Mijn Series +

Enlightened - Seizoen 1 (2011)

Komedie / Drama

ontwikkeld door Mike White en Laura Dern
met Laura Dern, Diane Ladd en Sarah Burns

De veertigjarige Amy Jellicoe heeft een breakdown op haar werk en krijgt een holistische behandeling in een revalidatiecentrum. Ze keert terug met een andere kijk op het leven, en doet dagelijks aan meditatie, en gelooft nu in termen als “self-help” en “inner healing”. Ook haar omgeving moet er aan geloven, ze wil een ‘agent of change’ zijn in de wereld. De mensen die Amy kennen zijn vooral erg sceptisch over haar nieuwe opvattingen.

1. Pilot
  8. Comrades Unite!
  9. Consider Helen
  10. Burn It Down
avatar van Pinguin#13
Wat een hopeloos wijf. Wat een heerlijke actrice.
Na Big Little Lies waar ze zo mogelijk nog beter is, deze maar eens meegepikt. Een serie waar je de vinger niet op kan leggen en dat is een grot pluspunt. Ook kan je haar uiteraard niet helemaal haten (hoewel je er niet aan moet denken zo iemand in je echte omgeving te hebben) en het is ook wel mooi hoe er (voorlopig ?) niet te makkelijk met heel haart softe therapiegedoe gelachen wordt. Het blijft dubieus, net als haar personage.
Ondertussen krijgen we wel wondermooie beelden van het lelijke Suburbia. Ja, ik geniet hier wel van.

avatar van Bubblez
Pinguin#13 Leuk dat je deze alsnog bent gaan kijken! Als ik iemand over deze serie vertel, weet NIEMAND waar ik het over heb, terwijl ik het destijds echt een juweeltje vond.

Bubblez schreef:

Ja, dat heb je met heel laat door de knieën gaan voor streamingdiensten. Ik hou wel van die dingen wel ergens op lijken, maar dan toch weer net iets anders zijn. Zo zou denk je bij dat legertje outcasts in de kelder natuurlijk al gauw aan dingen als The Office (ik heb de Engelse, originele versie gezien) en Workaholics (volledig van de pot gerukte losers), maar haar karakter maakt het toch net weer moeilijk peilbaar. Onvoorspelbaar. Tof!

Van een andere orde, maar ook weer zo'n dramedy serie die soms grappig is, maar dat niet per se wil zijn is High Maintenance - MovieMeter.nl/series ook echt een topserie.

En ja, als je ergens wild over bent, kan het best wel frustrerend zijn dat je er met niemand over kan praten…

avatar van Bubblez
Ik kan me één aflevering herinneren die zich enkel focuste op het karakter van Luke Wilson, die vond ik tof. Maar dat moet seizoen 2 zijn geweest.

Bedankt voor de tip!

Bubblez schreef:

Bedankt voor de tip!

Ja, was seizoen 2. Raar om plots 'van het pad' af te wijken, maar dit is natuurlijk niet zomaar een doorsnee serie. IK heb de serie nu uitgekeken. Topper.