• 8.978.909 stemmen

Genre: Sciencefiction / Western

Ontwikkeld door: Lisa Joy en Jonathan Nolan

Met onder meer: Evan Rachel Wood, Jeffrey Wright en Thandiwe Newton

Release datum: zondag 2 oktober 2016

Eerst uitgezonden op: HBO (Verenigde Staten)

Plot Westworld

Het futuristische pretpark Westworld is een technologisch geavanceerd Western-themapark, dat volledig wordt bevolkt door synthetische androïden die "Hosts" worden genoemd. Deze komen tegemoet aan de wensen van de zwaar betalende bezoekers die "Nieuwkomers" (of ook "Gasten") worden genoemd. De Nieuwkomers kunnen doen wat ze willen in het park, zonder angst voor vergelding van de Hosts. Het park kent honderd verschillende hosts, die elk hun eigen verhaallijnen uitspelen.Maar dan beginnen de robots plotseling verontrustend gedrag te vertonen…

Komt er een Westworld seizoen 5?

Dolores Abernathy

Clementine Pennyfeather

Dr. Robert Ford

Meningen over Westworld

donderdag 3 januari 2019
Westworld seizoen 1 Misschien wel leuk om te vermelden dat dit een van de eerste series is waar ik interesse in kreeg puur en alleen door TvMeter. De combinatie van western en sciencefiction leek mij interessant en de hoge beoordelingen zijn natuurlijk altijd mooi meegenomen. Ik heb hier over het algemeen met plezier heen gekeken, maar ik had er uiteindelijk toch wel iets meer van verwacht. Dan bedoel ik met name dat ik erop gerekend had dat de serie een iets constanter niveau zou weten vast te houden. Het gaat nu een beetje alle kanten op. Soms vind ik de uitwerking van het concept echt fascinerend, terwijl ik andere momenten 'wakker' schrik en me realiseer dat ik ettelijke seconden ben afgedwaald. Dat is ergens wel een beetje jammer, want dat betekent dat wanneer ik een nieuwe aflevering van Westworld opzet het nog maar telkens de vraag is in hoeverre ik ervan ga genieten. Er zijn afleveringen waarbij ik tijdens de credits een beetje beduusd bleef zitten, maar ook afleveringen waarbij ik er tegen het einde ook wel klaar mee was. Hoe meer we richting het einde van het seizoen gaan, hoe beter het wordt. Uiteindelijk zit je er als kijker immers toch op te wachten dat de hosts het heft in eigen handen gaan nemen. Zelf zat ik er ook op te wachten dat Logan en William zouden komen vast te zitten in het park, maar er werd toch voor een andere koers gekozen. Wat ik in ieder geval erg kan waarderen aan de serie is dat het erg mysterieus is. Natuurlijk is het altijd maar de vraag of ze dergelijke vraagstukken in latere seizoenen op bevredigende wijze kunnen 'afsluiten' (niet alles hoeft natuurlijk expliciet beantwoord te worden), maar tijdens dit eerste seizoen werkt het in ieder geval wel. Ook gaaf dat er enkele onverwachte plottwists inzitten. Bernard die niet alleen een host maar ook Arnold blijkt te zijn was al gaaf, maar het feit dat William en The Man in Black één en dezelfde persoon zijn zag ik al helemaal niet aankomen. Super gedaan! Tevens zijn de vertolkingen van een hoog niveau. Anthony Hopkins en Ed Harris weten waar ze mee bezig zijn, maar het is ook genieten van Thandie Newton, Jeffrey Wright, Rodrigo Santoro en Jimmi Simpson. Allemaal goed, maar ik was nog het meest onder de indruk van Evan Rachel Wood. Ik vond haar zeer geloofwaardig en Dolores is een fijn personage. Visueel is de serie ook dik in orde en de onwaarschijnlijke combinatie van de twee genres werkt uitstekend. Toch is dit eerste seizoen van Westworld vooral heel veel introductie en opbouw en dat is lang niet altijd even interessant. Dan zou je na de seizoensfinale zeggen dat de serie nu écht gaat beginnen, maar ik word enigszins ontmoedigd door alle negatieve kritieken die seizoen 2 zo te zien ontvangen heeft. Het zal mij er niet van weerhouden om dat seizoen ergens dit jaar alsnog te gaan bekijken, maar het zou zonde zijn als deze overwegend goede start volledig in het water valt. 3,5*
avatar van tbouwh

tbouwh

woensdag 4 januari 2017
avatar van sparinkie

sparinkie

donderdag 21 maart 2019
Westworld seizoen 2 Zeer teleurstellend, moeilijk te volgen, was de draad vaak kwijt. . Het ziet er fantastisch uit, maar door de chaotische verhaallijnen vond ik dit seizoen een vreselijke afknapper! Erg jammer!

esoxluciusTV

donderdag 29 december 2016
Westworld seizoen 1 Ik ben nu 4 afleveringen onderweg, maar ik begrijp nog steeds de hoge beoordeling niet. Het is voornamelijk oeveloos geouwehoer met hier en daar een beetje aktie. Als het zo blijft doorsudderen haak ik af.