Meningen
Hier kun je zien welke berichten Aazhyd als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
1408 (2007)
De film begon heel aardig, maar op een gegeven was het niet meer dan een reeks van bizarre voorvallen in die kamer. Dat begon nogal te vervelen. Daarna kreeg je dat ongeloofwaardige stuk dat het zogenaamd allemaal alleen maar een droom was na een surfongeluk. En vervolgens gaat de film nog vrolijk een half uur door met meer van hetzelfde, zonder verklaring of wat dan ook.
Daarna was bij mij de lol eraf, maar ik heb het tot het einde uitgezeten en dat einde was melodramatisch en ongeloofwaardig. Dus wat mij betreft een onvoldoende, want zo maak je geen film af.
Ook jammer dat Jackson zo weinig te zien was. Verder waren de beelden wel mooi, maar ik had geen moment een echt beklemmend of griezelig gevoel zoals dat hoort bij horror.
Black Swan (2010)
Eerste helft was erg traag, ik heb overwogen hem af te zetten. Toch niet gedaan, maar de tweede helft maakt veel goed. In feite is dit een coming-of-age film. Hier moet een meisje zich losworstelen van haar overcontrolerende moeder en eindelijk volwassen worden door de strijd met haar duistere zijde aan te gaan. Heel aardig uitgewerkt, met qua beeld veel sobere zwart-wit contrasten, wat natuurlijk past bij het thema van de film. Film ademt vaak ook een claustrofobische sfeer.
Er wordt wel veel psychologische diepgang gesuggereerd, maar op de keper beschouwd is het eigenlijk een eenvoudig verhaal, dat ik dus niet nog een keer hoef te zien. Al met al een film die goed te kijken is (zelfs met die irritante reclames), al vond ik het einde wel een beetje te perfect en te mooi.
Fear and Loathing in Las Vegas (1998)
Er zit wel een soort van verhaal in, maar dat merk je pas naar het eind toe. De Amerikaanse droom die in een nachtmerrie veranderde.
Aaneenschakeling van bizarre, hilarische en gestoorde scenes met prachtig over-the-top spel van Depp. Je houdt ervan of je houdt er niet van.
Hangover, The (2009)
Saai, niet grappig, gespeend van enige logica, vervelend. Dit moet dan die hilarische komedie zijn waarover ik iedereen hoor?
.
Legends of the Fall (1994)
Ze hebben heel erg hun best gedaan om er een epische, grootse film van te maken. En dat heeft een over-the-top bombastische rolprent tot gevolg. Met, zeker naar het eind toe, volkomen ongeloofwaardige situaties. Ergerlijke film.
Life of Brian (1979)
Alternatieve titel: Monty Python's Life of Brian
Absoluut de ongrappigste film ooit en ik begrijp dan ook niet wat iemand eraan vindt!
Marie Antoinette (2006)
Dit is een heel subtiele film, ik denk dat veel mensen een heleboel ontgaat (ook gezien de reacties hier).
Marie Antoinette is iemand die in een gouden kooi leeft. De manier waarop de film is vormgegeven en de verhaallijn (die er eigenlijk niet is) benadrukken dat. De film doet aan als een felgekleurde zoete taart en dat is met opzet. Dat is het knappe aan deze film.
Verder is de soundtrack echt geweldig (jaren 80 new wave) en die maakt de vervreemding en het isolement alleen maar groter. En dus heel bewust en heel treffend gekozen.
Matterhorn (2013)
Matterhorn toont idyllische plaatjes van een Nederland dat we allemaal kennen, maar dat niet bestaat en ook nooit bestaan heeft. De film vertelt het verhaal van een vereenzaamde man, die worstelt met de dood van zijn vrouw en het vertrek van zijn zoon. Dan komt ineens een vreemde man voorbij, een simpele ziel die bijna niets zegt, maar wel alles doet wat de man zegt. Er ontspint zich een tragikomisch verhaal, dat vooral veel nostalgie ademt. Trage film met mooie plaatjes, voor Nederlandse begrippen een sterke film.
