• 8.985.301 stemmen

Het Jaar van Fortuyn (2022)

Drama | Miniserie

Show titel: Het Jaar van Fortuyn

Genre: Drama

Ontwikkeld door: Erwin Godschalk

Met: Jeroen Spitzenberger, Ramsey Nasr en Fedja van Huêt

Datum van release: vrijdag 25 maart 2022

Eerst uitgezonden op: NPO 1 (Nederland)

• NPO Start Bekijk miniserie via NPO Start

Plot Het Jaar van Fortuyn

Het politieke establishment schrikt op van de stormachtige opkomst van de flamboyante nieuwkomer Pim Fortuyn. PvdA-lijsttrekker Ad Melkert, de belangrijkste kanshebber in de strijd om het Torentje, ziet hoe het politieke spel onder invloed van de eigenzinnige populist Fortuyn razendsnel verandert. Wat volgt is een verkiezingsstrijd die zijn weerga niet kent. De snel stijgende populariteit van Fortuyn dwingt de gevestigde orde om krachtig stelling te nemen. De dramatische gebeurtenissen die hiervan het gevolg zijn, laten hun sporen na in de samenleving en het persoonlijk leven van de hoofdpersonen.

1. 1. Geen Wolkje aan de Lucht

25 maart 2022 (52 minuten)

Nederland staat er economisch goed voor, de PvdA staat bovenaan in de peilingen, niks lijkt partijleider Ad Melkert in de weg te staan om de nieuwe premier van Nederland te worden. Maar als twee vliegtuigen zich in de Twin Towers in New York boren, brengt dit een schokgolf teweeg, die ook in Nederland voelbaar is. De spraakmakende columnist Pim Fortuyn besluit de politiek in te gaan en sluit zich aan bij de nieuwe partij Leefbaar Nederland.

2. 2. Ik Zeg Wat Ik Denk

1 april 2022 (47 minuten)

Melkert wil stelling nemen over de groeiende migratieproblemen, maar Kok houdt dit tegen: het onderwerp ligt te gevoelig. Als Fortuyn in een interview de islam een achterlijke cultuur noemt, steekt er een storm van protest op. Melkert kan zich niet langer stilhouden en wordt gedwongen zich uit te spreken. Ondertussen overlegt het bestuur van Leefbaar Nederland in een nachtelijk crisisoverleg of Fortuyn nog kan aanblijven als lijsttrekker.

3. 3. De Gewone Man

8 april 2022 (50 minuten)

Fortuyn besluit na de breuk met Leefbaar Nederland een eigen partij op te richten: Lijst Pim Fortuyn. Ondertussen probeert Melkert de teleurgestelde kiezer terug te halen door zich te profileren als de gewone man. De twee ontmoeten elkaar voor het eerst bij het debat na afloop van de gemeenteraadsverkiezingen, waar Fortuyn een monsterzege heeft geboekt in Rotterdam. Melkert heeft geen antwoord op de triomfantelijke Fortuyn en diens plaagstoten.

4. 4. There Is No Business like Showbusiness

15 april 2022 (49 minuten)

Als Fortuyn een taart in zijn gezicht krijgt van een activiste, doet hij een oproep aan Kok en de PvdA om hem niet langer te demoniseren. Melkert haalt alles uit de kast om zich tijdens het Erasmusdebat te revancheren op Fortuyn. De oplopende spanning tussen de politieke rivalen trekt niet alleen een wissel op hun privéleven, het slaat ook over op de kiezer, waarbij het zelfs tot openlijke agressie komt.

5. 5. Democratie

22 april 2022 (50 minuten)

Terwijl verkiezingsdag nadert, liggen de partijen in de peilingen dicht bij elkaar. Fortuyn wordt op het Mediapark doodgeschoten. De verbijstering is groot. Kok bezweert de chaos door de LPF te laten beslissen over het doorgaan van de verkiezingen. Woordvoerder Mat Herben volgt Fortuyn op als partijleider. Ondertussen richt de woede van Fortuyn-aanhangers zich op Melkert. Met nog een paar dagen tot de verkiezingen probeert Melkert overeind te blijven.

