• 8.985.245 stemmen

Bedrag - Seizoen 1 (2016)

Alternatieve titel: Follow the Money

Ontwikkeld door: Jeppe Gjervig Gram, Anders Frithiof August en Jannik Tai Mosholt

Met: Thomas Bo Larsen, Nikolaj Lie Kaas en Natalie Madueño

Oorsprong: Denemarken

Eerst uitgezonden op: DR1 (Denemarken)

• myLum (Lumière) Bekijk seizoen 1 via myLum (Lumière)

Plot Bedrag

Wanneer het lijk gevonden wordt van een werknemer van Energreen, wordt er een onderzoek gestart die de duistere geheimen van het energiebedrijf blootstelt. We volgen een politieman die werkt aan de zaak waarin hij probeert te achterhalen wat er gaande is in Energreen, een vrouw die in de juridische afdeling werkt van Energeen en in haar poging om meer te krijgen op een geheim stuit die alles kan veranderen en een automonteur die betrokken raakt in een crimineel netwerk dat zich gespecialiseerd heeft in het stelen van auto's.

Afleveringen Seizoen 1 (2016)

1 januari 2016 (1 uur)

Rechercheur Mads wordt opgeroepen omdat er een lijk in het water is gevonden, vlakbij een windmolenpark. Het lijkt een bedrijfsongeval en Mads ondervraagt de werknemers van Energreen, waar de verongelukte man werkzaam was. Energreen is een van de meest succesvolle energiebedrijven in Denemarken. Aan het hoofd staat de charismatische Alexander Sodergren.

3 januari 2016 (1 uur)

Claudia is gepromoveerd tot hoofd van de juridische dienst bij Evergreen, maar ze wordt al meteen geconfronteerd met een problematische situatie.

10 januari 2016 (1 uur)

Het onderzoek van Mads en Alf leidt hen naar een BTW-carrouselfraude bij Energreen. Claudia wordt ondervraagd, maar Sander ontbiedt haar al snel naar Abu Dhabi. Sander en de rest van het management bij Energreen wonen daar een belangrijke energieconferentie bij om grote investeerders aan te trekken. Tijdens haar verblijf in de weelderige luxe in het woestijnland is Claudia getuige van een onthullend aspect van Sanders wereld en de manier waarop hij werkt. Nicky en Bimse vrezen dat ze gepakt zullen worden en begraven het geld dat ze in de BMW gevonden hebben. Maar zoveel cashgeld is aanlokkelijk. Een beetje ervan uitgeven kan toch geen kwaad?

17 januari 2016 (1 uur)

Mads en Alf ondervragen Ulrik, de CFO van Energreen, en betrappen hem op een leugen. Terwijl ze dieper graven in de geheimen van het bedrijf, wordt Mads' leven grondig dooreengeschud: Kristina heeft blijkbaar gelogen tegen hem. Het management van Energreen werkt hard om het bedrijf te stroomlijnen voor de beursgang. Claudia wordt naar Thullander Industries gestuurd, een dochtermaatschappij, om in de kosten te snoeien. Ze komt in een vervelende situatie terecht. Bimse raakt in de problemen wanneer hij duistere figuren geld verschuldigd is. Nicky belooft hem te helpen.

24 januari 2016 (1 uur)

Mia wordt benaderd door een klokkenluider en zet alles op alles om de waarheid omtrent Energreen te achterhalen. Sander en Mr. Christensen zijn bezorgd dat de ontdekkingen van Mia de beursnoteringen kunnen schaden en plannen een manier om haar te stoppen... en Claudia moet helpen. Mads en Alf volgen een spoor van Mia naar het onderzoekscentrum van Energreen in Polen. Rejsen staat in voor de boete van Mads, de situatie met Kristina staat op ontploffen. Jan wil Nicky en Bimse helpen met de Serviërs en wil hen introduceren aan Erik, hun nieuwe accountant.

31 januari 2016 (1 uur)

Mia raakt zwaargewond en is in kritieke toestand. Maar haar artikel over Energreen is toch uitgebracht en richt de schijnwerpers op het management.

7 februari 2016 (1 uur)

Jens Kristian licht Mads en Alf in over de illegale opstart van Energreen, maar dat is niet voldoende om de langverwachte beursgang van het bedrijf tegen te houden. Claudia sluipt weg op Sanders grote dag. Ze is in shock en ze kan niet vatten dat haar zoon Bertram de vriend van Sander heeft herkend als de man met de grijze baard die Mia aanreed. Erik heeft een schotwonde die moet verzorgd worden, maar Nicky en Bimse durven hem niet naar het ziekenhuis te brengen. Mads wil een appartement kopen en Kristina verlaten.

