Mijn Series +

Italiƫ / Frankrijk / Spanje / Verenigde Staten
Miniserie, 500 minuten

ontwikkeld door Paolo Sorrentino
met Jude Law, Diane Keaton en Silvio Orlando

'The Young Pope' vertelt het controversiële verhaal van het begin van Paus Pius XIII zijn pontificaat. Pius XIII werd geboren als Lenny Belardo en staat bekend om zijn complexe en conflicterende karakter en zijn conservatieve keuzes met betrekking tot obscurantisme maar toch vol mededogen voor de zwakken en armen. Hij is een man met veel macht die hardnekkig weerstand biedt tegen de hofhouding van het Vaticaan. Belardo wordt tijdens zijn periode als paus geconfronteerd met het verlies van naasten en leeft met de constante angst om verlaten te worden, zelfs door zijn God. Hij deinst er echter niet voor terug om zijn missie uit te voeren en diezelfde God en de wereld die Hem vertegenwoordigt te verdedigen.

1. Aflevering 1
  9. Aflevering 9
  10. Aflevering 10
Lijkt me wel wat.

avatar van Donkerwoud
Combinatie Paolo Sorrentino, Jude Law én HBO maken dat mijn enthousiasme zo omhoog schiet. Ik verwacht veel boze katholieken.

avatar van Animosh
Goed.

Audiovisueel benadert het Sorrentino's beste werk (Le Conseguenze dell'Amore) weliswaar zelden - daarvoor is de cinematografie wat te klassiek, te veel binnen de lijntjes, en de muziek wat te populair - maar in vergelijking met het gros van de series ziet het er desalniettemin erg verzorgd uit, en de soundtrack, een mengsel van elektronische muziek en pop, voelt aangenaam modern.

Daarnaast is het verhaal gewoon leuk om te volgen. Ik hou er wel van als religie met een korreltje zout wordt genomen, en daar slaagt deze serie goed in, overigens zonder de intentie te hebben om geloof te ondermijnen of belachelijk te maken. De politieke kant van georganiseerde religie en de dubieuze morele status van kardinalen (die zich in deze serie vaak maar magertjes aan de katholieke doctrine houden) krijgen veel aandacht, maar tegelijkertijd wordt benadrukt dat hun geloof meestal oprecht is. Bovendien heeft in deze serie de kerk gewoon gelijk: God bestaat én reageert op het bidden van sommigen.

Ook het hoofdverhaal rondom de paus vermaakt. Jude Law is niet helemaal overtuigend als een paus (daar heeft hij de uitstraling gewoon niet voor), maar zijn acteerwerk is op zichzelf prima, en zijn personage is boeiend. Het is een personage waar moeilijk een label op te plakken is - hij is gelovig maar twijfelt aan het bestaan van God, conservatief maar modern, compromisloos maar bereid om naar mensen te luisteren die hij vertrouwt, narcistisch en machiavellistisch maar tegelijkertijd iemand met een strenge morele code die zichzelf slechts ziet als een dienaar van God, anderen oprecht wil helpen en onrecht veracht - en dat maakt hem interessant. Daarnaast heeft hij meerdere sterke monologen. Meer in het algemeen zit de serie vol met de licht-absurdistische scènes met excentrieke individuen die typisch zijn voor Sorrentino.

Een aanrader dus. Voor een meesterwerk is het audiovisueel wat te standaard (niet dat ik van een serie meer verwacht) en zijn er te weinig momenten die er echt bovenuit schieten, maar de ironische kijk op de kerk is vermakelijk en het complexe, compromisloze hoofdpersonage intrigeert. Een kleine 3.5*.

PS: aangezien er een tweede seizoen komt moet de status The Young Pope volgens mij veranderd worden (het is niet slechts een miniserie meer). Het nut van een tweede seizoen zie ik niet zo in (alle grote vragen zijn na de laatste aflevering wel zo'n beetje beantwoord), maar ik hoop positief verrast te worden.

avatar van Ataloona
Goed om te lezen. Ik ben bijna op het eind (nog één aflevering) en ik ben behoorlijk onder de indruk. Had niet eens zo hoge verwachtingen, ondanks dat ik best wel een Sorrentino liefhebber ben. Had niet verwacht dat ik voor personages van het de RK-kerk (waarvan het hoofdpersonage nog eens compromisloos vroom en conservatief is) zo veel sympathie en een complex soort respect voelde. Afleveringen 8 en 9 zat ik op momenten zelfs met een brok in mijn keel te kijken. Erg mooi.