Rotterdam@1

Gisteren eerste deel gezien, de verwachtingen waren hoog, want de spotjes vooraf waren enorm talrijk. De aandacht en zorg om het te maken, de juiste personen te casten enz. zie je er beslist aan af. Hoofdpersonen, zowel mannen als vrouwen zijn erg goed gecast en ook hun teksten komen natuurgetrouw over. Vooral de z.g. Ad Melkert wordt subliem neergezet door Ramsey Nasr. Het ging naar mijn smaak veel te veel over partijpolitiek en dat maakte het tot een zeer lange zit van een uur. Natuurlijk speelde dat ruim twintig jaar geleden, maar is ook een keuze van de makers.

Geen wonder dat zo weinig mensen voor de gemeenteraadsverkiezingen gingen stemmen laatst: het pluche is al vele jaren teveel met eigen pluche bezig. En dat zie je bovenal in deze aflevering.

avatar van jordandejong

jordandejong

1e aflevering gisteren gezien tijdens het voorbij zappen en intrigeerde mij toch wel. Spitzenberger als Fortuyn doet het verrassend goed. Rest van de cast ook prima. Serieuze thema's maar af en toe ook best wel leuke en luchtige stukken erdoor heen. Ga dit wel verder volgen.

Rond deze periode begon ik ook interesse in de politiek te tonen en Fortuyn was sowieso een hele boeiende man, doodzonde hoe zijn leven moest eindigen. Ik twijfel nog wel of ik deze serie wil kijken, meestal zijn ze tenenkrommend slecht geacteerd, maar wie weet. Ik kan eens de eerste aflevering proberen en dan zien we het wel.

avatar van Lakte

Lakte

Geweldige serie! Helemaal gezien op NPO Plus. Echt weer een hele goede Nederlandse serie sinds tijden. Zeer waarheidsgetrouw en een fantastisch spel van Spitzenberger en Nasr. Thijs Römer lijkt met dit kapsel enorm op zijn opa. Toch mis ik nog wel de ruzies die Fortuyn had met Pechtold (in mijn ogen toch wel de grootste vijand van Fortuyn).

De laatste aflevering greep mij heel erg aan. Het is inmiddels al zo’n 20 jaar geleden maar het leeft nog steeds heel erg.

Persoonlijk vind ik het heel erg jammer dat het helaas zo af heeft moeten lopen. Fortuyn had veel potentie. Nederland had er nu heel anders uitgezien als hij minister president was geweest.

avatar van eldorado

eldorado

Serie heeft uiteraard geen verrassingen of enige spanning.Het gaat in deze film vooral om de acteerprestaties en die zijn echt goed. Melkert wordt naar mijn mening wel te positief neer gezet. En werkelijkheid ging er veel minder energie uit van hem.Spitzenberger kan natuurlijk niet aan de uitstraling van Fortuyn tippen, maar wie wel.Hij wordt wel veel onzekerder in beeld gebracht dan hoe hij op mij overkwam. Wel typisch dat de serie precies na de verkiezingen wordt uitgezonden.

eldorado schreef:

...Wel typisch dat de serie precies na de verkiezingen wordt uitgezonden.

Hij's binnenkort ook 20 jaar dood, ik geloof dat het daar meer mee te maken heeft...

avatar van eldorado

eldorado

ZAP! schreef:

Dan zou het logischer zijn dat de serie in Mei te zien is.

eldorado schreef:

Dan zou het logischer zijn dat de serie in Mei te zien is.

Dat weet ik zo net nog niet. Het valt nu in de periode 'in aanloop naar...' en dan is het zo'n beetje klaar tegen de bewuste datum - lijkt mij een weldoordachte keuze.

avatar van DionneDarko

DionneDarko

Wow, wat een prestaties van Jeroen Spitzenberger en Ramsey Nasr.

Als ik voorheen aan Matt Herben dacht, was het beeld niet al te best maar dat heb ik nu wel iets bijgesteld. Wat een rollercoaster moet dat geweest zijn voor de man. Toch knap dat ik nu een andere associatie heb.

Ik vind de kwaliteit van NL producties zo omhoog gegaan de laatste tijd. Sublieme serie!

avatar van Gastel

Gastel

Lakte schreef:

Ik kan het mis hebben maar ben je niet in de war met Thom de Graaff? Pechtold was destijds volgens mij nog niet echt in beeld.

