• 8.985.579 stemmen

Star Trek - Seizoen 1 (1966-1988)

Alternatieve titel: Star Trek: The Original Series

Speelduur: 1 dag, 1 uur en 13 minuten

Ontwikkeld door: Gene Roddenberry

Met: William Shatner, Leonard Nimoy en DeForest Kelley

Eerst uitgezonden op: NBC (Verenigde Staten)

Plot Star Trek

Star Trek volgt de avonturen van de bemanning op het ruimteschip U.S.S. Enterprise. Onder leiding van James T. Kirk en met First Officer Mr. Spock en dokter Leonard 'Bones' McCoy zijn ze onderweg op een vijf jaar durende missie om het sterrenstelsel te exploreren. Hun missie is om nieuwe werelden te ontdekken, nieuw leven en nieuwe beschavingen te vinden en dapper te gaan waar niemand ooit gegaan is.

Afleveringen Seizoen 1 (1966-1988)

1. 1. The Man Trap

Kirk en zijn bemanning ontmoeten een levensgevaarlijk buitenaards wezen dat zich voedt met het zout uit het menselijk lichaam en dat elke vorm aan kan nemen.

2. 2. Charlie X

Een jonge man, Charlie Evans, terroriseert de bemanning met zijn ongewone mentale krachten.

3. 3. Where No Man Has Gone Before

De Enterprise stuit op een energiebarrière die twee bemanningsleden bovenmenselijke krachten geeft.

4. 4. The Naked Time

Een vreemde buitenaardse substantie zorgt ervoor dat de bemanning hun remmingen loslaat, terwijl het schip uit koers raakt.

5. 5. The Enemy Within

Een storing in de transporter zorgt ervoor dat Kirk zijn goede en slechte kant van elkaar scheidt. Een groep gelande bemanningsleden zal bevriezen wanneer het niet lukt de twee 'Kirks' weer te doen samensmelten.

6. 6. Mudd's Women

De Enterprise pikt een intergalactische oplichter op genaamd Harry Mudd. Ook komen er drie buitengewoon knappe vrouwen het schip op, die een duister geheim met zich meedragen.

7. 7. What Are Little Girls Made Of?

Verpleegster Christine Chapel is herenigd met haar ex-verloofde op Exo III, maar de wetenschapper heeft andere plannen voor Kirk en de Federatie.

8. 8. Miri

Kirk en een landingspartij zijn gestrand op een planeet waar een ziekte heerst die elke volwassene een pijnlijke dood laat sterven. Wat doen ze met de lokale kinderen?

9. 9. Dagger of the Mind

Kirk onderzoekt een experimentele faciliteit voor het vasthouden van gevangenen en ontdekt een onheilspellend plan.

10. 10. The Corbomite Maneuver

De Enterprise komt een groot buitenaards ruimteschip tegen dat ze begint uit te testen.

11. 11. The Menagerie (1)

Spock kidnapt zijn vorige kapitein, de invalide Christopher Pike, en vertrekt naar een planeet die onder quarantaine staat. Hierdoor riskeert hij zijn carrière en het leven van Kirk.

12. 12. The Menagerie (2)

Spock komt voor het gerecht en probeert zijn ontvoering van Pike, de diefstal van de Enterprise en het betreden van een verboden planeet te rechtvaardigen.

13. 13. The Conscience of the King

Kirk is één van de laatste overlevenden die een massamoordenaar kan identificeren, die onder het Shakespeareaanse gezelschap op de Enterprise rondwaart.

14. 14. Balance of Terror

Kirk vecht op de Enterprise tegen een onzichtbaar ruimteschip dat de verdediging van de Federatie test.

15. 15. Shore Leave

De bemanning van de Enterprise neemt verlof op een vredige planeet waar dromen en fantasieën tot leven komen..

16. 16. The Galileo Seven

Spock heeft de leiding over een team wiens shuttle is gestrand op een planeet met vijandige bewoners.

17. 17. The Squire of Gothos

De Enterprise is onder de genade van een almachtig wezen dat zichzelf als 18e-eeuwse Engelsman kleedt.

18. 18. Arena

Wanneer een mysterieus buitenaards ras een aardse kolonie vernietigt, is Kirk genoodzaakt diens kapitein te bevechten.

19. 19. Tomorrow Is Yesterday

De Enterprise stuit op een zwart gat en komt op aarde terecht, maar nu in de twintigste eeuw. Ze moeten een weg terug vinden en geen sporen achterlaten van hun aanwezigheid. Maar dan redden ze een piloot en kunnen ze hem niet terugbrengen zonder het verleden te veranderen..

20. 20. Court Martial

Kirk's carrière hangt aan een zijden draadje wanneer hij berecht wordt voor het verlies van een bemanningslid tijdens een ionenstorm.

21. 21. The Return of the Archons

De Enterprise stuit op een ogenschijnlijk vreedzame beschaving, geleid door een welwillend wezen genaamd Landru, die hen graag bij zijn volk voegt.

22. 22. Space Seed

De Enterprise pikt een groep genetische supermensen uit de twintigste eeuw op en hun leider, Khan, is van plan een nieuw rijk op te bouwen.

23. 23. A Taste of Armageddon

De Enterprise arriveert op een planeet om diplomatische betrekkingen aan te knopen en komt midden in een 'vreedzame' oorlog terecht, die bijna het schip vernietigt.

