• 8.985.308 stemmen

Het Verhaal van Nederland - Seizoen 1 (2022)

Show titel: Het Verhaal van Nederland

Ontwikkeld door: Emiel Neervoort, Remco van der Kruk, Sander van Meurs en Taco Zimmerman

Met: Daan Schuurmans, Sonia Eijken en Siawaash Cyrroes

Datum van release: woensdag 2 februari 2022

Eerst uitgezonden op: NPO 1 (Nederland)

Plot Het Verhaal van Nederland

'Het Verhaal van Nederland' laat ons in tien afleveringen zien hoe Nederland is ontstaan. De serie is opgenomen bij Archeologisch Openluchtmuseum Swifterkamp en Natuurpark Lelystad. In 'Het Verhaal van Nederland' zien we hoe ons land is geworden tot wat het nu is. We gaan echt op reis door de tijd vanaf de prehistorie tot aan nu. Onderweg zien we de grote allesbepalende gebeurtenissen, personen en voorwerpen die Nederland hebben gevormd. Van de eerste bewoners via de Gouden Eeuw en de Tweede Wereldoorlog tot het land dat we nu zijn. In het programma staat een aantal vragen centraal; Waar komen we vandaan? Welke geschiedenis delen we? En hoe zijn we geworden wie we zijn? Door middel van de gedramatiseerde scenes uit onze geschiedenis en persoonlijke verhalen zien we de grote historische gebeurtenissen en keerpunten. Ook een aantal deskundigen, historici, experts, en archeologen van alle denkbare musea en instellingen in Nederland ondersteunt het verhaal door de meest interessante periodes in de Nederlandse geschiedenis uit de doeken te doen.

Afleveringen Seizoen 1 (2022)

1. 1. Jagers en Boeren

2 februari 2022 (50 minuten)

Na de ijstijd krijgt Nederland langzaam zijn huidige vorm. Door klimaatveranderingen moeten de eerste bewoners zich aan hun nieuwe leefomstandigheden aanpassen. In Het verhaal van Nederland volgen we Ava, een jonge jagersvrouw. Haar leven zal radicaal veranderen wanneer ze in aanraking komt met de eerste boerenkolonisten, in het Zuid-Limburgse heuvellandschap. De jagers en boeren zijn onze eerste bewoners maar zijn ze ook onze voorouders?

2. 2. Romeinen en Bataven

9 februari 2022 (50 minuten)

Het verhaal van Nederland volgt het spoor van de Romeinen in Nederland. Het is Julius Caesar die ons land en haar bewoners voor het eerst beschrijft. Maar de komst van de Romeinen gaat niet zonder slag of stoot. De Germaanse stammen die het land bevolken worden onderworpen, verjaagd of vermoord. De Romeinen brengen ons land een nieuwe cultuur en ook nieuwe bewoners. Tot op de dag van vandaag zijn de sporen van de Romeinse tijd onder onze voeten terug te vinden. Maar waarom zijn de Romeinen opeens uit onze geschiedenis verdwenen?

3. 3. Friezen en Franken

16 februari 2022 (50 minuten)

In de vroege middeleeuwen bewonen de Friezen het kustgebied van Nederland. Ze geloven in natuurgoden en zelfs in het brengen van mensenoffers. Met de komst van christelijke missionarissen wordt hun manier van leven op de proef gesteld. Moet Radbod, koning der Friezen, zich bekeren tot het nieuwe geloof? Of juist vasthouden aan zijn eigen tradities? Een duivels dilemma.

4. 4. Ridders en Graven

23 februari 2022 (48 minuten)

In de dertiende eeuw sneuvelt onze eerste koning, Willem de Tweede, in de strijd tegen de Westfriezen. Nederland is in deze tijd een lappendeken van graafschappen en hertogdommen, die met elkaar concurreren om de macht. De jonge Hollandse graaf Floris de Vijfde heeft zijn vader, Willem de Tweede, nooit gekend. Hij is een koningskind, wordt hem verteld. Groeit hij uit tot een waardige opvolger en wreker van zijn vader?