(Pechtold had het vooral veel aan de stok met Wilders)

avatar van MonkeyMaffia

MonkeyMaffia

Ik vind wat ik gezien heb echt overgeacteerd, bijna lachwekkend. Ook hoe ze eruit zien, lijkt qua grimage wel op koefnoen typetjes... Vind zowel Jeroen als Ramses helemaal niet juist gecast. Ik zie in NL iedere keer dezelfde populaire acteurs en actrices in series en films voorbij komen. Ook Frank Lammers is weer van de partij. Hebben in NL toch wel wat meer talent rondlopen.

avatar van Lakte

Lakte

Gastel schreef:

(Pechtold had het vooral veel aan de stok met Wilders)

Ja inderdaad! Was even in de war. Bedacht het mij later maar kon het niet meer aanpassen.

Rotterdam@1

Inmiddels al weer meerdere delen gezien toch, het blijft heel goed spel. Ik vroeg me af waarom er niet voor gekozen is om Spitzenberger blauwe ooglenzen te geven, heeft vaak een flets gezicht, want Fortuyn had mooie, opvallende ogen in die kleur. In nogal wat films en series is dat ook gebruikelijk.

Grote, gemiste kans voor Nederland toen Fortuyn werd vermoord. In feite is eiland Politiek Den-Haag nog veel enger en autocratischer (de overheid) geworden dan toen in de tijd van Fortuyn. Hele grote, gemiste kans toentertijd zowel voor Rotterdam als voor Nederland en ik herinner me nog dat Fortuyn zijn taak die jaren zag als een taak van God gekregen. Om Nederland definitief te verlossen van de regenten en de overige, gevestigde kliek.

Ook de baantjesjagerscarrousel is alleen maar harder gaan draaien, ten koste van de burgers, daarna en de grote tekorten onder de bevolking. 3,5 sterren!

Rotterdam@1 schreef:

...Ik vroeg me af waarom er niet voor gekozen is om Spitzenberger blauwe ooglenzen te geven, heeft vaak een flets gezicht, want Fortuyn had mooie, opvallende ogen in die kleur. In nogal wat films en series is dat ook gebruikelijk.

Dat heb ik ook een paar keer gedacht, maar hij heeft wel degelijk blauwe lenzen in, zie bv. een paar close-ups hier. Het is vaak wel lastig te zien, misschien ligt het aan de belichting...?

ZAP! schreef:

Dat heb ik ook een paar keer gedacht, maar hij heeft wel degelijk blauwe lenzen in, zie bv. een paar close-ups hier. Het is vaak wel lastig te zien, misschien ligt het aan belichting...?
Dank je wel, dan zal ik nog eens beter kijken....

Je hebt gelijk!!! Lichten aan, brilletje op....Kan niet missen.

Zap, weet je ook wat het verschil is? Fortuyn had vaak appelwangetjes, een blosje en Spitzenberger is niet zo geschminkt, wat matter, witter. Wat je allemaal ziet, met een brilletje op je neus...!

avatar van Montorsi

Montorsi

The Oceanic Six schreef:

Iets wat het in elk geval niet is in deze serie is slecht geacteerd. Grote klasse zelfs, maar er staan ook wel echt namen in deze serie.

Ik kan me goed voorstellen dat je deze serie niet leuk vindt, maar na 2 afleveringen vind ik het verrassend goed. Juist omdat het zo'n andere invalshoek kent dan wat je verwacht van politieke films en series. Zo'n serie laatst als BuZa wil juist veel meer een "realistische kijk" op de politiek loslaten, wat dan totaal niet werkt. Met zo'n Mad Man intro weet je eigenlijk ook wel dat Het Jaar van Fortuyn zich veel meer richt op flair en satire dan op realisme. Voor zover ik dat nu al kan inschatten na 2 episodes een heerlijk snedig en goed werkende serie. En juist door het satire weet het het politieke landschap van die tijd heel goed te vangen op beeld. Een van de leukste van Nederlandse bodem misschien wel.

avatar van leidsehoodie

leidsehoodie

Geweldige serie. Heel goed geacteerd, fijn geschreven, gefilmd en vlot in elkaar gezet. Aanrader! Qua politiek haalt iedereen er zo te lezen uit wat je eruit wil halen, ik zie toch voornamelijk weer (opnieuw) hoe het populisme met mooie praatjes, veel opsmuk en veel geblaat over de gewone Nederlander komt, zonder echte oplossingen of oprechte bekommering met de problemen van de gewone man. Maar hierboven zien Fortuyn fans er juist weer in terug waarom Fortuyn zo geweldig was. Dat is op zich een compliment aan de serie en de acteurs.

