Netflix gaat binnenkort abonnementen van mensen die voor langere tijd inactief zijn geweest automatisch beëindigen. Dat maakt de streamingdienst bekend aan CNBC. Een mooi gebaar richting haar klantenbestand, dat bij andere abonnementen nog altijd op een stilzwijgende verlenging kan rekenen.
Netflix gaat abonnementen waarvan al langere tijd geen gebruik meer is gemaakt in de toekomst automatisch stopzetten. Op die manier wil de streamingdienst de wildgroei van inactieve accounts tegengaan en tegelijkertijd een statement maken tegenover partijen die misbruik maken van de vergeetachtigheid van hun klanten. Het is namelijk nog zo dat veel bedrijven die abonnementen aanbieden niets uitdoen op abonnees waarvan bekend is dat ze lang niet actief zijn geweest en deze abonnementen stilzwijgend blijven verlengen om op die manier extra inkomsten te genereren. Voor de wet niet strafbaar, maar uiteraard niet zo chic. Bovendien dragen inkomsten uit inactieve accounts ook niet significant bij aan de winst van Netflix. Het gaat hierbij wereldwijd om zo'n half procent van alle abonnees.
Waarschuwen
De streamingdienst gaat uiteraard niet zomaar abonnementen stopzetten, maar zal abonnees te allen tijde vooraf waarschuwen. “We vragen iedereen die sinds een jaar niets meer op Netflix heeft gekeken, te bevestigen dat ze hun lidmaatschap willen behouden. En we zullen hetzelfde doen voor iedereen die al meer dan twee jaar niet meer kijkt," zo zei Eddy Wu, directeur productieinnovatie gisteren in een verkaring. Voor Netflix is de stap een win-win-situatie waarbij het slechts een klein deel van de winst inlevert maar een grote hoeveelheid vertrouwen onder haar abonnees wint.
Reacties (3)