8½ Women (1999)

Alternatieve titel: Eight and a Half Women

Verenigd Koninkrijk / Nederland / Luxemburg / Duitsland

geregisseerd door Peter Greenaway
met John Standing, Matthew Delamere en Vivian Wu

Philip Emmenthal vraagt zich na de dood van zijn vrouw af of hij op seksueel gebied wel aan zijn trekken is gekomen. Daarom richt hij samen met zijn zoon hun zwitserse huis in tot harem, geïnspireerd op de bekende haremsequentie uit Fellini's 8 1/2. Hier houden zij 8 1/2 vrouw, met wie zij hun seksuele fantasieën uitspelen, totdat ze erachter komen dat ze de uitvoering niet in de hand hebben en de machtsbalans in de harem verschuift.

avatar van narva77
Kruising tussen '8 1/5' en '9 1/5 weeks'?
Mooi plaatje btw

kappeuter (moderator)
Zeker. Mooie poster voor in je slaapkamer.
Hier de vergroting: link

avatar van narva77
Doet me denken aan die scene in 'Lucia Y el Sexo', jeweetwel

Als je van een beetje fantasie houdt.
Van een beetje absurdisme, van een beetje bloot, totaal gekke gedachten over hoe zet ik een harem op dan is dit je film.
Originele beelden in een redelijk mager verhaal.
Inspiratiebron voor het maken van de film haalde Peter Greenaway bij de films van dé Italiaanse filmmaker Federico Fellini.

Driello
Het is inderdaad duidelijk wat minstens een van de inspiratiebronnen voor deze film is geweest: de fellini film komt zelfs in beeld.
Boeiende film waarin typische 'dingetjes' van greenaway weer naar voren komen. Het verzorgde decor, de muziek keuze, de wat vervreemdende dialogen. Maar in tegenstelling tot de andere films die ik van de regisseur zag, kon deze me toch niet volledig boeien. ik werd er niet in meegezogen.
Wel heerlijk genant, soms, die intieme scenes tussen vader en zoon.........