5. 5. Pestlijders en Predikanten

2 maart 2022 (50 minuten)

In de veertiende eeuw wordt Europa geteisterd door een vreselijke ziekte die miljoenen slachtoffers eist: de pest. De kerk ziet deze Zwarte Dood als een straf van God. De boekdrukkunst, een revolutionaire uitvinding in de vroege zestiende eeuw, zorgt ervoor dat mensen zich ontwikkelen tot kritische burgers. Zo laten de Wederdopers zich niet meer zomaar de wet voorschrijven. Ze durven het op te nemen tegen de katholieke kerk, maar tegen welke prijs?

6. 6. Geuzen en Papen

9 maart 2022 (52 minuten)

In Het verhaal van Nederland zien we hoe in de zestiende eeuw de 80-jarige oorlog uitbreekt. Een strijd die voor altijd verbonden is aan de naam van Willem van Oranje. In deze oorlog tussen katholieken en protestanten moet hij een keuze maken tussen zijn eigen belangen en die van de Spaanse koning. Daarbij heeft hij de hulp van het volk hard nodig. Hoe krijgt Willem het voor elkaar om vader des vaderlands van Nederland te worden?

7. 7. Kapers en Kooplui

23 maart 2022 (49 minuten)

In Het verhaal van Nederland zien we hoe Nederland in de zeventiende eeuw een wereldmacht wordt. Niet alleen dankzij de typische handelsgeest, maar vooral door roof en oorlog. Een kleine elite wordt steenrijk door middel van uitbuiting en onderdrukking van anderen. In de aflevering volgen we een rijke koopmansfamilie uit Antwerpen en een berooide Duitse matroos die ons meevoeren langs de gouden bergen en zwarte bladzijden van de 17e eeuw.

8. 8. Patriotten en Prinsgezinden

30 maart 2022 (49 minuten)

Eind 18e eeuw wordt ons land verscheurd door een burgeroorlog. De laatste stadhouder, Prins Willem de Vijfde, vlucht het land uit, en burgers grijpen hun kans om de democratie in te voeren. Het verhaal van Nederland volgt de strijd tussen aanhangers van de laatste Oranje stadhouder en boze burgers die meer inspraak eisen: de patriotten. Wordt ons land een monarchie of een democratische republiek?

9. 9. Pioniers en Paupers

6 april 2022 (50 minuten)

In de 19e eeuw beleeft Nederland de Industriële revolutie. Het is een tijd van nieuwe uitvindingen en technische vooruitgang. Maar ook van grote armoede en ellende. Het verhaal van Nederland volgt een 19e eeuws gezin dat naar de grote stad trekt in de verwachting op een beter leven. Maar daar wordt het geconfronteerd met de harde werkelijkheid van uitbuiting en sociale ongelijkheid. Is er hoop op een betere toekomst en van wie valt die te verwachten?

10. 10. Bevrijders en Bezetters

13 april 2022 (51 minuten)

Tijdens de Tweede Wereldoorlog worden voor onze ogen oorlogsmisdaden gepleegd. Niet alleen door Duitsers, maar ook door ons zelf. In Het verhaal van Nederland zien we hoe gewone burgers proberen te leven en overleven in tijden van oorlog en bezetting. Kunnen we ons de vraag stellen: wie was er goed of fout?

avatar van MovieHolic

MovieHolic

• 2044 stemmen

Geschiedenis is een van mijn grote hobby's. Logischerwijs vond ik dit dus echt helemaal geweldig. Ik heb genoten van elke aflevering en vond de aanpak (met Daan Schuurmans in cutscenes en tijdens het verhaal) erg gaaf, eens een keer wat anders dan een tam verhaal.

Ik hoop serieus dat ze dit uitbreiden met een 2e seizoen!