• 8.985.266 stemmen

House of Cards - Seizoen 5 (2017)

Show titel: House of Cards

Ontwikkeld door: Beau Willimon

Met: Kevin Spacey, Robin Wright en Michael Kelly

Datum van release: dinsdag 30 mei 2017

Plot House of Cards

Francis Underwood is een roekeloos politicus. Hij is bereid over lijken te gaan om zijn doel te bereiken. Wanneer hij door de zo net verkozen president gepasseerd wordt, besluit hij wraak te nemen. Hij wil immers zelf president worden en besluit daarom alle politieke geheimen van Washington te lekken. Het politieke drama is gebaseerd op de gelijknamige Britse miniserie uit 1990.

Afleveringen Seizoen 5 (2017)

30 mei 2017 (55 minuten)

Terwijl het Congres een onderzoek naar Frank overweegt, proberen hij en Claire de angst voor terrorisme aan te wakkeren. Tom Yates blijft langer in het Witte Huis.

30 mei 2017 (52 minuten)

Frank en zijn team doen er alles aan om steun te krijgen van de belangrijkste staten. Claire hoort verontrustend nieuws over een van Franks vrienden.

30 mei 2017 (53 minuten)

De dag voor de verkiezingen skypet Conway 24 uur lang met stemmers. Frank en Claire voeren campagne in de belangrijkste staten en proberen hem in diskrediet te brengen.

30 mei 2017 (45 minuten)

Het is een nek-aan-nekrace en de opkomst is laag op de dag van de verkiezingen, dus het ziet er somber uit voor Frank. Maar hij heeft nog een plan B.

30 mei 2017 (52 minuten)

Negen weken na de verkiezingen proberen de Underwoods hun machtspositie te consolideren. Leann gaat op zoek naar de vermiste Aidan Macallan.

30 mei 2017 (55 minuten)

In een periode van onzekerheid nemen vermeende Russische troepen een Amerikaans station op Antarctica over. Uitgelekt nieuws kan negatieve gevolgen hebben voor Frank.

30 mei 2017 (49 minuten)

Wanneer de staf van het Witte Huis in een bunker moet schuilen vanwege een crisis, voert Jane Davis, van het ministerie van Handel, achter de schermen onderhandelingen.

30 mei 2017 (46 minuten)

Frank gaat naar een bijeenkomst met hooggeplaatste personen om meer steun te krijgen en Claire krijgt te maken met een gestrand Russisch schip en bedreigingen van Petrov.

30 mei 2017 (55 minuten)

Petrov probeert invloed uit te oefenen in de VS. Jane bespreekt haar plannen met Claire. Leann vraagt een verslaggever om hulp wanneer ze haar baan dreigt kwijt te raken.

30 mei 2017 (57 minuten)

De Underwoods en hun team proberen de commissie te ondermijnen wanneer het onderzoek naar Frank wordt hervat. Hammerschmidts onderzoek wordt geïntensiveerd.

30 mei 2017 (51 minuten)

Terwijl het team de schade door de getuigenissen en lekken probeert te beperken, is iedereen verdacht en lopen de spanningen tussen Frank en Claire hoog op.

30 mei 2017 (54 minuten)

Frank probeert te voorkomen dat Cathy een getuigenis aflegt. Nu Hammerschmidt dichter bij de waarheid komt, moeten de Underwoods iemand opofferen.

30 mei 2017 (56 minuten)

Na een verrassende aankondiging is het hele Witte Huis in rep en roer. Er moet worden besloten of er al dan niet een oorlog moet worden begonnen.

Flauw. En de Gore Vidal film zal dus ook niet worden uitgebracht. Heel flauw. Nu begint hetzelfde verhaal bij Dustin Hoffman. Vast niet de laatste.

Volkomen logisch en terecht. Eerst een (eventuele?) straf uitzitten, je leven beteren (met of zonder therapie) en dan zóu je nog es verder kunnen kijken. Geldt ook voor Polanski (en nu kennelijk ook voor Dustin Hoffman), al meen ik dat hij sindsdien nooit meer de fout in is gegaan...

En ja, ik geniet gek genoeg ook nog steeds van Polanski films (niet van The Pianist, maar zijn oudere werk blijft fantastisch) en 'Seven', 'The usual suspects' en andere films met Spacey. Maar dat komt ook omdat ik fan was van die films vóór het slechte nieuws. Ik vind het ook maar lastig stemmen op The Cosby Show en Derrick...