Mother! (2017)
Als je de symbolische betekenissen uit deze film niet ziet, dan mis je een heleboel. Naar het eind toe zullen de meeste kijkers wel begrijpen dat het allegorisch bedoeld is. Maar als zelfs de ondertitelaar er niets van snapt, geeft dat wel te denken. "I want to make this our little paradise" vertalen als "ik wil er gewoon een mooi plekje van maken", subtiele hint lost in translation.
De gebeurtenissen volgen elkaar tamelijk willekeurig op. Dingen gebeuren zonder duidelijke reden. De twee hoofdpersonages zijn flat characters (om van de rest maar te zwijgen). Hij is de begenadigd schrijver die iedereen zomaar binnenlaat, zij is het arme vrouwtje dat alles maar moet accepteren.
Ik vond het concept heel aardig, maar de uitwerking frustrerend. En waarom hier het label 'horror' aan wordt gegeven, is mij een raadsel.
Premonition (2007)
De film begon redelijk goed, maar de dramatiek was wel erg aangezet (muziek met name) en het ging allemaal erg traag. Ik had na een kwartiertje al wel door dat ze de dagen om en om beleefde in verschillende "realiteiten". Maar dat idee moest bij de kijker blijkbaar wel heel nadrukkelijk worden uitgelegd.
Maar ok, op zich nog een aardige film. Maar ik werd kotsmisselijk toen ineens die priester erbij kwam met zijn imbeciele moralistische lulkoek over ongelovigen die dingen over zich afroepen.
Daarna was de film niet meer te redden. Daarom een dikke onvoldoende. Goede tip voor de filmacademie: hoe je opgebouwde spanning vakkundig om zeep helpt.
Prometheus (2012)
Wat een teleurstelling. De eerste 3 kwartier gebeurt er eigenlijk niet veel. En daarna gebeuren er allemaal zinloze of onlogische gebeurtenissen. Ik kon me ook totaal niet identificeren met de personages, ze lieten zich vooral leiden door wat om hen heen gebeurde. De meeste karakters waren erg flat, en de hoofdpersoon deed me ook helemaal niets. En dan die keizersnee, waarna ze weer vrolijk doorloopt.
Het begint al bij het begin: het is een biljoen dollar expeditie, waarbij diverse mensen gigantische afstanden hebben afgelegd in een cryo-staat en vervolgens als iedereen bijkomt blijken de karakters nogal incompatibel te zijn en diverse mensen verschillende beweegredenen hebben. Nogal slecht bij elkaar gezocht clubje. En dan gaat men totaal onvoorbereid een buitenaards ruimteschip binnen, loopt wat rond, doet zomaar helmen af, laat 2 mensen op eigen houtje vertrekken etc.. Allemaal volkomen ongeloofwaardig.
Deze film is wel heel duidelijk een prequel op Alien. Diverse scenes zijn te koppelen aan scenes uit Alien, ook al wordt dit anders uitgewerkt in Prometheus. Het verschil is dat Alien 1 strakke verhaallijn heeft, waardoor de dreiging veel beter overkomt. In Prometheus gebeuren er verschillende dingen, zodat het een beetje los zand wordt.
Het hoe en waarom van de Engineers en ook de acties van David zijn volstrekt onduidelijk. Niet alles hoeft voorgekauwd te worden, maar dit ging voor mij totaal niet leven omdat je geen idee hebt waarom zij doen zoals ze doen.
Ik vind Alien geweldig, maar dit was een tegenvaller.
Signs (2002)
Zoals anderen ook al hebben gemeld: ze zagen er volkomen ongeloofwaardig uit. Mannen in groene pakken zoals in jaren 50 films.
Vervolgens zijn die groene mannetjes ook nog oerstom.
Vanaf dat punt kreeg ik de indruk dat ik naar een parodie zat te kijken. Die ook nog sentimenteel werd. Nee dank u.
Titanic (1997)
Ja, het ziet er mooi uit, en er wordt aardig in gespeeld, maar tegelijkertijd is de film buitengewoon ongeloofwaardig. Een jongen uit de arbeidersklasse die zomaar bij de elite mag aanschuiven omdat-ie een meisje heeft gered; iedere keer maar weer door dat ijskoude water banjeren. Enzovoort.
Verder vond ik het eerste stuk (in het heden) volstrekt overbodig.