• 16.969 nieuwsartikelen
  • 181.438 films
  • 12.516 series
  • 34.634 seizoenen
  • 654.130 acteurs
  • 200.196 gebruikers
  • 9.448.805 stemmen
Avatar
 
Star Wars
Foto: © IMAGO

Geannuleerde 'Star Wars'-film had grootste plotgat uit franchise moeten dichten

Star Wars
Foto: © IMAGO

De geannuleerde Star Wars-film rondom Obi-Wan Kenobi had het grootste plotgat van de franchise moeten dichten. Uit de oorspronkelijke plannen van scenarioschrijver Stuart Beattie blijkt dat de bioscoopfilm een emotionele verklaring zou geven voor de reden waarom de Jedi-meester loog tegen Luke Skywalker over de ware identiteit van Darth Vader.

Binnen het bekende universum vertelt het titelpersonage aan de jonge Skywalker dat zijn vader is vermoord door Darth Vader, terwijl de Sith Lord in werkelijkheid zijn vader is. In het ongebruikte script van Beattie worstelt de kluizenaar hevig met zijn eigen trauma's en schuldgevoelens. De voormalige mentor van Anakin Skywalker projecteert deze emoties op de jonge Luke, wat leidt tot een verlies van zijn eigen connectie met de Force. Om de jongen te beschermen tegen de zware waarheid over de val van de Jedi en de opkomst van het Keizerrijk, kiest de leermeester voor de makkelijke weg en verzwijgt hij de feiten.

Trilogie geschrapt na teleurstellende bioscoopcijfers

De Australische schrijver had oorspronkelijk een volledige trilogie gepitcht bij Lucasfilm, waarin de protagonist drie spirituele evoluties zou doormaken. In de eerste film zou de Jedi-ridder samenwerken met Commander Cody, die als een belangrijke co-hoofdrolspeler fungeerde. De kloonsoldaat had zijn inhibitor-chip verwijderd en wilde wraak nemen voor de gebeurtenissen tijdens Order 66. Het duo zou als "bickering buddies", ofwel kibbelende metgezellen, door het verhaal gaan. Tijdens deze reis krijgt de beschermer visioenen waarin hij vecht tegen een kwaadaardige, oudere versie van Luke Skywalker, wat hem doet inzien dat zijn eigen schuldgevoel de jongen naar de duistere kant zou drijven.

Tot een daadwerkelijke verfilming van dit specifieke verhaal kwam het echter nooit. Na de teleurstellende financiële resultaten van de spin-off Solo: A Star Wars Story besloot de studio de geplande anthologiefilms te herzien. Het project werd op 23 augustus 2019 officieel omgezet naar een miniserie voor streamingdienst Disney+. Showrunner Joby Harold rekte het twee uur durende script van Beattie op, waarbij elementen zoals de rol van Commander Cody sneuvelden. Wel ontving de oorspronkelijke bedenker officiële credits voor vier van de zes afleveringen, omdat zijn verhaalstructuur grotendeels werd hergebruikt.

Hoewel de uiteindelijke productie in het voorjaar van 2022 verscheen, is een tweede seizoen momenteel nog altijd niet officieel aangekondigd. Hoofdrolspeler Ewan McGregor heeft tijdens publieke optredens bevestigd dat Disney en Lucasfilm wel degelijk "ideeën aan het verkennen" zijn voor een mogelijk vervolg. Lucasfilm-baas Kathleen Kennedy houdt vooralsnog echter vast aan het standpunt dat het verhaal is afgerond. Disney richt zich de komende tijd primair op bioscoopreleases, waaronder de film The Mandalorian & Grogu.

Poll: Vind jij dat 'plotgaten' in oude films achteraf met nieuwe films gedicht moeten worden?

Reacties (2)


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:

Maar Darth Vader zei toch: "Luke, I am your father!"

Ok, dat was 75 films terug maar toch.

Dus Darth Vader was dus een donor en Sith heeft zich laten insemineren?


avatar van Sunspot

Sunspot

  • 701 berichten
  • 117 stemmen

Beetje teleurstellend de serie, ik had veel liever een film van Ob zien verschijnen.

Die scenes met McGregor en Hayden waren goed om weer te zien, maar verder vond ik de serie niet veel aan.

Rest van de series ook niet gekeken, was het wel zat al die SW films en series van de afgelopen jaren.