Alles wordt duurder, en ook streamingsdiensten doen er aan mee. Deze week werd bekend dat Disney de kosten voor het abonnement op Disney+ omhoog zal gaan schroeven, maar om de pijn te verzachten komt er ook een 'Basic'-abonnement. In ruil voor een lagere prijs krijg je dan echter wel reclames te zien bij de streamingsdienst. Het is de zoveelste verandering bij een streamingsdienst dit jaar.
Waar abonnees van Netflix al eerder dit jaar te horen kregen dat er een abonnementsvorm met reclames eraan zit te komen, kunnen abonnees van Disney+ zich er ook op gaan voorbereiden. Dat werd deze week bekendgemaakt door het bedrijf. Dit najaar nog kunnen Amerikaanse klanten dit abonnement, genaamd Disney+ Basic, afsluiten. Na de jaarwisseling zal ook in andere landen deze verandering live gaan. De kosten voor dit abonnement zullen €8,00 per maand zijn, wat de prijs is van het huidige normale abonnement. Dit huidige abonnement zal echter naar €11,00 per maand gaan, en de naam Disney+ Premium krijgen. Voor iedereen die nu dus nog zeven of acht euro betaalt (afhankelijk van wanneer je een abonnement afsloot) is het daarom verstandig om het nieuws hierover in de gaten te houden, zodat je weet wanneer de wijzigingen in ons land ingaan.
Achter Netflix aan
Disney is niet de eerste die deze wijziging aanbrengt in de eigen streamingsdienst, aangezien Netflix hen al voor ging. In juni van dit jaar maakte dat bedrijf bekend ook een goedkoper abonnement met reclames te zullen lanceren, in de hoop meer klanten aan te trekken voor wie een regulier abonnement te duur is. Netflix koos met dat nieuwe abonnement dus voor een lagere prijs dan de huidige abonnementen, iets waar Disney dus duidelijk vanaf stapt. Voor Disney is de redenatie andersom: de hoop is dat de irritatie over de prijsverhoging van het reguliere abonnement verzacht wordt door deze mogelijkheid om hetzelfde bedrag te blijven betalen, in ruil voor advertenties. Of de prijsstijging, of het kijken van vier minuten aan reclames per uur meer irritatie op zal leveren, weten we pas in 2023, wanneer de wijzigingen hier live gaan.
Het lijkt wel of de consument nu de dupe gaat worden ,van de concurrentiestrijd tussen streamingsdiensten.
We zijn weer terug op af .Reclame ,afgeknepen Bitrates, en teveel diensten om alles te kunnen zien.
Precies mijn gedachte. Ik geloof nooit dat dit meer geld gaat genereren. Ik denk eerder dat mensen weer beginnen met pindakazen.
Dus nu betaal ik 8 euro. Dat pakken ze af en duwen ze 4 reclames per uur in beeld. Zit je net lekker in een film en opeens op een spannend moment de nieuwe trailer van The Avengers 33 of zoiets dergelijks. Op een gegeven moment houden de prijsstijgingen op voor de meeste mensen, of verwacht Netflix bijv dat wij over 10 jaar 60 euro gaan betalen? Nooit.
Reacties (3)