Meningen
Hier kun je zien welke berichten goliathje als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
4 Latas (2019)
Alternatieve titel: 4L
Leuke roadmovie, met drama en humor. Niet overal even geloofwaardig en consequent maar een leuke film om te zien. De hoofdrolspelers spelen uitstekend. Hou je van roadmovies? Dan zeker kijken.
Dad's Army (2016)
Ik zie het meer als een 'tribute' voor de originele Dad's Army serie, met de geweldige acteurs Arthur Lowe, John Le Mesurier, Clive Dunn en de anderen, die nu eenmaal niet te vervangen zijn. Die 'chemstry' van toen zal nooit bereikt kunnen worden. Toch een dappere poging.
Dhanak (2015)
Alternatieve titel: Rainbow
De eerste 'Bollywood' film die ik ooit gezien heb. Cliché's, verheerlijking van personen, godsdienst, je komt het allemaal tegen. Maar zonder meer wel de moeite waard om een zo'n film gezien te hebben, hoewel de voorspelbaarheid wel heel hoog is. Mooi gefilmd, met veel kleur en een fraai beeld van de omgeving. Een echte road movie, die mij door de ruime variatie en de kennismaking met de cultuur voldoende geboeid heeft om de film af te kijken.
Genevieve (1953)
Prachtige Technicolour kleuren, authentiek Engeland in de jaren 50 met dito auto's.
Great Race, The (1965)
Alternatieve titel: Blake Edwards' The Great Race
Film uit de jaren '60 doos. Heerlijk om nog eens te zien. Wat was dat een traktatie als deze film op de TV kwam. Met de prachtige Natalie, mijn held Tony en Peter Falk als de onnozele Maximillian. Jack Lemon ben ik nooit zo'n fan van geweest, maar de anderen maken het ruim goed. Iets te hilarisch in deze tijd maar voor mij nog steeds een filmmonument.
Hemel op Aarde (2013)
Een van de toppers van de Nederlands/Belgische filmindustrie. Herkenbaar (voor 50+ers). Goed uitgewerkte decors en rekwisieten. Bram schittert en speelt mooi natuurlijk. Ook Ella-June Henrard acteert fantastisch. Het herkenbare zit ook in jeugdherinneringen, daden, gevolgen, straffen, moraal, religie, schuldgevoel, vriendschap, liefde, de fantasiewereld van een jongen, ouders, school, er komt heel veel aan bod.
Hoewel voorspelbaar en cliché's niet ontbreken toch voor mij een topper met mooie setting en goeie cast. (5*)
Killdozer (1974)
Vreemde film vol onwaarschijnlijkheden. Kwam 'm tegen op YouTube. Toch een vreemde, bevreemdende film. Duidelijk zeer low budget uit de jaren 70.
Outsourced (2006)
Leuke film, goed gespeeld, mooie beelden. Een geslaagde kruising van Hollywood en Bollywood. Ik heb er van genoten en mee gelachen. Een pracht voorbeeld hoe je met en van clichés een originele film kunt maken.
Popeye (1980)
Briljant gefilmde Popeye, als een soort hommage. Uitstekende casting en muziek met bijpassende liedjes. Over enkele decennia gaan we vast anders denken over deze productie. Originele decors, kleren, echt speciaal. Wat een geweldige 'Olive'... Popeye: I yam what I yam...
Professionals, The (1966)
Past in 't rijtje van de klassieke westerns. Niet helemaal in de top, maar een degelijke film met top-acteurs, goede plot en camerawerk. (En Claudia)
Secret of the Incas (1954)
Alternatieve titel: Verborgen Goud
Toch een aardige avonturenfilm. Geplaatst in de tijd ,een film die inspireerde. Voor de liefhebbers van de megalithische cultuur ook aan te raden, vele bekende beelden komen voorbij. Heel interessant om te zien hoe het er in Peru in de vroege jaren 50 uit zag. Ook de Peruaanse zangeres, Yma Sumac, was indrukwekkend. Zij is bepaald geen zangeres die in het standaardstraatje van films uit die tijd past. 'Secret of the Incas' heeft ook bijgedragen aan de bekendheid van Peru in de toerisme-industrie. Ik kwam de film tegen op YouTube, maar ik had hem zelf al een paar jaar. Nu dus gezien en geen spijt van.
Snow Walker, The (2003)
Vijf volle sterren. Acteren, setting, muziek, opbouw. Grote klasse...! Annabella Piugattuk, prachtige actrice. Barry Pepper sterke prestatie. Cliché? Vind ik absoluut niet. Heel gelukkig, dat ik deze film gezien heb... Gaat uiteindelijk volgens mij over opoffering, liefde en ontmoeten van culturen.
Soleil Rouge (1971)
Alternatieve titel: Red Sun
Heerlijke western. Genieten van mooi filmwerk, landschappen en exotische aspecten in een spannende setting.
Something Big (1971)
Western klucht. Wel leuk een keer gezien te hebben. Beroemde acteurs en actrices die het allemaal gezellig en leuk vonden.
Speedy (1928)
Echt genieten van de gerestaureerde versie. Prachtig tijdsbeeld met veel details. Toch wel speciale 'Lloyd'-humor. Mooie continuïteit en de charmant co-star Ann Christy. De hond is een hele leuke aanvulling (zeker als je net als ik een hondenliefhebber bent). En de film oogt inderdaad ook heel fris. Taxi-scene, de babytweeling met de 'Lloyd brilletjes', schuimbekkende hond, er is ook volop te lachen. Cameo van Babe sjonge er gebeurt zo veel.
To Sir, with Love (1967)
Het gebeurt niet vaak, dat je een film twee keer achter elkaar wilt zien. Deze 'To Sir, with Love' was zo'n film voor mij. Natuurlijk ook vanwege Sidney, maar de chemestry was er bij de acteurs. Herkenbaarheid van de sfeer uit die tijd. De tweede versie ben ik alvast ook heel benieuwd naar.
When Pigs Have Wings (2011)
Alternatieve titel: Le Cochon de Gaza
Deze film stijgt rechtstreeks in mijn persoonlijke top 10. Origineel met diepgang en humor. Geeft een andere kijk op de gruwelen van een nooit eindigend conflict. Een moderne parabel waarin goed geacteerd en geregisseerd is. Een parel.