Mijn Series +

Troy: Fall of a City (2018)

Verenigd Koninkrijk / Zuid-Afrika / Australiƫ
Actie / Oorlog
Miniserie, 451 minuten

ontwikkeld door David Farr
met Louis Hunter, Bella Dayne en David Threlfall

De jonge, Trojaanse prins Paris wordt door Koning Menelaus als gast uitgenodigd in Sparta. De jongeman is op slag verliefd op de stad en haar koningin, Helen. Samen vluchten ze terug naar Troje, waarna Koning Menelaus zijn leger achter hen aan stuurt. Er ontstaat een oorlog tussen de twee steden. In het Griekse kamp ontstaat er onenigheid tussen de oorlogsheld Achilles en de oorlogsaanvoerder Agamemnon, de broer van de koning. De Trojanen doen er alles aan om hier gebruik van te maken en hun prins te beschermen.

1. Black Blood
  6. Battle on the Beach
  7. Twelve Days
  8. Offering
avatar van brawljeff
In Nederland vanaf april te zien op Netflix.

Hier ben ik benieuwd naar, de trailer ziet er interessant uit. De film Troy, met Eric Bana en Brad Pitt, heb ik ook altijd erg leuk gevonden.

brawljeff.

Ik denk een flop als ik de score zie op IMDB die trouwens ook al over 8 afleveringen praten. Maar laten we ons verrassen ik ben gek op series uit die tijd periode.

stinissen.

Ach als je ziet dat de meeste reviews al geplaatst zijn na 1 aflevering en er bijna alleen maar gehaat wordt op historische details. Naar het schijnt is de serie vooral vergeleken met andere Troy verfilmingen vrij trouw aan de originele materie.

avatar van Lennonlover
Ze gaan soms nogal snel over bepaalde zaken heen. De personages worden nogal koud geportretteerd waardoor je nooit echt gehecht geraakt en het verhaal je een beetje koud laat. Qua scenario zit het oké in elkaar en vergeleken met de film is het idd veel juister naar het origineel verhaal.
De momentele score van 2,25 is echtrr wel véél te streng voor deze serie die uiteindelijk nog wel lekker wegkijkt, zeker als je fan bent van zulke historische verhalen. 3 à 3,5 zal het hier waarschijnlijk worden wanneer ik de laatste twee afleveringen heb gezien.

Best wel goeie serie en niet slecht eigenlijk een beetje het verhaal vanaf de andere kant gezien met het paard van Troje !

avatar van J.Ch.
Man, waarom vergeet ik toch altijd weer hoe deprimerend dit verhaal afloopt?

Nou ja, 'vergeten' is niet het goede woord. Ik heb al jaren een milde fascinatie voor de Trojaanse oorlog en heb verschillende bewerkingen ervan gelezen en gezien. Mede daarom ben ik zo verbaasd over de uiterst lage score op IMDb. Ik heb zelf ook wel het een en ander aan te merken, maar dat deze serie nou zo'n lage onvoldoende scoort vind ik echt niet terecht. Ik vind de serie beter dan de film (die ik toch al heel vriendelijk beoordeeld heb).

Mijn algehele indruk is duidelijk positief. Wat me tegenviel:
- zoals ongeveer elke bewerking probeert ook Troy: Fall of a City Paris en Helena centraal te stellen als tragisch liefdeskoppel. Dat werkt niet voor mij, ik blijf ze dom en egoïstisch vinden.
- Achilles mag ik ook niet. Hoewel dat misschien meer ligt aan zijn personage dan aan hoe deze serie daar vorm aan geeft.
- ik had wel wat meer Grieken willen zien. Een belangrijker rol voor Nestor, bijvoorbeeld, of Diomedes.
- ik was blij dat de Griekse goden een rol kregen, maar vond het tegenvallen hoe slecht die rol was uitgewerkt. ik had graag Athena aan de zijde van de Grieken zien strijden, om maar een voorbeeld te noemen.
- sowieso wordt er relatief weinig gevochten, voor een film die over oorlog gaat.
- het tijdsbeloop is een beetje vaag. Het ziet er niet uit alsof de strijd om Troje tien jaar heeft geduurd in deze film.

