• 8.349.597 stemmen

Geregisseerd door: Isabel Coixet

Met onder meer: Patricia Clarkson, Ben Kingsley en Jake Weber

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot Learning to Drive

"It's never too late to begin a new adventure."

Nadat haar geliefde haar verlaten heeft besluit Wendy (Patricia Clarkson) rijlessen te gaan nemen bij Darwan (Ben Kingsley), een Sikh-instructeur die zelf ook met de nodige huwelijksproblemen kampt. In elkaars gezelschap vinden ze de moed om hun leven weer op de rails te krijgen.

image

gauke

Deze clichématige, soms amusante feelgood komedie had meer diepte verdiend. Het verhaal met als motto "rijlessen als levenslessen" was zwak, had geen enkele verrassing in petto en zorgde geen moment voor enige opwinding. Patricia Clarkson, als impulsieve schrijfster en Ben Kingsley, in de rol van de in zichzelf gekeerde taxichauffeur, speelden echter sterk.

avatar van Leo1954

Leo1954

• 2071 berichten

Ben Kingsley vind ik een slecht acteur, ik zie Ben Kingsley ipv zijn rol. Maar de film, hoewel niet hoogdravend, was geen echte straf. Een niet onaardig niemendalletje.

avatar van ikkegoemikke

ikkegoemikke

I never learned to cook because I thought my mother would always be there to cook for me.

And then there was half the world between us.

So I make my own food.

Your point ?

No point.

Rijlessen volgen als metafoor voor het leven. Een originele wijze om dit te belichten maar net zoals de rijlessen in het dagelijks leven, is deze film een beetje saai en herhalend. Toegegeven, je kan het leven inderdaad hiermee vergelijken. In het begin loopt er veel fout en weet je niet echt goed hoe eraan te beginnen en hoe alles te bevatten, maar met veel oefenen en ervaringen op te doen, kan je elke hindernis aan. En soms kan het dan wel eens vreselijk verkeerd aflopen met brokken als resultaat. Maar hou je het vol, volg je wijze raad op en overtreed je niet teveel regels, dan slaag je in de hele opzet. En zo kan je wel nog meer raakpunten met het gewone leven verzinnen. Maar zoals ik al zei, echt opwindend is het allemaal niet. Trouwens vraag ik me ook af waar het romantische in deze film ergens zit. Het feit dat Wendy (Patricia Clarkson) een scheiding doormaakt en Darwan (Ben Kingsley) een bruid toegeschoven krijgt die hij van haar noch pluim kent, is niet bepaald mijn beeld over romantiek. En een echte komedie was het nu ook weer niet op een paar ludieke momenten na. Het was eerder allemaal tragisch. En toch was het een film die ik moeiteloos kon uitkijken. En dat door de sublieme vertolkingen.

Inhoudelijk is het dus niet echt speciaal. Meermaals werd het onderwerp al gebruikt waarbij twee vreemden, die qua karakter totaal verschillen, op een spontane manier elkaar ontmoeten en vervolgens een onverwachte steun zijn voor elkaar zodanig dat ze doorheen een moeilijke periode geraken. Zo ook de boekrecensent Wendy en de instructeur Darwan. Wendy is de emotioneel gekwetste, deftige dame die vanwege haar beroep een afgebakend territorium rond zichzelf heeft vastgelegd waar zowel haar echtgenoot als dochter niet zijn toegelaten. Als gevolg neemt Ted (Jake Webber) van de ene op de andere dag zijn biezen en neemt zijn intrek bij zijn maîtresse (een schrijfsters wiens boeken ook geprezen worden door Wendy). Darwan is een Sikh, die naast rij-instructeur ook nog eens taxichauffeur is. Een traditioneel persoon die het als zijn levenswerk ziet om ervoor te zorgen dat Wendy haar rijbewijs haalt. Geduldig en vol wijze raadgevingen laveert hij haar zelfs over een brug. Hij lijkt eerder een psychiater met een instructiewagen als relaxerende zetel.

Clarkson en Kingsley vormen samen een bont duo. Een mengeling van culturen. Clarkson, die ik ook in “October Gale” de hoofdrol voor haar rekening nam, is een charmante dame die ik al te graag wel eens wil zien schitteren in een film samen met Helen Mirren. Haar uitstraling en emoties kwamen oprecht over. Daartegenover staat dan de kalmte en geduldigheid die Kingsley toont. Een gedistingeerd en waardig personage. Het acteren van de beide hoofdpersonages zorgen ervoor dat dit schijnbaar niemendalletje toch nog genietbaar werd.

