Mijn Series +

Treme - Seizoen 4 (2013)

Drama / Muziek

ontwikkeld door Eric Overmyer en David Simon
met Khandi Alexander, Rob Brown en Kim Dickens

Treme laat het leven in een wijk van New Orleans zien tijdens de nasleep van de orkaan in 2005. Het is drie maanden na orkaan Katrina en de inwoners van New Orleans worstelen met de wederopbouw van hun levens, hun huizen en hun unieke cultuur. Onder hen bevinden zich onder meer muzikanten, chefs en Mardi Gras indianen.

1. Yes We Can
  2. This City
  3. Dippermouth Blues
  4. Sunset on Louisianne
  5. ...To Miss New Orleans
avatar van Donkerwoud
Alles stuurt aan op de grote emotie met alle bijbehorende toeters en bellen, maar het vierde seizoen van 'Treme' (2013) wordt passend ingetogen afgesloten. Het verwijst terug naar de eerdere seizoenen - en dan voornamelijk met de inmiddels bekende contrasten tussen menselijk leed en het saamhorige van de muziekcultuur - terwijl de verschillende verhaallijnen worden afgerond. Kennelijk hadden ze niet meer het budget voor tien grootse afleveringen, maar met de helft van het aantal episodes komt de focus weer op de muziek te liggen en minder op het sociaal realisme. Treme goes full circle, en aan het einde moest ik een traantje wegpinken omdat deze bijzondere muziekserie nu echt afgelopen is.

avatar van Black Math
Dit seizoen begint met de verkiezing van Obama. Iets dat enorm veel impact op veel zwarte Amerikanen heeft gehad, het idee dat één van hen nu ook president kan worden. Ik ga hier in New Orleans altijd naar een zwarte kapperszaak, ik geloof dat ik de enige blanke ben die daar kom, maar ik kom er graag. Nog steeds hangen er prominent posters van Obama en zijn familie aan de muur. Een teken aan de wand!

In dit seizoen verder inderdaad wat meer nadruk op de muziek en wat minder focus op bepaalde personages, zoals Annie en al helemaal Sonny. Daarentegen volle focus op één van mijn twee favoriete karakters, Albert wiens overlijden pijnlijk is. Dat mijn andere favoriete karakter LaDonna haar man voor hem verlaat vond ik ergens wat minder omdat ik dit toch niet helemaal met haar karakter vond rijmen.

Verder worden de politielijntjes afgerond en zien we Antoine Batiste zijn klas helpen, maar ook een acteur die een trombonist moet spelen in een film. Een mooie knipoog naar het feit dat de acteur die Antoine speelt, Wendell Pierce, zelf ook geen trombonist is. Ik ben zelf geen koperblazer, maar ik vond de manier hoe hij trombone "speelde" erg overtuigend in de zin van dat beeld en geluid erg overeen leken te komen. Hetzelfde geldt overigens voor Rob Brown, die trompettist Delmond Lambreaux speelt, maar zelf nog nooit trompet had gespeeld voor de serie begon. Dit soort dingen maken een muziekserie als deze nog net iets fijner om te zien.

Natuurlijk is Mardi Gras de setting voor de laatste aflevering en dit keer krijgen we een schietpartij te zien. Helaas iets dat niet ongewoon is. Vorig jaar werd iemand in de buurt van waar ik altijd sta geraakt door een kogel afgeschoten door iemand die met zijn pistool in een eco toilet (of dixi zoals sommigen dat noemen) zat te spelen. Ik was daar toen niet, maar het kwam wel dichtbij. Helaas met het wapenbezit een verschijnsel dat niet ongewoon is gedurende Mardi Gras.

Het lied waarmee deze serie afsluit is Do You Know What It Means to Miss New Orleans, vooral bekend in de uitvoering van Louis Armstrong, maar hier gespeeld door John Boutté, die ook verantwoordelijk is voor de titelsong. Zijn uitvoering klinkt in ieder geval passend stemmig en nostalgisch, waardoor het voor mij ook een beetje moeilijk is om afscheid te nemen van een serie met enkele personages waaraan ik erg gehecht ben geraakt. Het zal wellicht ook liggen dat ik wellicht over een jaar ook uit New Orleans zal vertrekken en daar denk je dan onwillekeurig toch aan.

Een tikkeltje fijner dan het vorige seizoen, dus een halfje meer. 3,5*.

avatar van Black Math
Gisteren overigens de band The Pinettes gezien in New Orleans waarin Jazz Henry (het schoolmeisje Jennifer in de serie) trompet blijkt te spelen. Ik wist niet dat zij een echte muzikante is, leuk!

Black Math schreef:
...Een mooie knipoog naar het feit dat de acteur die Antoine speelt, Wendell Pierce, zelf ook geen trombonist is. Ik ben zelf geen koperblazer, maar ik vond de manier hoe hij trombone "speelde" erg overtuigend in de zin van dat beeld en geluid erg overeen leken te komen. Hetzelfde geldt overigens voor Rob Brown, die trompettist Delmond Lambreaux speelt, maar zelf nog nooit trompet had gespeeld voor de serie begon...
Leuk om te weten, ze deden het idd errug goed.

Klein seizoentje om af te sluiten. Gemengde gevoelens, zoals doorheen de hele serie. Het is ergens heel lekker om te volgen, met het genre misdaad of zelfs thriller dat slechts als 'bij-personage' (ik had wel verwacht dat LaDonna nog weer te maken zou krijgen met haar verkrachter, maar die bleef weg en de moord die Albert pleegde, krijgt zelfs geen enkel staartje. Maar de ene verhaallijn is wat interessanter dan de andere. Zei ik bij het vorige seizoen nog dat die van Janette bij de mindere hoorde, maar dat is toch relatief; het keuken-gebeuren vind ik op zich erg interessant, maar het gelul óver eten is dat vaak een stuk minder. Dat geldt ook voor de muziekscène, zoals bv. met de wat opzichtige struggle van Annie met haar nieuwe carrière. Wel nog een (deels) vrij schokkend einde.

Wat wel steeds meer groeit, is de waardering voor alle muziek die ik tegenkwam. Okay, die metal stelde weinig voor (post-'80s metal is voor een groot deel niet aan mij besteed), de rap stukken zijn enkel hooguit wel leuk en hoe opvallend was het dat er niet één zwarte te ontwaren viel bij dat rockabilly concertje... Maar de rest werkte bezwerend (niet dat ik rockabilly niet op z'n kan waarderen, btw (zap!); blues, dixieland en meer van zulks. Now playing: zap!

Hier hadden ze nog best een tijd mee door kunnen / mogen gaan, maar misschien is het ook wel goed zo. Ik ga ook een halfje omhoog (heb zelfs over 4 gedacht); 3,5*.

avatar van ZAP!
Grappig dat dit seizoen hier het hoogst scoort trouwens.

ZAP! schreef:
Leuk om te weten, ze deden het idd errug goed.
Inmiddels met een aantal koperblazers gesproken die de serie hebben gezien, en zij vonden het juist nìet overtuigend helaas. Maar goed, als leek zie ik gelukkig niet wat er mis is, maar ik snap hun gevoel. Ik speel zelf een strijkinstrument en zie het meteen als een strijker aan het faken is. Daarom erg fijn dat het personage Annie door een echte violiste wordt gespeeld.

avatar van ZAP!
Dan is meteen duidelijk dat ik ook een leek ben.
Wel extra grappig dan dat Antoine die acteur moet leren hoe die moet blazen...