Ondanks mijn vooroordelen merk ik toch telkens weer dat ik vaak zeer geboeid zit te kijken met cinema en series die geloof/de kerk behandelen.

Bijzonder fijne humor ook. Op de meest onverwachte momenten.

avatar van james_cameron
Ik moest er even inkomen, maar na enkele afleveringen ontpopte dit zich tot een heerlijk oneerbiedige en zwaar ironische miniserie van HBO, vaak erg grappig maar zeker niet zonder doeltreffende emotionele momenten. Jude Law mag dan niet erg geloofwaardig zijn als de titelfiguur; erg goed is hij in ieder geval wel. De verzamelde cast om hem heen is zo mogelijk nog indrukwekkender. Hier en daar wellicht iets te arty-farty, maar gelukkig nergens pretentieus en de verhaallijnen zijn meeslepend en intrigerend. Fijne serie, al met al. En er komt binnenkort een vervolg: The New Pope.

avatar van Baspls
The Young Pope heeft mij op bijzonder prettige wijze weten te verassen. Ik ben de serie gaan kijken omdat ik me als katholiek en historicus interesseer in de representatie van de kerk. Ik had me voorbereid op een erg negatieve representatie en even leek het er inderdaad op dat de serie dat was. Net zoals dat de liefdesbrief van Lenny Belardo helemaal moet worden gelezen om diens ware aard te doorgronden, zo ook moet The Young Pope in zijn volledigheid worden gezien.

Tijdens het conclaaf is de jonge Amerikaan Lenny Belardo gekozen als nieuwe Paus. Het was een compromis tussen de aanhangers van een conservatieve Amerikaanse kardinaal en een progressieve Italiaanse kardinaal. Tot ieders grote verbazing ontpopt Belardo – die de naam Pius XIII aanneemt – zich tot de meest conservatieve, autocratische en compromisloze Paus sinds honderden jaren. Pius XIII is een wees, opgegroeid in het weeshuis van Zuster Mary, en is nog steeds opzoek naar zijn ouders… en naar God.

De serie heeft een zekere oneerbiedigheid tegenover het instituut van de kerk en de priesters. Bovendien zijn er een aantal fragmenten die niet van veel respect getuigen. Regisseur Paolo Sorrentino zit vaak heel erg op het randje en is niet bang daaroverheen te gaan. Is dit dan een grote middelvinger naar de kerk? Dat zeker niet. De manier waarop homoseksualiteit in het Vaticaan en seksueel misbruik worden behandeld was zelfs genuanceerd te noemen.

Tegelijkertijd laat de serie ook een hele andere kant zien. De geestelijken zijn allemaal oprecht gelovig en worden op zo’n goede manier vertolkt dat je als kijker een zekere sympathie voor ze krijgt. Neem bijvoorbeeld Silvio Orlando’s vertolking Kardinaal Angelo Voiello: sluwe politicus, voetbalfan, babysitter voor een verstandelijk beperkte jongen en zeer begaan met het voortbestaan van de kerk. Het drama en de vertolkingen in de serie zijn bijzonder goed. Of het nu Jude Law als Belardo is, Diane Keaton als Zuster Mary of James Cromwell als kardinaal Spencer. Net zoals er een contrast zit in de toon van de serie, zitten er grote contrasten in de personages. Van sluw en bitter tot devoot en begripvol.

Het meest opmerkelijke aan The Young Pope is toch wel dat, ondanks de oneerbiedigheid, God bestaat in deze serie. Juist door het contrast dat in de serie zit is dat zo overtuigend en wordt een (ongelovige) kijker niet meteen afgeschrikt. De hoofdpersoon maakt een erg interessante ontwikkeling door in de zoektocht naar zijn ouders.

Ik vond het uiteindelijk een erg indrukwekkende serie. Uit reacties maak ik op dat ook atheïstische kijkers de serie kunnen waarderen. Wel blijkt dat veel mensen de serie niet goed (of anders als ik) hebben begrepen, zo zien veel mensen het als een aanklacht tegen de kerk. Ik denk juist dat – ook al is het een fictief verhaal met een extreme situatie – dat mensen juist een beter begrip zullen krijgen van de kerk en het Vaticaan door deze serie.

Mooie serie. Moest er wel even inkomen. Maar Sorrentino is een geweldig regesseur el Law zet een indrukwekkende rol neer. Ben geen fan van series. Gelukkig vakt deze niet in de valkuil van formulewerk, maar het tempo ligt wel laag.