Mijn Series +

Documentaire
Miniserie, 534 minuten

ontwikkeld door Gary Parker, Vanessa Berlowitz en David Attenborough
met de stemmen van David Attenborough en Sigourney Weaver

Planet Earth is een elfdelige serie natuurdocumentaires uit 2006, in meer dan vijf jaar gemaakt door de BBC, Discovery Channel en het Japanse NHK. De serie bestaat in totaal uit 13 uur aan beelden van wilde dieren, landschappen, onderwater- en luchtbeelden van over de gehele aarde. Van het Himalaya gebergte naar de diepten van de oceaan en er tussenin. De documentaire wordt begeleid door een voice-over van David Attenborough (in de Amerikaanse versie die van Sigourney Weaver).

1. From Pole to Pole
  9. Shallow Seas
  10. Seasonal Forests
  11. Ocean Deep
avatar van The Oceanic Six
Met Planet Earth is mijn drang om veel van de BBC kwaliteitsdocu's over de natuur, dieren en de wereld te bekijken denk ik wel begonnen. Hierna ook nog series als Life en Human Planet gekeken en momenteel volg ik uiteraard Planet Earth II, maar Planet Earth maakte wel de meeste indruk op me. Haarscherpe beelden, veel diversiteit in de omgevingen en hele bijzondere beelden die je in andere docu's niet op zo'n wijze ziet. Het is ongetwijfeld een peperdure productie geweest en dat zie je terug. Heb de box al een kleine 10 jaar in mijn DVD-kast staan. Overigens is de aanwezigheid van David Attenborough een hele dikke plus. Die man heeft absoluut de prettigste stem die je kan bedenken bij dit soort projecten. Ik heb ook wel eens op tv een aflevering van Planet Earth gezien met een Nederlandse voice-over, maar dat voelt gewoon echt totaal niet goed.

avatar van zaaf
Prachtige serie. Heerlijk om te kijken als je ziek op de bank ligt. Alleen: die ultra-Engelse voice-over van Attenborough... De stem mag prima zijn, de teksten ook, maar dat accent - tenenkrommend.
Verder natuurlijk niks op aan te merken, en vraag ik me bij vele beelden af "hoe de f##k hebben ze dat zo vast kunnen leggen?"

avatar van Thomas83
Beeldschoon al die beelden van overal op aarde. De diversiteit en harmonie van de natuur worden op zo'n mooie manier in beeld gebracht, en de stem van David Attenborough maakt het allemaal nog wat aangenamer. Op zich maken de beelden nog het meeste indruk als je de afleveringen niet te snel achter elkaar kijkt, want hoewel bijvoorbeeld iedere vanuit de lucht gefilmde massamigratie op zichzelf al ontzagwekkend is gaat er toch wat van de impact verloren als je er eerder al een paar hebt gezien.

Afleveringen als die gewijd aan de bergen en grotten zijn op zich wat droger van stof. Mijn favorieten zijn denk ik toch direct de eerste aflevering met de ijsberen, rendieren, en de Okavangodelta en aflevering acht, omdat de jungle zoveel uiteenlopende flora en fauna te bieden heeft. Maar bijvoorbeeld de brutale otters versus de krokodil in Fresh Water is ook echt een hoogtepunt. En die arme wanhopige ijsbeer in Ice Worlds. 4.0*.