• 8.978.867 stemmen

Genre: Drama

Ontwikkeld door: Kevin Williamson

Met onder meer: James Van Der Beek, Katie Holmes en Michelle Williams

Release datum: dinsdag 20 januari 1998

Eerst uitgezonden op: The WB (Verenigde Staten)

Plot Dawson's Creek

Dawson's Creek speelt zich af in een klein dorpje genaamd Capeside. In dit dorpje wonen 3 vrienden: Dawson, Joey en Pacey. Ze zijn al vanaf hun vijfde de beste vrienden. De vriendschap verandert als er een nieuw meisje in het dorp komt wonen, de mooie Jen Lindly. Ze ontdekken dat de kindertijd voorbij is en dat ze moeten leren omgaan met de problemen van de pubertijd... Hun leven wordt er niet makkelijker op!

Komt er een Dawson's Creek seizoen 7?

Meningen over Dawson's Creek

avatar van WB

WB

donderdag 26 november 2015
Dawson's Creek seizoen 1 Leuke serie over jong-volwassenen die zich voordoen als vijftienjarigen. De leeftijden zijn niet geloofwaardig, maar de perikelen die ze meemaken herkenbaar voor tieners. De serie is behoorlijk braaf over naïeve mensen, maar wel vermakelijk. De teksten die de hoofdrolspelers af en toe uitkramen, zijn allesbehalve reëel voor tieners, maar dat maakt het voor de ietwat oudere kijkers ook nog aangenaam. Even door de braafheid heen kijken en je hebt een leuke en vermakelijke serie over opgroeiende tieners en de dagelijkse beslommeringen in het leven van deze dorpelingen.

zaterdag 17 juni 2023
Dawson's Creek seizoen 1 Best een guilty pleasure-serie dit. Wat de serie regelmatig zo vermakelijk maakt is hoe ongelofelijk dom en cheesy het vaak is. Van een verhaallijn waarin Pacey een relatie begint met zijn lerares en een waarin Dawsons moeder vreemdgaat (beiden al in de eerste aflevering) tot bizarre momenten als Paceys broer die een pistool op hem richt zonder dat er ook maar iemand op reageert. Leuker nog is wat een neurotische creep Dawson is. Het lijkt soms wel alsof de schrijvers met hem denken dat hij het eerste recht heeft op Joey en Jen. Hij is ook nogal jaloers aangelegd en kan nooit eens relaxt zijn. Een typische "nice guy" eigenlijk. Daarnaast is hij zich ook komisch onbewust van Joey's gevoelens voor hem. In de aflevering waarin ze allemaal moeten nablijven zie je het voor iedereen klikken behalve voor hem. Natuurlijk heeft dit alles ook te maken met de leeftijd van het personage in een serie die gaat over hoe ze allemaal langzaam volwassen worden, maar het blijft toch hilarisch om Dawson met groot enthousiasme een bevalling te zien filmen of als een soort seriemoordenaar de ultieme omstandigheden te zien creëren voor zijn eerste kus met Jen (om dit moment vervolgens stiekem te filmen). Overigens vind ik de relatie tussen de vier hoofdpersonen na een wat stroeve start nog verrassend overtuigen, ook al zijn Joey, Jen en Pacey een stuk leuker dan Dawson en zijn familie en is Holmes eigenlijk leuker met Jackson dan met Van Der Beek.

zaterdag 25 juni 2016
Dawson's Creek seizoen 1 Ontwikkeld en (deels) geschreven door Kevin Williamson, die nogal wat op zijn naam heeft staan (helaas kan je hier niet op de naam klikken en zo bij de andere series terechtkomen, maar daar is dan Imdb voor), als schrijver dan wel 'ontwikkelaar'; de originele Scream film (dat was al hiervoor), I know what you did last summer (wel gebaseerd op een boek), The faculty, Cursed en de series The following, Stalker, The vampire diaries en dus deze. Dawson's creek was indertijd wel een guilty pleasure of some sort, maar er blijft zelfs in mijn herinnering weinig van over.

zondag 9 juli 2023
Dawson's Creek seizoen 5 Het was duidelijk geen goed idee om de serie voort te zetten nadat Dawson, Joey, Pacey, Jen en Jack allemaal hun middelbareschooldiploma wisten te behalen. De nieuwe locatie geeft een andere sfeer en de schrijvers hadden duidelijk geen idee hoe nu verder te gaan met de serie. Dit seizoen zit zo vol met filler-afleveringen, wegwerp-personages en pure soap, terwijl er met de vijf hoofdfiguren weinig gedaan wordt. Ok, voor Dawson gebeurt er eigenlijk een hoop in zijn leven, maar hij was altijd de minst boeiende van het stel. De verhaallijnen van Joey zijn echt tenenkrommend dit seizoen, evenals het hele personage inmiddels. Haar kamergenoot Audrey (goed gespeeld door Philipps) krijgt onevenredig veel scènes voor een compleet nieuw personage. De aflevering waarin Joey wordt beroofd is overigens de meest bizarre die ik ooit heb gezien in een serie. Het voelt alsof ik hem gedroomd heb. De scène met het dodelijke auto-ongeluk van Dawsons vader in een eerdere aflevering is onbedoeld hilarisch.