Rotterdam@1 schreef:

Ik vind Spitz ook niet de ideale vertolker qua uiterlijk, maar hij doet 't goed!

Ik had vooraf mijn twijfels bij deze serie, vooral omdat ik geen hoge pet op heb van producties uit eigen land, maar ik moet zeggen dat ik me uitstekend vermaakt hebt met dit verhaal rondom de strijd tussen Ad Melkert en Pim Fortuyn. Deze periode was voor mij destijds een beetje de tijd dat ik me ook ging interesseren voor politiek. Nog altijd vind ik het een gitzwart moment in de geschiedenis van ons land dat Pim is vermoord door die smeerlap van een Volkert van der Graaf. Dat die gek maar nooit meer 1 nacht rustig kan slapen na zijn daad.

De vertolking van Ad Melkert is wel veruit de beste acteerprestatie uit deze serie, enorm overtuigend gedaan. Melkert is een politicus met een eigen willetje, maar tegelijkertijd ook iemand die bevestiging zocht en zich makkelijk over de kook liet brengen door bijvoorbeeld Fortuyn. Melkert is gewoon een lul en mede verantwoordelijk voor de verharde sfeer destijds richting Fortuyn dat hem zijn leven heeft gekost. Wat betreft de vertolking van Pim Fortuyn, daar had ik meer moeite mee. In mijn herinnering was Pim veel flamboyanter, grappiger, gevatter en ook iemand met de nodige seksistische opmerkingen. Kwam er hier niet echt uit, al heb ik verder weinig te klagen over de acteerprestatie zelf. Dat heb ik wel bij diverse bijrollen. Mat Herben komt een beetje als een kneusje over, dat vierde muur praten met de tv-kijker direct aanspreken had van mij hier niet gehoeven. Pas in de laatste aflevering kreeg Herben wat meer inbreng. Andere rollen zijn best goed zoals die van Gerdi Verbeet, maar ik vond Wim Kok weer vrij matig neergezet. Die leek niet op de echte Kok, niet in woord en zeker niet in uiterlijk.

De serie ziet er goed uit en heeft een aardig tempo. Iets te snel misschien, van mij hadden er nog best een paar afleveringen bij gemogen zodat alles wat meer de tijd kreeg. De moord op Pim en de nasleep vond ik er een beetje doorheen gerushed. En een andere irritatie is Frank Lammers. Weer hij. Kan die vent niet eens 5 jaar van de buis af? Maar alles bij elkaar is deze belangrijke politieke periode wel goed in beeld gebracht. Ik twijfelde een beetje of dit 4 sterren waard is, maar dat vind ik net iets te hoog.

Ik vind dat wel een sympathiek interview eigenlijk.

Wel vond ik hem destijds ook een beetje de loopjongen van Pim, dus misschien was hij het toen wel wat meer.

avatar van Montorsi

Montorsi

Ramsey Nasr, Fedja van Huet en de regie verheffen deze serie tot een van de beste ooit van Nederlandse bodem. Zoals ik al eerder zei vind ik het een verademing dat een politieke serie eens veel meer schwung krijgt, humor (ook in muziekkeuzes, "I got 5 on it" als Pim en Ad een debat inlopen bijvoorbeeld). Niet te lang, 5 afleveringen zijn eigenlijk precies goed omdat het naar meer smaakt maar ook eigenlijk niet veel meer dan dit kon brengen denk ik. Ik heb er oprecht van genoten.

Cinefiel 1

Een erg goede serie! Een van de betere Nederlandse serie's. Ook leuk om Melkert meer in privé sfeeren te zien, lijkt mij een erg aardige man.

En naar mijn idee was hij een goede minister-president geweest. (Ook een geweldige vertolking van Ramsey Nasr. Blijft een goede acteur)

En ondanks dat ik niet zo fan van Fortuyn was, zet Jeroen Spitzenberger deze ook geweldig neer.