Deze punten zijn mijns inziens zeker geen rechtvaardiging voor de dramatisch lage score. Ik vermoed dat een deel van de kritiek hetzelfde is als voor de laatste Star Wars-film (overdreven politieke correctheid, het casten van vrouwen/gekleurde acteurs in belangrijke rollen) maar daar kan ik me eerlijk gezegd totaal niet aan storen.

Wat mij enorm meeviel, was dat de verhaallijn vrij dicht bij het origineel blijft. Zeker als je vergelijkt met eerder genoemde film kan dit alleen maar meevallen. De serie neemt ook de tijd voor Cassandra's voorspellingen bijvoorbeeld, of de dood van Iphigenia en het ontwikkelen van de personages. Deze zijn in vergelijking met de film veel genuanceerder. Menelaos is een boze, verongelijkte man maar niet een hersenloze bruut. Hecuba en Priamos, toch sympathieke personages, hebben hun pasgeboren zoon ter dood veroordeeld en hun helderziende dochter opgesloten. Het meest ambigue personage is ongetwijfeld Odysseus. Hij vecht in een oorlog die hij nooit gewild heeft, en doet daarin dingen die duidelijk tegen zijn geweten ingaan. Zijn daden zijn regelmatig verwerpelijk, terwijl ik zijn personage nog steeds sympathiek vind. Joseph Mawle heeft hier uitstekend werk verricht. Over de gehele linie is het acteerwerk overigens redelijk tot goed. Ik vind alleen Bella Dayne als Helena er niet uitzien als de mooiste vrouw van de wereld, maar goed, smaken verschillen. De chemie tussen haar en Paris spat er niet echt van af. Wat dat betreft komen de relaties tussen Priamos en Hecuba en tussen Hector en Andromache veel beter uit de verf.

Een van de belangrijkste punten die ervoor zorgt dat ik de serie als positief beoordeel, is dat de serie geen duidelijke partij kiest. Aan beide zijden zijn er meer en minder sympathieke personages. Odysseus en Patrocles mag ik wel, Achilles niet (om over Agamemnon nog maar niet te beginnen). Paris moet ik niet, Hector vind ik daarentegen fantastisch. Hector versus Achilles is dan ook een van hoogtepunten én dieptepunten van de serie. Het gevecht zelf is goed gechoreografeerd, maar ook de aanloop ernaartoe en de afloop ervan maken grote indruk.

Op het eind moet de stad toch vallen - de titel zegt het al - en dan kom je dus op dat deprimerende einde. Want voor wie loopt het wel goed af? De gevangengenomen Trojanen staat een leven in slavernij te wachten. Voor de Grieken weegt de val van Troje nauwelijks op tegen de kosten, en we krijgen al een voorteken te zien van hoe moeilijk de terugreis gaat verlopen. En alsof alles nog niet ellendig genoeg is, wordt Astyanax, na aanvankelijk te zijn gespaard door Odysseus, door dezelfde man van de muren gegooid als dit van hogerhand bevolen wordt. Dat is misschien wel de wreedste scène van de film, een heel pijnlijke trap na. Er is gelukkig een heel klein sprankje hoop in de vorm van Aeneas, maar eigenlijk is het vanaf de dood van Hector voornamelijk ellende.

Maar naar mijn mening dus wel ellende die de moeite van het kijken waard is, en de slechte kritieken niet verdient. Als je van een goed historisch epos houdt en niet een letterlijke versie van de Ilias verwacht (met andere woorden, als je de film kon verdragen) snap ik niet hoe Troy: Fall of a City kan tegenvallen.

Goed: serie wordt voornamelijk vanuit het oogpunt Troy uitgezonden. Dat is anders dan bij de film. Je krijgt sympathie met de levensstijl van de Trojaanse mensen/bewoners. Bepaalde gebeurtenissen verlopen anders als in de film. Het gebeurd wel maar op andere manieren.

Minder goed: Er is een soort van afstand met de karakters. Dit zorgt ervoor dat de serie afstandelijk/koud blijft. Dit was een gevoel wat al snel bij mij opkwam. Verhaal is heel erg gericht op de liefde (beetje te veel). De actie is ver te zoeken en wordt weinig aandacht aan gegeven. Komt er eindelijk een moment is het al voorbij voordat het begonnen is.

Aangezien ik van erg van historische series en tijdperken houd, de 8 aflevering toch bekeken. Twijfelde tussen een 2,5 & 3. Mbt sfeer, muziek, omgeving en genre toch een 3. Had veel meer ingezeten.