Het hing al een tijdje in de lucht, maar gisteren kwam daar eindelijk de officiële bekendmaking: Netflix krijgt advertenties. Althans, alleen voor degenen die daarvoor kiezen. De streamingsdienst krijgt een nieuw soort abonnement, waarbij abonnees een lager bedrag betalen, maar wel reclames zullen zien. Het bedrijf hoopt met deze beslissing een nieuw deel van de markt aan te kunnen boren.
Voor wie wil is Netflix binnenkort niet meer reclamevrij. Dat is de boodschap van Ted Sarandos, mede-CEO van Netflix. Hij was te gast op het Cannes Lions-festival, een evenement voor reclamemakers, en maakte daar de plannen van de streamingsdienst bekend. "We hebben een groot deel van de potentiële klanten niet bereikt, namelijk de mensen die zeggen: 'Hee, Netflix is te duur voor mij en ik vind reclames niet erg,'" aldus Sarandos. Daarom start Netflix binnenkort met een nieuw soort abonnement. "We voegen een abonnement met reclames toe. We stoppen geen reclames in het Netflix dat je nu kent. Er komt alleen een abonnement voor degenen die zeggen, 'Ik wil een lagere prijs en dan kijk ik naar reclames.'" Voor de streamingsgigant is het te hopen dat deze beslissing het bedrijf weer in rustig vaarwater brengt, nadat bleek dat het aantal abonnees voor het eerst sinds 2011 daalde, wat voor onrust op de markt zorgde. Nog deze week werd bekend dat er een massa-ontslag op komst is na tegenvallende beursresultaten. Deze ontslaggolf werd uiteindelijk ook gisteren doorgezet.
Een andere soort onrust
Het abonnement met reclames was niet het enige waar Sarandos het over had. Hij wilde het ook hebben over de onrust die werd veroorzaakt na nieuwe comedyspecials van Dave Chapelle en Ricky Gervais, die door verschillende mensen als onnodig beledigend werden gezien. Sarandos staat nog altijd achter de beslissing om deze specials op zijn streamingsdienst aan te bieden, bleek in Cannes: "We zullen niet iedereen gelukkig maken, maar dat is het mooie van on demand: je kan het uitzetten. De reden waarom comedy moeilijk is, is omdat we niet allemaal om hetzelfde moeten lachen. We huilen wel allemaal om hetzelfde, dus drama is makkelijker om te maken, maar als het om comedy gaat is het allemaal anders." Dat programma's op Netflix misschien soms over een lijn heen gaan, hoort erbij volgens Sarandos. "Dat is deel van de kunstvorm, en dat betekent dat je alleen erachter komt waar die lijn ligt wanneer je er overheen gaat. Om alle uitingen te steunen is enorm belangrijk." Wel betuigde hij spijt dat hij niet empathisch genoeg was richting de medewerkers van Netflix zelf die moeite hadden met de special van Dave Chapelle, maar de beslissing om de special uit te blijven zenden noemde Sarandos "heel belangrijk," en hij voegde eraan toe dat Netflix "een diversiteit aan uitingen en gedachten enorm belangrijk" vindt.
Wanneer het Netflix-abonnement met reclames gelanceerd zal worden, heeft Sarandos niet bekend gemaakt. Tot die tijd zijn de opties voor abonnementen voor nu Basic, Standaard en Premium voor respectievelijk €7,99, €11,99 en €15,99.
Poll: Is een goedkoper Netflix-abonnement met reclames iets voor jou?
Reacties (0)