Mijn Series +

A'dam - E.V.A. - Seizoen 1 (2011)

Alternatieve titel: Amsterdam en vele anderen

Nederland
Drama / Komedie

ontwikkeld door Robert Alberdingk Thijm
met Teun Luijkx, Eva van de Wijdeven en Rick Paul van Mulligen

A'DAM - E.V.A. gaat over de turbulente liefdesgeschiedenis tussen de in Amsterdam geboren en getogen Eva van Amstel en haar nieuwe buurman, de jonge Zeeuwse gemeenteambtenaar Adam de Heer.

1. De Eerste Maandag
  6. Nachtschade
  7. Paradise Lost
  8. Hamsterdam
avatar van Donkerwoud
Eva van de Wijdeven en Teun Luijkx vertolken de twee jonge mensen die met elkaar in aanraking blijven komen en wiens levens in contact staan met (hen onbekende) mede-Amsterdammers. De boel is vlot in beeld gebracht met zijn hippe montage en fijn in het oor liggende muziek. Ze hebben ervoor gekozen om niet met opgebouwde sets te werken, zoals gebruikelijk in dramaproducties, maar het on-the-fly te filmen om zo een sfeer van authenticiteit te creëren. Het is zo een fijne serie die ook nog lekker compact is door de maar acht afleveringen. Mijn grootste struikelblok is de vluchtigheid waarmee zijlijntjes komen en gaan, terwijl de centrale verhaallijn ook niet zo bijzonder sterk is. De serie kijkt zoals hij gepresenteerd wordt: als een vluchtig eerbetoon aan de stad Amsterdam, maar zonder ergens lang genoeg bij stil te staan om werkelijk onder de huid te gaan zitten.