Ook o.a. Carly Wijs en Fedja van Huet stellen niet teleur.

Alleen Frank Lammers vond ik niet altijd even best. Ook voor mij bijna onmogelijk om hem niet te zien als Ferry.

Maar voor de rest was alles prima en geweldig geacteerd. Een prachtige serie van Avrotros.

4,5 ster.

Cinefiel 1 schreef:

En naar mijn idee was hij een goede minister-president geweest.

Wtf zeg

Wtf zeg

Waarom meteen schelden? Mag ik mijn mening niet geven?

Cinefiel 1 schreef:

Waarom meteen schelden? Mag ik mijn mening niet geven?

Dat is toch geen schelden?

En zeker, dat mag je. Ik vind het alleen bizar, want Melkert staat niet bepaald bekend als een leuke man en in deze serie komt hij ook enorm rancuneus, zeurderig, klagerig en pedant over.

The Oceanic Six schreef:

Dat is toch geen schelden?

Wtf is wel schelden volgens mij.

Melkert komt ook op mij over als een aardige, en bezorgde vader. Met veel kennis voor een minister-president.

Maar dat is mijn mening, en u mag u mening hebben.

Cinefiel 1 schreef:

Wtf is wel schelden volgens mij.

Maar dat is mijn mening, en u mag u mening hebben.

Wtf is voor mij gewoon een krachtterm dat gelijk staat aan ''bizar'' of ''ongelofelijk''. Was op geen enkele wijze scheldend bedoeld.

Melkert zal vast een aardige vader zijn geweest, maar om dat nu te baseren op die ene scené met dat meisje die vraagt of hij saai is..

Ik vind Melkert ronduit onbeschoft naar Pim Fortuyn, naar kiezers, naar mensen in zijn partij. Zijn houding zorgde er mede voor dat Pim nu al 20 jaar in een kist ligt.

The Oceanic Six schreef:

Dat baseer ik niet op 1 scené, maar op alle scené's met zijn gezin.

En volgens mij was Fortuyn ook niet de aardigste naar Melkert. Dingen rondvertellen over zijn seksleven bijvoorbeeld.

En Melkert kan er niks aan doen, dat een gek Fortuyn wilde vermoorden. Politiek draait nu om elkaar zwart maken. Maar dan is hij niet meteen een moordenaar of mede verantwoordelijk voor Fortuyn zijn dood.

Maar dat is mijn mening.

Liep al een tijdje te dubben wat ik hier nou van vind en nu dan de laatste aflevering ook gezien. De moord en de nasleep met de muziek erbij vond ik geen geweldige apotheose, maar kon ermee door.

Dat de makers kennelijk niet eens wisten dat Herben nooit op een racefiets heeft gezeten, geeft te denken over de verder erbij gefantaseerde inhoud, dus een flinke korrel zout mag er wel bij. Dat gesprekje tussen Pim en Ad waarbij Pim ineens toegeeflijk zou beloven te zijn na de verkiezingen, lijkt me ook geheel verzonnen. Op zich is dat wel jammer, maar veel andere waarschijnlijk verzonnen zaken, zoals bij het privéleven van Melkert, werkten wél prima. Verder een tamelijk evenwichtig en informatief beeld, met regelmatig een kwinkslag.

Nasr en Spitz doen het erg goed, net als de rest van de cast, ook al kreeg ik zeldzaam een 'twee druppels water'-gevoel. Melkert kwam indertijd op mij veel minder evenwichtig over, maar dat kan ook aan de beeldvorming van de media en mijzelf hebben gelegen. Pim was natuurlijk een vlammende diva met kuren en sociale, politieke en maatschappelijke aanklachten zonder haalbare oplossingen, wat dus wel heel sterk wordt neergezet. Over Folkert worden we weinig wijzer, da's wel jammer.

Verder heeft een wat luchtig sfeertje dat aanvankelijk wat misplaatst leek, maar de makers verloren zich er niet in. 'I Got Five on It' van Luniz was bv. een prachtkeus, en zo was het wel vaker raak qua soundtrack. Aankleding en uitvoering allemaal ook tiptop in orde.

Voor mij een serie waar ik niet met veel hoop - laat staan zin - an begon, maar uiteindelijk ga ik voor niets minder dan een dikke 8.