Mijn Series +

Smeris - Seizoen 1 (2014)

Nederland
Misdaad / Drama

ontwikkeld door Pieter Kuijpers
met Jeroen van Koningsbrugge, Dennis van de Ven en Kiki van Deursen

In de serie Smeris moet de doorgewinterde rechercheur Van de Kamp tegen zijn zin in een duo vormen met academische zij-instromer Niessen. Hun eerste zaak loopt compleet uit de hand door de onbesuisde acties van Niessen. In een poging een doorbraak te forceren, zorgen de twee onverwacht voor een bende-oorlog waar ze zelf middenin zitten. De mannen moeten alles op alles zetten om de chaos te herstellen.

1. Losse Handjes
  8. Glow in the Dark
  9. Op Glad Ijs
  10. Cowboys
avatar van Donkerwoud
Begin deze serie een beetje beu te worden. Het weet niet zo goed de balans te vinden tussen de luchtige humor en het heftige van de verhaallijnen, waardoor je steeds van die vreemde overgangen krijgt. Zie je het ene moment een bijrol doodgaan, zitten ze in een scene erna flauwe grapjes met elkaar te maken. Ook zijn Dennis van der Ven en Jeroen van Koningsbrugge geen bijster sterke acteurs. Ze doet het niet slecht, maar in combinatie met het haperende plot is het niet voldoende om mijn interesse erbij te houden.

Donkerwoud schreef:
Werkt perfect in Pulp Fiction, maar ja...

Wel aardig wat van gezien, maar ben er nog niet uit. DvdV en JvK kunnen echt wel wat, maar zowel Draadstaal als dit hebben me nooit geheel overtuigd. Herzien? Ik zou er niet een dvd / blu-ray serie van kopen, dus... misschien in de re-runs?

avatar van Donkerwoud
Klopt hoor, in Amerikaanse producties gebeurt niet anders. Maar het verschil met bijvoorbeeld Pulp Fiction is dat de bizarre sfeer daar de hele tijd volgehouden wordt. Nederlandse producties proberen wat Amerikaanse genrewerken doen, maar dan met minder budget, met slechter geschreven scripts en met minder overtuigende acteurs. Dan krijg je van dit soort slappe aftreksels.

avatar van ZAP!
PF is ook niet niks om tegenop te boksen... Wat heeft Nederland überhaupt aan echt goede series te bieden? We zijn weer thuis (binnenkort op TvM!) schiet mij te binnen, in de categorie fictie. Nog meer? Tijd voor een nieuw topic?

avatar van Donkerwoud
Zit wel schot in: Vechtershart, Hollands Hoop, A'Dam en E.V.A. en Waltz waren allemaal in orde.

avatar van ZAP!
Te weinig van gezien voor een eerlijk oordeel... maar erg benieuwd ben ik er (naar wat ik er wél van gezien heb) niet naar.