• 16.974 nieuwsartikelen
  • 181.450 films
  • 12.517 series
  • 34.636 seizoenen
  • 654.170 acteurs
  • 200.200 gebruikers
  • 9.449.002 stemmen
Avatar
 
banner banner

Spider-Noir (2026)

Actie / Fantasy | 1 seizoen
1 seizoen
3,72 38 stemmen + Mijn stem

Status: Terugkerende show

Genre: Actie / Fantasy

Oorsprong: Verenigde Staten

Ontwikkeld door: Oren Uziel

Met onder meer: Nicolas Cage, Lamorne Morris en Brendan Gleeson

IMDb beoordeling: 7,9 (46.483)

Oorspronkelijke taal: Engels

Release datum: woensdag 27 mei 2026

Eerst uitgezonden op: Amazon Prime Video (Nederland)

  • On Demand:

  • Prime Video Bekijk via Prime Video
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot Spider-Noir

Ben Reilly is een verouderde en aan lager wal geraakte privédetective in het New York van de jaren 30. Na een persoonlijke tragedie heeft hij zijn masker als de enige superheld van de stad afgelegd. Hij wordt echter gedwongen zijn verleden onder ogen te zien wanneer een nieuwe zaak hem terugbrengt naar zijn leven als de burgerwacht die bekend stond als "The Spider".

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Social Media

Video's en trailers

Alle Media

Meningen over Spider-Noir

Let op: Onderstaande reviews en/of comments zijn slechts een willekeurige greep van het totaal. Wanneer je een review wilt schrijven of een comment wil plaatsen kan dat op een seizoenspagina.

avatar van Speedytv4k

Speedytv4k

  • 1 berichten
  • 1 stemmen
woensdag 3 juni 2026
Spider-Noir seizoen 1 De ultieme noir-ervaring! Als groot liefhebber van duistere, sfeervolle cinematografie heeft Spider-Noir (2026) al mijn verwachtingen overtroffen. De unieke mix van jaren '30 detectivesfeer en superhelden-mysterie werkt verrassend verfrissend. Dit is typisch zo'n serie die je simpelweg in de allerhoogste kwaliteit móét beleven om elk detail in de schaduwen te pakken. Voor de beste visuele analyses en streaming-updates kun je mij altijd volgen via Speedytv4k. Wat vonden jullie van de cinematografie?
avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 59 berichten
  • 80 stemmen
zondag 7 juni 2026
Spider-Noir seizoen 1 Als film noir liefhebber wilde ik deze serie absoluut gezien hebben. Qua tijdsframe speelt het zich af in de jaren ‘30 dus eigenlijk nog vooraleer de film noir historisch van start ging (in de jaren ‘40). In de jaren ‘30 had je wel al de harde gangsterfilms met James Cagney en co die zeker ook een inspiratiebron betekenen voor deze serie. Maar het visuele aspect - low angle camerahoeken en gebruik van clair obscur - is een ding van de jaren ‘40. Dit wil zeggen na de instroom van Duits-Joodse regisseurs die Europa en nazi-Duitsland ontvluchtten. In superhelden ben ik minder thuis en heb het dan ook even opgezocht. Spiderman dateert van begin jaren ‘60 met de eerste comics. Hij is dus niet zo oud als bijvoorbeeld Superman (wat wel startte in de jaren ‘30). Deze Spider-Noir is dus op zich al een leuke mismash van de meta popcultuur en waarom ook niet. Productioneel vind ik de serie echt top. Hoge kwaliteit regie en fotografie wat je ook wel mag verwachten als je kijkt wie erachter zit. Als kijker kan je ook kiezen tussen b&w of kleur. Je kan gaan voor de klassieke noir ervaring of meer de neo noir benadering. Zelf heb ik de eerste 5 afleveringen in b&w bekeken en de overige 3 in kleur voor de volledige ervaring. Beide bevielen mij. Ik was ook zeer aangenaam verrast door het gebrek van kleuren (in de gekleurde versie). Het had veel pastel en deed me denken aan de ingekleurde b & w films van weleer. Ook dat zal een inspiratiebron geweest zijn. De soundtrack is evenzeer interessant met een mix van oude jazz en nieuwere geluiden die smaakvol gepresenteerd worden waar zowel een jong publiek als meer traditionele noir liefhebbers aan hun trekken kunnen komen. Het werkt wel. Het verhaal is een echte jaren ‘30 gangstermovie plot met daarbovenop het superhelden gegeven en nog wat science fiction/horror er bovenop. En ook is er een dosis humor bovenop de actie. Dat is zeker fijn en humor is ook iets dat je wel had in veel films van toen met scherpe dialogen en zo meer. In tegenstelling tot de gangster movies en film noir van lang geleden zien we in Spider-Noir wel mensen met kleur opduiken. Dat is bij wijze van spreken een heikel punt want de Amerikaanse samenleving van de jaren ‘30 en ‘40 (en later ook nog) was nu eenmaal een gesegregeerde samenleving waar niet elke burger gelijk was. Er wordt enkele keren op gealludeerd met opmerkingen over de zwarten als tweederangsburgers en ik heb in een flits ook een bordje ‘whites only’ bij een straatscene zien passeren. Ook de rol van Li Jun LI als loungesinger met Aziatische roots is historisch correct te noemen. Het was weliswaar een underground niche in die tijd en kreeg geen zichtbaarheid in popcultuur van toen. Ook zij hadden af te rekenen met racisme. In de film zie je nergens dat het personage van Li Jun Li racistisch benaderd wordt en dat geldt ook voor het Morris personage (die ook nog eens carrière maakt in een ‘witte’ omgeving). Op dat vlak hebben de makers dan zeker water in de wijn gedaan. Wat ik ook begrijp aangezien het niet de bedoeling is van deze serie om een sociologische studie te bieden maar wel om de kijkers met een goed gevoel achter te laten. Nicolas Cage is een genot om bezig te zien in de rol van noir detective / spiderman. Zijn medestanders Morris en Rodriguez spelen leuke en geslaagde rollen. De boevenrollen zijn gevarieerd en entertainend. Echter dan kom ik nu wel bij het zwakke punt van de film: de invulling van de rol van de femme fatale door Li Jun Li. Ik denk dat Li Jun Li een competente actrice is maar ze heeft niet de X-factor die een femme fatale nodig heeft. Ik geloof het gewoon niet dat de mannen in de film voor haar als een blok vallen. Ze heeft niet de uitstraling van een Rita Hayworth, Gene Tierney of later KIm Basinger. Ze straalt geen sex uit en daar draait het als femme fatale nu eenmaal om. De casting laat hier steken vallen en dat is jammer. De rol van lounge singer is een cruciale rol in de serie - wat het ook is in de klassieke film noir - en daarop schiet het tekort. Dat maakt voor mij het verschil in oordeel tussen ‘goed en degelijk’ en ‘memorabel’ waardoor ik dus geen echte topscore kan geven. Om positief te eindigen. Het blijft goed gemaakt en ik me hier zeker mee geamuseerd. Als er een vervolg komt, hoop ik wel dat ze een tandje bijsteken met de cruciale vrouwenrol.