voor Claudine Auger en Gert Frobe (van Goldfinger)

zeker een 7+ uit 10 waard

avatar van filmfan(tast)
Weet iemand waar je deze film op dvd kunt kopen? Liefst Nederlands ondertiteld. Ik hem hem vroeger op video gezien en vond hem toen mooi.

avatar van wendyvortex
Heerlijke jaren zestig spionagefilm.
Bond-regisseur Terence Young liet gelukkig alle technische foefjes en teveel humor achterwege.
Christopher Plummer, Yul Brynner (als Duitse baron...met monocle...!!), Romy Schneider, Gert Froebe.
En dat allemaal in deze heerlijke 2 uur+ film.

avatar van Uzza_Sparta
voor de liefhebbers, vanavond op BBC2 om 22:00uur een documantaire over Eddie Chapman, de enigste engelsman die een duitse Iron Cross had gekregen tijdens de oorlog.

BBC Two - Timewatch, Double Agent: The Eddie Chapman Story - bbc.co.uk

avatar van Uzza_Sparta
intussen ook de boek gelezen over deze Eddie Chapman, aka Agent Fritz bij de duitsers of Agent Zig Zag bij de Britten. Eigenlijk vertelt deze film maar een klein stukje van zijn verhaal. ongelovelijk wat hij voor elkaar kreeg tijdens de oorlog. een echte anti-held zou je kunnen zeggen.

Amazon.com: AGENT ZIGZAG: THE TRUE WARTIME STORY OF EDDIE CHAPMAN, LOVER, BETRAYER, HERO, SPY (9780747587941): BEN MACINTYRE: Books

avatar van pierre18
Eindelijk een keer in mijn bezit en dan ga je er lekker voor zitten met een prima cast. (Claudine Auger vind ik echt geweldig...) Uitstekende regisseur, en dat zie je vaak terug.
Maar de film is toch niet geheel bevredigend. Het is nergens spannend, het verhaal neemt soms vreemde wendingen aan en het gaat Chapman allemaal wel erg gemakkelijk af om in de hoogste regionen te komen. Waren die Duitsers toentertijd zo naïef? Dacht het niet ..... En om nou te zeggen dat hem het vuur aan de schenen werd gelegd? Kwam ook al niet overtuigend over.
Sommige rollen zijn achteraf gezien best wel vreemd, want Paulette (Claudine ) duikt links en rechts zomaar op en verdwijnt weer met eenzelfde vaart zonder echt iets toe te voegen aan het verhaal.
Maar goed, voor de echte liefhebbers maakt dit allemaal niet zo uit.
En daarnaast vind ik het ook altijd heerlijk om een film met stabiele vaste camera's te zien, want vandaag de dag word je maar dor de cameraman (beelden) heen en weer geslingerd.

Zo maakten ze dus spannende spionagefilms, vijftig (!) jaar geleden. Vakwerk waar flink wat geld aan werd uitgegeven. Waarmee je je niet bekocht voelde als je daarvoor naar de bioscoop ging. Met een dijk van een cast: Christoffer Plummer, Yul Brynner, Romy Schneider, Trevor Howard, Gert Frobe. Met een Ingewikkeld steekspel van spionnen, dubbelspionnen en driedubbel spionnen. Waarbij we ons voortdurend af zitten te vragen aan welke kant staat Eddy Chapman nu weer. Knap gemaakt, met mooie effecten, ensceneringen, sets en zelfs de uniformen klopten.

Lekker ouderwets natuurlijk. De ontwikkeling van de film heeft in die halve eeuw niet stil gestaan. Kijk je er naar met de ogen van nu, dan heeft de film toch wel een hoog 'alo alo'-gehalte. En ik moet pierre18 gelijk geven, een lekkere onderuitzakfilm, maar echt spannend wordt het nergens. Er zit ook weinig verrassends in, alle ontwikkelingen zie je aankomen. Romy Schneider blijft prachtig om naar te kijken, maar ze heeft in deze film wel een vreemde en volstrekt nietszeggende rol gekregen. Jammer. Doet haar geen recht.