ad

Met onder meer: Glenn Close, Rose Byrne en Tate Donovan

Release datum: 24 juli 2007

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Over Damages

Damages volgt het leven van Ellen Parsons, een pas afgestudeerde briljante en ambitieuze advocate die gaat werken voor Patty Hewes, een keiharde tante die aan de top van de New Yorkse advocatenwereld staat. Ellen wordt meteen toegewezen aan de belangrijkste zaak van het kantoor: de gezamenlijke rechtszaak van 5000 ex-werknemers tegen de CEO van hun bedrijf Arthur Frobisher. Terwijl Patty het gevecht aangaat met Frobisher en zijn advocaat leert Ellen wat nodig is om te winnen, koste wat het kost en dat niet enkel fortuinen maar ook levens op het spel staan.

Social Media

Seizoenen

Komt er een Damages seizoen 6?

Acteurs en Actrices

Meningen over Damages

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

donderdag 25 februari 2016
Damages seizoen 1 Ik ben deze serie tegelijkertijd beginnen te kijken met Dirt. Beide series hebben een aantal overeenkomsten; het zijn maatschappijkritische verhalen met in de hoofdrollen female powerhouses. Deze titel heeft echter zonder twijfel mijn voorkeur, omdat het geen seks gebruikt om ook de gemiddelde SBS-kijker aan te spreken. Sexy is de serie zeker, maar nooit op een manier dat het tegen gaat staan.

In het allereerste fragment zien we hoe een jonge vrouw - naar wat al gauw de hoofdrolspeelster blijkt - wegvlucht uit een gebouw. Ze is in radeloze paniek en heeft bloed aan de handen. Opeens switcht het verhaal maanden terug in de tijd en leren we dat het gaat om de jonge juriste Ellen Parsons (Rose Byrne). Net afgestudeerd, en legio aanbiedingen bij grote firma's liggen al in het verschiet. Zij kiest echter voor het prestigieuze Hewes en associates, geleid door de gewiekste Patty Hewes (Glenn Close). Het blijkt al vrij snel een gewaagde keuze te zijn, want Hewes is allerminst de makkelijkste werkgever door haar extreem veeleisende karakter. Of zoals een van de karakters in de eerste episode zegt: 'Pas jij maar op met je verloving. Het is heel moeilijk om een relatie te onderhouden als je onder Hewes werkt.' (spoiler: dat blijkt inderdaad zo te zijn...)

De serie focust zich op een specifieke zaak, namelijk die van de steenrijke magnaat Arthur Frobisher (Ted Danson) tegen zijn voormalige werknemers, allen op straat gezet terwijl Frobe er met de poen vandoor ging. Hewes - zo vastberaden als zij is - heeft al in gedachten om de man ten val te brengen. Als het niet goedschiks kan dan wel kwaadschiks. Zelfs intimidatie, huurmoordenaars inzetten en het bespelen van de media worden uiteindelijk niet geschuwd door beide partijen. En zo begint er een titanenstrijd tussen de gewiekste topadvocaat Hewes en haar machtige opponent Frobisher, waarbij Ellen Parsons tussen de partijen in terechtkomt.

In elke aflevering vinden we - middels twee detectives die de zaak Parsons onderzoeken - een snippertje meer informatie over wat er nou eigenlijk gebeurt is in dat appartement. Waarom rende Parsons weg met bloed aan haar handen? Wie draagt er schuld? Hewes? Frobisher? De juriste zelf. Stukje bij beetje komen de antwoorden in relatie met de Frobisher-case. Maar om van deze geniale serie ten volle te kunnen genieten, is het het beste om daar niet over uit te wijden.

Het is het best te omschrijven als een klassieke murder-mystery, verpakt in een hippe ''legal'' thriller. De focus ligt op het bedrijven van advocatuur op het hoogste niveau en het daarbij behorende verkrijgen van miljoenenclaims. Er is geen onderscheid tussen goed en slecht, waardoor alle partijen een menselijke kant krijgen. Zelfs ''schurk'' Frobisher krijgt een menselijk gezicht als iemand die tegen wil en dank zijn goede naam probeert te bewaren.
avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

donderdag 25 februari 2016
Damages seizoen 2 De onverwoestbare Patty Hewes (Glenn Close) wordt in dit seizoen laag voor laag afgebroken door haar protegé Ellen Parsons (Rose McByrne) in een magnifieke bitch fight. Beide dames zijn aan elkaar gewaagd; vanaf het allereerste moment is duidelijk dat er slachtoffers gaan vallen. Ook dit tweede seizoen zit vol met onverwachte wendingen, memorabele bijrollen, sadistische machtsverschuivingen en een solide geschreven plot van hoog niveau. In de cast een heleboel triple A sterren als William Hurt, Timothy Olyphant en Marcia Gay-Harden (hier goed op dreef en zeker niet zo irritant als normaal).

Het doet mij nog het meest denken aan The Wire, en niet alleen omdat er een aantal figuren uit die serie ook te vinden zijn in dit seizoen. De overeenkomst zit hem vooral erin dat ook de makers van deze serie ervoor hebben gekozen om een andere ''case'' te belichten, in dit geval corruptie op de energiemarkt, waarbij de karakters desalniettemin tegenover elkaar komen te staan. Frobisher is even naar de achtergrond verdwenen, maar in de vorm van Walter Kendrick hebben we een lekker ouderwetse klootzak als bad guy.

Helaas stelt de uiteindelijke season finale lichtelijk teleur, omdat de losse eindjes net iets te makkelijk samen komen. Maar Ik kijk desondanks al reikhalzend uit naar de derde serie, die, als het goed is, een afsluiting zal vormen op de lopende verhaallijnen.