Mijn Series +

Enlightened - Seizoen 2 (2013)

Komedie / Drama

ontwikkeld door Mike White en Laura Dern
met Laura Dern, Mike White en Luke Wilson

De veertigjarige Amy Jellicoe heeft een breakdown op haar werk en krijgt een holistische behandeling in een revalidatiecentrum. Ze keert terug met een andere kijk op het leven, en doet dagelijks aan meditatie, en gelooft nu in termen als “self-help” en “inner healing”. Ook haar omgeving moet er aan geloven, ze wil een ‘agent of change’ zijn in de wereld. De mensen die Amy kennen zijn vooral erg sceptisch over haar nieuwe opvattingen.

1. The Key
  6. All I Ever Wanted
  7. No Doubt
  8. Agent of Change
avatar van Pinguin#13
Lekkere serie met een perfect einde hoewel het soms best wel op de tanden bijten is. Want Amy blijft toch een onverbeterlijke positivo die op je zenuwen werkt, vooral omdat ze van geen ophouden weet. Zelfs Tyler, het kneusje dat ze aandacht schenkt, krijgt het op de duur flink op zijn heupen.
Maar ze loopt over van de goede bedoelingen en het is dan ook leuk om te zien hoe ze volhoudt en hoe op het einde alles mooi in de plooi valt. Hoe ze plots zichzelf gevonden heeft en vol zelfvertrouwen die corporate aparatschicks negeert. Volstrekt onrealistisch natuurlijk, maar dat kan de pret niet drukken, het blijft wel tv.
En mooi ook dat deze serie niet eindeloos gerekt wordt.

Nog eens een pluim op de hoed van Laura Dern, waar ik vroeger niet zo'n hoge pet van op had. Niet te geloven dat dit broze vogeltje en de neurotisch rich bitch uit Big Little Lies worden neergezet door dezelfde persoon. Met verve. En met heel veel humor.

avatar van Pinguin#13
Ook stilistisch is deze serie een pareltje en dat maakt het extra bijzonder.
En enkele episodes zijn geregisseerd door Todd Haynes (Carol) en ik was vooral blij om David Michôd hier tegen te komen. Schrijver/regisseur van het onvolprezen Animal Kingdom. De film dan… met de al even verpletterend goede Ben Mendelsohn. Wat me weer bij bij The Outsider brengt… met co-star en regisseur Justin Bateman… van Ozark… en Arrested Developement… er wacht me nog wat kijkplezier.