14 februari 2016 (1 uur)

De minister van Justitie oefent dwang uit op Nanna en wil dat ze de zaak tegen Energreen afsluit. Nanna zet op haar beurt druk op Mads en Alf, die op zoek zijn naar bewijsmateriaal tegen Sander. Maar wat Jens Kristian hen vertelt, legt de beschuldiging meer bij Claudia dan bij Sander. Jens Kristian probeert haar te beschermen, terwijl hij en Claudia de rekeningen van Energreen opruimen. Claudia probeert Sander te wijzen op de gevolgen van de grote schuldenberg, maar Sander gaat daar niet op in. Bimse is vol van spijt door de dood van Andreas, waardoor hij niet langer op dezelfde lijn zit met Nicky.

21 februari 2016 (1 uur)

Alf begraaft Mia en is vol van spijt, maar hij raakt van zijn zelfbeklag af wanneer Mads een ongelooflijke ontdekking doet. Er zijn niet enkel financiële problemen bij Energreen, maar de kas is gewoonweg leeg, wat ze in hun voordeel kunnen gebruiken. Claudia is tot dezelfde conclusie gekomen, maar Sander wil zijn gevaarlijke spelletje doorzetten en wil dat Claudia een draai geeft aan de plannen rond fraudebestrijding. De Zweedse handlanger van Sander ontdekt waar Nicky en Bimse al hun geld vandaan hebben en wil het koste wat het kost terug.

28 februari 2016 (1 uur)

De media storten zich op het nieuws van het faillissement van Energreen. Tijdens alle commotie gaan Mads en Alf op zoek naar bewijsmateriaal in de kantoren van het bedrijf en de privéhuizen van het management. Ze ondervragen Sander en Claudia, maar Ulrik raakt in paniek en vlucht weg uit de stad nog voor hij ondervraagd kan worden. Claudia staat op een kruispunt in haar leven. Wat zijn de gevolgen voor haar als ze naar de gevangenis moet? En voor haar en Bertram? Nicky en Bimse verbergen zich voor de Zweed, samen met Jan, Lina en Milas. Kristina ligt in het ziekenhuis en Mads staat erop haar te helpen, net zoals in de 'goeie oude tijd'.

Hmmm.. lijkt me wel wat.

Goede serie...

Idd goeie serie, inkijk in de handel in bedrijven.

• 1916 stemmen

Behoorlijk geslaagde reeks inderdaad, met een donker kantje en sterke acteerprestaties. De namen liegen er natuurlijk niet om, met oude getrouwen Nikolaj Lie Kaas en karakterkop Thomas Bo Larsen als respectievelijk een gladde CEO met behoorlijk wat vuiligheid aan zijn handen en een smeris die tot het uiterste gaat. Ook Natalie Madueño maakte een sterke indruk als Claudia Moreno, die zich constant op de fijne zijden draad tussen goed en slecht ophoudt.

Het uitgangspunt van de serie is op zijn minst interessant, en alweer een stap in de goede richting wat de Scandinavische TV-makerij betreft. Wat de makers er verder mee hebben gedaan, is het smeden en geduldig opbouwen van een beklemmend verhaal, waar intriges en verraad nooit ver weg zijn.

Aan de andere kant van het spectrum maken we kennis met Nicky en Bimse, twee automonteurs die door hun half-gedwongen bijverdienste als autodieven per toeval in een carrousel belanden waar ze pas aan het eind uit raken. Uiteraard is dit geen los zand, maar hangt het nauw samen met de rest van het verhaal, waardoor in de laatste afleveringen de eindjes keurig aan elkaar worden geknoopt.

Is dit dan voor de volle 100 procent een succesverhaal? Dat nu ook weer niet. De verhaallijn over de vrouw en kinderen van Mads (Thomas Bo Larsen) vond ik net wat minder.
De slotaflevering daarentegen was wel subliem, de allerlaatste scène was een complete verrassing. Ik vraag me echter wel af of er nog een tweede seizoen zal komen..

4 sterren

Decec

Jammer dat afgelopen is...

Ook geen hoogvlieger. Natalie Madueño is wel lekker, maar echt goed acteren? Haar 'verscheurd zijn' tussen het grote geld en haar schuldgevoelens en zelfs de veiligheid van haar zoontje komt maar heel matig uit de verf. Thomas Bo Larsen (op zich een best charismatisch acteur) speelt een vrij stereotype renegade cop met uiteraard het hart op de juiste plaats en zo, en ook over de rest van de acteurs / karakters zal ik niet snel naar huis schrijven, al weet Nikolaj Lie Kaas zijn personage nog wel aardig cool te laten blijven onder diens eigen grootheidswaanzin.

Natuurlijk moet een en ander door flink wat toevalligheden geholpen worden, en daar wordt het natuurlijk wel een stukje flauwer van. Net als 'Okkupert' weer tamelijk clean en 'steriel' in beeld gebracht, en ook hier is dat niet erg. Uiteindelijk wordt de zaak zeker niet naar volle tevredenheid van iedereen opgelost en wordt de 'baas' pardoes uitgeschakeld, en dat is wel te 'waarderen' zeg maar.

Al met al? Kijkbaar, in zekere zin, maar dat levert bij mij niet zomaar een hoge score, laat staan een voldoende, op. 2,5*.

