• 8.669.702 stemmen

Jeen-yuhs: A Kanye Trilogy - Seizoen 1 (2022)

Alternatieve titel: jeen-yuhs

Afleveringen: 3

Speelduur: 4 uur en 39 minuten

Ontwikkeld door: Mike Beck, Mike Beck, Rebecca Teitel, Nick Train, Kevin Thomson, Ian Orefice, Gee Roberson, Free Maiden, Connor Schell, Angus Wall en Alexa Conway

Met: Kanye West, Jay-Z en Donda West

Datum van release: woensdag 16 februari 2022

Eerst uitgezonden op: Netflix (Nederland)

• Netflix Bekijk seizoen 1 via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot Jeen-yuhs: A Kanye Trilogy

Gedurende twee decennia filmden de filmmakers Coodie en Chike het leven van Kanye West. Zo volgden ze zijn gehele carrière, met alle ups en downs van dien. De levens van een rijzende superster en de filmmakers komen zo mooi vervlochten samen in deze intense en intieme documentairedrieluik. Gedurende de drie delen komen allereerst het prille begin en het voorzichtige maken van naam en faam vna Kanye in de hiphopscene van Chicago aan bod; dan het verhuizen van Kanye West in zijn taak als producent naar New York, alwaar het hem maar niet lukt om een contract in de wacht te slepen. In de overige twee delen komen Kanye's vele rollen, te weten die van artiest, producent, zakenman en mode-ontwerper aan bod. Ook zijn persoonlijke leven en het leed daarin, zoals de dood van zijn moeder en zijn falende campagne als presidentskandidaat, worden belicht, vergezeld van archiefbeelden.

Afleveringen Seizoen 1 (2022)

1. 1. Act i: VISION

16 februari 2022 (1 uur en 29 minuten)

Nadat hij naam heeft gemaakt in de hiphopscene van Chicago, vertrekt producer Kanye West naar New York. Daar lukt het hem maar niet om een contract in de wacht te slepen.

2. 2. Act ii: PURPOSE

23 februari 2022 (1 uur en 33 minuten)

Kanye werkt hard om zijn stem bij het label te vestigen. Door een auto-ongeluk en een gebroken kaak dreigt alles mis te gaan, maar de artiest zet zijn pijn om in platina.

3. 3. Act iii: AWAKENING

2 maart 2022 (1 uur en 37 minuten)

'College Dropout' wint verschillende Grammy's en de documentaire lijkt klaar. Maar leven, dood en roem creëren afstand, waarna twee wegen elkaar toch weer kruisen.

avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

Eerste aflevering is al fantastisch. De camera volgt hem vanaf 2002, twee jaar voordat College Dropout uitkomt en hij nog door niemand gezien wordt als een interessante rapper. De docu geeft een fascinerend beeld van een man met een doel, een muziekscene op een belangrijk moment in de tijd en komt ontzettend dichtbij. Als dit niveau vast gehouden wordt zijn we een van de belangrijkste muziek-docu’s rijker.

avatar van marsie&annie

marsie&annie

Ook de 2e aflevering vind ik sterk. Man, wat is die man er vol voor gegaan zeg, inspirerend. Je ziet soms de pijn en twijfel in zijn ogen, maar keer op keer gaat hij er weer voor, wetende, voelende dat hij het gaat maken. Het moest en zou eruit en hoe dat dan lukt, geweldig. Als je stukjes van tracks als Through the Wire en Jesus Walks hoort, plus de reactie van deze en genen die dit voor het eerst horen, kippenvel. Ik kijk uit naar afl. 3!

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1955 berichten

De tweede aflevering is veruit het sterkste. Verder had hier een prachtige documentaire van een uur of twee ingezeten, maar nu is het allemaal wel erg langgerekt.