Uiteindelijk is “Learning to drive” een teder en aandoenlijke film vol symboliek. Het mist echter een beetje energie en kabbelt een beetje te rustig voort. Een beetje zoals Wendy zich door het verkeer navigeert. Het moet niet altijd suspense en een knalfestijn zijn. En dankzij de topprestaties van de twee briljante hoofdacteurs was deze film toch nog genietbaar en een plezier om te kijken. Voor mij was het geslaagd.

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Feelgood movie met een redelijk en vrij luchtig verhaaltje. Een leuke cast met een aardige rol van Kingsley, meestal vind ik hem niet zo geweldig maar in deze film vond ik hem best te pruimen als sikh/rij instructeur. Het verhaal heeft niet al teveel om het lijf maar de sfeer is prettig en ik heb me zeker niet verveeld.

stinissen (crew films & series)

Feelgood movie die zeer goed weg keek en waardoor ik echt een lekker gevoel heb overgehouden. Patricia Clarkson en Ben Kingsley stralen een goede chemie uit en kwamen goed uit de verf met name Patricia Clarkson was echt top. Grace Gummer dochter nam Meryl Streep is altijd wel ok.

avatar van missl

missl

Clarkson speelt goed als vrouw die verlaten is, Kingsley speelt weer een rol die we al vaker van hem gezien hebben. (of tenminste dat gevoel heb ik vaker bij hem) De film kabbelt lekker voort, geen verrassingen of bijzondere omstandigheden, kijkt prima weg maar wordt nergens heel boeiend.

avatar van lezertje

lezertje

Leo1954 schreef:

ik zie Ben Kingsley ipv zijn rol.

Dat komt natuurlijk omdat hij zo op Ben Kingsley lijkt.

avatar van lezertje

lezertje

Vrij milde feel good komedie en zo voorspelbaar als het weer in de tropen.

avatar van K. V.

K. V.

Deze eens geprobeerd en het was geen misse film die ondanks het niet zo bijzondere verhaal toch weet te boeien. De cast deed het prima en verder zag de film er prima uit.

De speelduur was ook goed, niet te lang en niet te kort.

Geen meesterwerk, maar vervelen deed het evenmin. Leuk om eens mee te pikken als hij op tv komt.

avatar van Malse filmpies

Malse filmpies

Fijn.

Interessant filmpje waarin het nemen van rijlessen symbool staat voor het overkomen van obstakels in je leven. Klinkt erg diep, maar het blijft behoorlijk oppervlakkig. Best vreemd eigenlijk dat ik dit een prettig filmpje vond. Het weet vrijwel nergens te boeien. De thuissituaties interesseerden me van beiden helemaal niets, maar zodra de twee samen in de auto stapten, gebeurde er iets moois. Om de een of andere reden weten Clarkson en Kingsley elkaar geweldig aan te vullen en laten dat bovendien natuurlijk aanvoelen.

Wat ik jammer vond, was dat de combinatie van culturen te vlak was. Je kunt niet iemand een tulband geven en uithuwelijken en daarmee verwachten dat je de Indiase cultuur waarheidsgetrouw hebt neergezet. Het het fijn gevonden als hier meer aandacht aan was besteed.

Veel spannends hoef je echt niet te verwachten. Komedie, romantiek en drama staan allen op een bijzonder laag pitje. Blijft verder wel een ontspannend filmpje met een heerlijk rustgevend karakter.

avatar van Collins

Collins

Een eenzame schrijfster en een twijfelende Indische rijinstructeur komen door het lot gedreven met elkaar in contact en sluiten na wat strubbelingen een innige vriendschap. Een cultuurclash verpakt in een doorzichtig en banaal verhaal. Toch is de film vermakelijk en verrassend sympathiek.

Fijn acteerwerk van Patricia Clarkson en Ben Kingsley. Beide vertegenwoordigen geen diepzinnige complexe karakters maar verlenen aan hun personages een prettige charme en frisheid die heel meeslepend werkt. Hoe transparant de personages ook zijn en hoe doorzichtig het verloop van het verhaal ook is, als kijker verruil je je cynische blik al snel voor een blik die meeleeft en sympathiseert.

Typische feelgood met een verhaal waarin een ontmoeting tussen twee culturen centraal staat. Clichématig en versimpeld. Van diepzinnige beschouwingen die tot nadenken stemmen is geen sprake. Integendeel. De film vertelt een verhaal waar je helemaal niets mee hoeft behalve je te laten meeslepen door de charme ervan.

Leuk.