Eersteklas deense dramaserie met thriller-elementen, over diepgewortelde corruptie binnen een groot energiebedrijf. Fraai in elkaar gezet en meeslepend in beeld gebracht, met een prima cast en een intelligent en spannend uitgewerkt script. Aan het einde lijkt alles netjes en bevredigend afgerond, maar inmiddels blijkt een seizoen twee in de maak te zijn.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Decec schreef:

Jammer dat afgelopen is...

Op naar het 2e seizoen: Bedrag - Seizoen 2 (2016)

Decec

Wauw ben benieuwd wanneer komt NL zender komt?

avatar van Dievegge

Dievegge

Puur afgaande op de namen van grote Deense acteurs wilde ik dit wel eens een kans geven. Het blijkt een beklijvende financiële thriller die een inkijk biedt in het wereldje van de witteboordencriminaliteit. Gevestigde acteurs als N. L. Kaas en T. B. Larsen doen hun reputatie alle eer aan. Natalie Madueño als de bedrijfsjuriste is een revelatie.

Het mooie is dat de personages niet zwart-wit zijn. De juriste begint met eerbare bedoelingen, maar raakt tegen wil en dank meegesleept bij de gangbare praktijken. De bedrijfsleider (Kaas) komt charmant en diplomatisch over, maar heeft een dubbele tong. Dan heb je ook nog de twee jonge delinquenten die de ene stommiteit na de andere begaan, maar die met al hun geklungel toch sympathie weten op te wekken. Het gevolg is dat je mee gaat denken met de slechteriken. Thomas Bo Larsen speelt de politiedetective die niet altijd volgens het boekje te werk gaat. Naast de misdaadintrige is er ook aandacht voor het privéleven van de personages. De sfeer is donker en mistig, maar zonder dat het tempo eruit gaat en afgewisseld met meer luchtige momenten. De Deense titel Bedrag betekent fraude.

Erg goede serie. Ook erg interessant om te zien hoe corruptie werkt en welke uitwerking dit heeft op de betrokkenen. Ik vond met name Nikolaj Lie Kaas erg goed spelen. Het verhaallijntje met Nicky en Bimse vond ik alleen niet zo boeiend.

avatar van AniSter

AniSter

• 1969 berichten

Net voordat ik het eerste seizoen van 'Bedrag' heb bekeken had ik de serie van Bron (Serie, 2011 - 2018) gezien. Vandaar dat mijn score voor 'Bedrag' iets lager uitvalt. Het plot heeft natuurlijk een andere achtergrond. Wat me het meeste tegenviel: de opbouw van 'Bedrag' duurt gewoon te lang. Er zijn teveel afleveringen nodig voordat het verhaal op gang komt. Hetzelfde geldt voor de opbouw van de spanning. Positief vond ik de cast, die voor een groot deel ook in 'Bron' speelde. Dit gaf me wel inzicht in hoe ze in een ander karakter presteerden. Van de gehele cast vond ik Nikolaj Lie Kaas het beste acteren. Die zet echt een koele CEO neer. Vanaf aflevering 5-6 vond ik het pas echt interessant worden. Helaas waren sommige gebeurtenissen wel erg toevallig en was het einde zeer voorspelbaar. Ondanks de minpuntjes vond ik het een goede serie.

avatar van cor1946

cor1946

Deense serie met bekende gezichten van vorige series, we gaan het zien.

avatar van cor1946

cor1946

Prima serie, kunnen wij wat van leren. Goede acteurs. Op naar seizoen 2.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Dit is een uniek meesterwerk van een verhaallijn met niet eindigende verrassingen. Elk seizoen verandert van plot, maar naarmate het verhaal vordert, ontvouwt zich het mysterie en verstrengelen de personages zich op een briljante manier. Dit is klasse A televisie die in schril contrast staat met veel dat door Hollywood wordt aangeboden.

En tot nu toe zijn we eigenlijk nog nooit teleurgesteld door series die we uitzochten met een Scandinavische achtergrond. (Denemarken, Finland, Noorwegen en Zweden)

Het is een creatief, donker, humoristisch, spannend, subtiel en toch realistisch portret van hoe het grote geld op de meest bedrieglijke manier werkt, inclusief institutionele fraude en drugshandel.

Dit is één van die series waarbij het bijna onmogelijk is om te stoppen met kijken en we kunnen voor de regisseurs en acteurs niet genoeg applaudisseren voor dit absolute meesterwerk!

Een fraaie 8+!

avatar van pampelonne

pampelonne

ik moest er even inkomen, omdat er feitelijk 3 verhaallijnen door elkaar lopen, waardoor het perspectief steeds verschuift.

je moet ook wel wat affiniteit met het onderwerp hebben.

mij spreekt het wel aan want in real life komt dit ook veel voor, frauderen op hoog niveau.

hoeveel geld wordt er niet weg gesluisd naar belastingparadijzen?

De Denen zijn heel goed in realistisch drama.