24. 24. This Side of Paradise

De bemanning van de Enterprise is opgesloten in het paradijs wanneer ze erop uit zijn om kolonisten te redden die onder invloed van kalmerende buitenaardse sporen zijn geraakt. Ze raken al gauw zelf geïnfecteerd.

25. 25. The Devil in the Dark

Kirk onderzoekt een serie griezelige moorden op een mijnplaneet. Ze zijn het werk van een schijnbaar vijandig buitenaards wezen.

26. 26. Errand of Mercy

De Federatie en het Klingon Rijk wankelen op het randje van een oorlog wanneer Kirk op onderzoek uitgaat op de bescheiden planeet Organia, bewoond door pacifisten, die gevangen zitten tussen beide partijen.

27. 27. The Alternative Factor

Kirk en Spock ontmoeten een alien genaamd Lazarus, die beweert uit een anti-materisch universum te komen.

28. 28. The City on the Edge of Forever

Kirk en Spock reizen naar het verleden om McCoy te redden.

29. 29. Operation: Annihilate!

Kirk en de Enterprise bevechten parasitaire aliens op de planeet van Kirk's broer Sam.Kirk en de Enterprise bevechten parasitaire aliens op de planeet van Kirk's broer Sam.

30. The Cage (special)

27 november 1988 (1 uur en 03 minuten)

Kapitein Pike wordt gevangen gehouden en getest door aliens die vrijwel levensechte illusies kunnen projecteren.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Begin jaren tachtig voor het eerst de heruitzendingen op tv gezien. Als kind vond ik het een coole serie. Intussen is de hele Star Trek misschien wel de meest iconische franchises ooit, in elk geval de langst durende. De latere series heb ik evenwel nooit bekeken, omdat ik Spock en co onvervangbaar vond.

Een veertigtal jaar later blijft de coolness van Star Trek - de eerste serie - wat mij betreft helemaal overeind. Zij het dat het ook wel een camp factor heeft natuurlijk, waar ik me als kind niet bewust van was. Het is een prettig weerzien met de bemanning van Enterprise die in de meest bizarre situaties terechtkomt. Met William Shatner en Leonard Nimoy in rollen die voor de eeuwigheid gebeiteld zijn (we kijken niet op een lichtjaar meer of minder). De versie die ik bekeken heb is een gerestaureerde versie (de originele versie is dan ook nog moeilijk verkrijgbaar). De kleuren hebben een upgrade gekregen, de muziek is opnieuw ingespeeld en zelfs heeft men hier en daar bescheiden CGI toegevoegd en de meest knullige effecten van de originele opnames vervangen. Over dat laatste bestaat natuurlijk debat over noodzaak en ethiek. Wat mij betreft, had het niet gemoeten. Ik ga steeds voor het origineel maar anderzijds hebben ze het hier met respect gedaan en niet overdreven. Als je het niet weet, zou je het waarschijnlijk niet eens merken. En ergens snap ik ook wel dat ze de serie zo goed mogelijk voor de dag willen laten komen voor toekomstige generaties die wel één en ander gewend zijn qua audio en video.

Een fijn weerzien dus. Het tempo leek me soms wat laag maar nooit dat het vervelend werd. Altijd zijn er voldoende aanknopingspunten die het boeiend houden. Visueel of in de interactie tussen personages.

Mijn favoriete aflevering is “The City on the Edge of Forever” - met Joan Collins als gastactrice - waarvan de finale me zelfs kippenvel heeft bezorgd. Deze aflevering heeft verschillende prijzen gewonnen in die tijd.

avatar van FlorisV

FlorisV

Enorm verrast was ik toch door hoe goed de verhalen van deze reeks was. Ik besloot als fan van TNG, DS9 en Enterprise eindelijk te gaan kijken naar de originele serie toen ik de prachtig geremasterde scenes zag. Waar vroeger een modelbouw vliegtuigje aan een touwtje bungelde zie je nu volwaardige cgi met een prachtige space achtergrond met planeten. Natuurlijk had ik vroeger wel een aantal afleveringen gezien en ook veel speelfilms.

Opvallend was voor mij ook hoeveel verhalen hergebruikt zijn in latere series. Zo zien we al een voorloper van Q. Duidelijk is er een stokpaardje bij Gene Roddenberry aanwezig: godachtige wezens met superkrachten. Zijn (toen zeer bevallige) vrouw zat ook in deze serie als karakter en deed verder de stem van de computer van de Enterprise. Verder opvallend is de minimode. Het is nog steeds een stijlvolle, kleurrijke, gevarieerde en verassende serie met mooie studio sets en meer humor dan je verwacht. Vaak komt die van de driehoek Spock, McCoy en Kirk. Minder uitgediept zijn helaas Scotty en Uhura. Sulu is al volwaardig crewlid maar Chekov ontbreekt nog.

Voor iedereen die twijfelt of bang is voor ouwe meuk of een te hoog "saai faai" technisch gehalte: zet je eroverheen en ga kijken. In veel opzichten is de ouwe Star Trek nog steeds superieur door de kracht van de interessante verhalen. En de mens staat daarin altijd centraal, niet de techniek. De remastering is daarbij de kers op een toch al heel smakelijke taart.