Mijn Series +

Tinker Tailor Soldier Spy (1979)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller
Miniserie, 315 minuten

met Alec Guinness, Michael Jayston en Anthony Bate

George Smiley, een oude meesterspion in de Koude Oorlog en ooit gedoodverfde opvolger van de grote baas 'Control' wordt teruggeroepen van zijn pensioen om een mol binnen de Britse buitenlandse inlichtingendienst, bijgenaamd 'The Circus', op te sporen. Hij moet zich een weg banen door de ondoorzichtige hiërarchie van de organisatie, alsook door zijn woelige verleden om zo het web van zijn aartsvijand bij de KGB Karla, bijgenaamd 'The Sandman', te kunnen ontwarren.

1. Return to the Circus
  2. Tarr Tells His Story
  3. Smiley Tracks the Mole
  4. How It All Fits Together
  5. Tinker Tailor
  6. Smiley Sets a Trap
  7. Flushing Out the Mole
Hendrick99
Hierbij de reactie zoals ik die ooit op MovieMeter heb gegeven:

De originele TV-serie kan ik mij nog wel herinneren. Vandaar de aanschaf van deze dubbel-DVD. De ondertiteling was uitsluitend in het Engels, dus die heb ik maar uitgeschakeld.
De serie laat het beste zien van de Engelse manier van filmen en acteren. Sterk onderkoeld en afstandelijk. Het zijn typische praat-afleveringen; nauwelijks actie en weinig echte spanning. De sfeer is echter altijd een tikje dreigend en onbestemd. Verder een ijzersterke rolverdeling en hoogstaand acteerwerk. Als je eenmaal 'in' het verhaal zit, wil je eigenlijk doorgaan tot de laatste aflevering.

avatar van ZAP!
Hendrick99 - vervolgserie Smiley's People (1982) is ook meer dan de moeite waard.
Heb zelf beiden in 1 box, met Nl. subs.

Hendrick99
ZAP! schreef:
Heb zelf beiden in 1 box, met Nl. subs.

Je helpt mij iets herinneren. Op MovieMeter heb ik ook ooit een reactie op die serie gegeven. Ik zal dat 'verzuim' even goed proberen te maken...