Laat ik simpelweg stellen dat ik het met die eerste zin niet eens ben. Het één staat voor mij volledig los van het ander. Het klinkt voor mij persoonlijk ook niet logisch om wel "problemen" (om een zwaar woord te gebruiken) te hebben met nieuw materiaal, terwijl diezelfde ongemakkelijkheid niet van toepassing is bij materiaal dat je al kende. Dat zou je dan toch eveneens met andere ogen kunnen zien nu?

Ik zag hetzelfde ook gebeuren bij 'Jeepers Creepers 3', waar sommige personen het absoluut niet kunnen vonden dat er een nieuwe film gemaakt werd, hevig protest tot gevolg. Dit terwijl het eerste deel bij velen van hen gewoon in hun collectie staat te pronken en door hen als een genre-klassieker aanzien werd. Terwijl deze een pak dichter tegen de datum van de feiten liggen en deze ook toen al grotendeels bekend waren. De man heeft zijn straf ook al uitgezeten.

Enfin, ieder moet voor zichzelf beslissen wat hij of zij er mee aan moet natuurlijk. Dat is niet aan anderen. En onder het Netflix-publiek ontstaan nu ook al twee uiterste kampen. Degene die het terecht vinden en Netflix zouden afzeggen wanneer die zouden doorgaan met Kevin Spacey en anderzijds degenen die het cancellen compleet absurd vinden en net omwille van het afzeggen hun abonnement hebben afgezegd. Of beide zo 'volhardend' zullen zijn op termijn, valt natuurlijk af te wachten. Dit is maar interessant tot het volgende schandaal opduikt.

Hoewel ik er zeer van baal dat deze serie stopt en vooral dat we voorlopig niets meer van Spacey zien, snap ik het wel. Ik denk dat iemand als Robin Wright echt niet meer met hem samen wil werken. Dan is de keuze voor Netflix snel gemaakt in deze situatie.

Spacejet; je kan dat (1e 2 regels die je schreef) vinden, maar de praktijk is dat bij zulk gedrag je / men niet zomaar verder kan, los nog van wat de kijkers / fans / etc. ervan vinden. Ik weet niet of er gerechtelijke stappen richting Spacey worden ondernomen, maar ik heb begrepen dat door zijn gedrag de sfeer behoorlijk verziekt was op de set, dus dat alleen al zou niet meer werken.

En tuurlijk mag iedereen kijken wat ie wil. In het geval van Victor Salva zijn de feiten ernstiger, maar ik moet bekennen dat ik onlangs nog genoten heb van Jeepers Creepers. Dan gaat er een knop om, of hoe dat ook werkt, al reken ik mee dat hij inderdaad zijn straf heeft uitgezeten en is sindsdien niet meer de fout in is gegaan (en ik de film al goed vond voordat ik van zijn verleden wist)...

Wat de gerechtelijke kant van de zaak betreft, heb je gelijk, ZAP.

House of Cards Extends Hiatus, Hopes to Resume Production | Hollywood Reporter

Het lijkt er op dat ze toch verder gaan met de serie, uiteraard zonder Spacey. Het zal wel even duren voor het seizoen uit komt.

Netflix bevestigt: er komen nog 8 afleveringen, zonder Spacey, en dan is het voorbij - IGN

Blij dat ze de serie toch nog op een goede manier proberen te eindigen.

avatar van Dr channard_mm

Dr channard_mm

Die 8 afleveringen dan toch maar ook gaan bekijken als het zo ver is. Ondanks dat het zonder Spacey is, kunnen we op deze manier de serie op een waardige manier vaarwel wuiven.

avatar van jester

jester

Ik was halverwege dit seizoen afgehaakt, maar heb met het oog op de start van het nieuwe seizoen de laatste afleveringen toch maar even gekeken, wil het toch afronden. Geen sterk seizoen, seizoen 5. Het aantal doden en ongelukjes begint nu toch wel ongeloofwaardig te worden. Ook een aantal verhaallijnen vond ik niet sterk, en zelfs overbodig (die met de nieuwe woordvoerder, Sean Jeffries bijvoorbeeld en de 'minnaar' van Frank). Al met al een magere 3,5*.

Seizoen 5 is het seizoen dat ik eigenlijk al uit check bij de serie, want ik vond er niet al te veel meer aan, terwijl ik de eerste vier seizoen razend goed vond. Maar hier pakt het me niet meer. Frank Underwood is minder bad ass en dominant en diverse verhaallijnen waren aan de saaie en vooral rommelige kant. Nieuwe personages boeiden me minder en richting het einde ontspoorde de serie wel een beetje. Het laat wel ruimte open voor een slotseizoen, die helaas zonder Kevin Spacey zal zijn na zijn misdragingen in zijn privéleven. Ik kijk er bepaald niet naar uit, want die man is het hele House of Cards, al is Robin Wright uiteraard ook wel heel sterk als Claire.