• 8.985.579 stemmen

Gran Hotel - Seizoen 1 (2011)

Alternatieve titel: Grand Hotel

Ontwikkeld door: Gema R. Neira, Gema R. Neira en Ramón Campos

Met: Adriana Ozores, Amaia Salamanca en Yon González

Oorsprong: Spanje

Datum van release: dinsdag 10 mei 2011

Eerst uitgezonden op: Antena 3 (Spanje)

Plot Gran Hotel

Plaats van handeling is een aristocratisch luxehotel in het noorden van Spanje. Het verhaal begint in 1905 met de geheimzinnige verdwijning van Cristina, kamermeisje in het Grand Hotel. Als haar broer Julio een maand later naar het hotel komt om haar te bezoeken, vertelt een kelner hem dat Cristina is ontslagen nadat ze een gast had bestolen. Maar Julio heeft sterk het gevoel dat er iets niet klopt. Hij neemt een baantje als kelner bij het hotel, vastbesloten de verdwijning van zijn zus te onderzoeken. Het is het begin van een meeslepend epos vol intriges, avontuur en hartstocht. Daarbij wordt al snel duidelijk dat er achter de fraaie façade van het Grand Hotel een duistere wereld schuilt van mysterieuze sterfgevallen, leugens en geheimen.

Afleveringen Seizoen 1 (2011)

1. 1. La Doncella en el Estanque

10 mei 2011 (44 minuten)

Julio Olmedo wil zijn zus Cristina opzoeken. Zij werkt als kamermeisje bij het chique hotel Cantaloa. Maar als Julio daar aankomt, blijkt Cristina verdwenen. Volgens Andrés, één van de obers, heeft ze iets gestolen van een gast en is ze daarom ontslagen. Julio vertrouwt het niet.

2. 2. El Anónimo

11 oktober 2011 (44 minuten)

Julio verdenkt hotelmanager Diego ervan dat hij een sleutelrol heeft gespeeld bij de verdwijning van Cristina. Terwijl hij hem volgt naar het dorp, redt hij Alicia's broer Javier van een bende overvallers. Daarmee maakt hij Alarcón, het zwarte schaap van de familie, tot zijn bondgenoot.

3. 3. El Cuchillo de Oro

18 oktober 2011 (44 minuten)

Javiers geliefde, de prostituee Jimena, is vermoord. Het politieonderzoek staat onder leiding van inspecteur Ayala. Wanneer Angela ontdekt dat haar zoon Andrés misschien wel de vader is van het ongeboren kind van Belen, smeekt ze Doña Teresa het kamermeisje te helpen.

4. 4. La Casa Abandonada

25 oktober 2011 (44 minuten)

Julio wordt verhoort door inspecteur Ayala en ontkent dat hij iets te maken heeft met de moord op de prostituee Jimena. Hij maakt zich vooral zorgen over Alicia, die stiekem toekijkt als Diego's helper Garrido het chantagebedrag van 50.000 peseta's overhandigt aan een onherkenbare figuur.

5. 5. Luna de Sangre

1 november 2011 (44 minuten)

Inspecteur Ayala vindt het gouden mes met de afgebroken punt in het bed van Andrés. De jonge ober wordt verdacht van moord op de prostituee Jimena en betrokkenheid bij de verdwijning van Cristina. Intussen herkent Julio hoofd piccolo Pascual als de geliefde van zijn zus.

6. 6. La Joya Desaparecida

8 november 2011 (44 minuten)

Alicia en Julio zijn op zoek naar een slot waarin de sleutel past die ze hebben gevonden tussen de spullen van Pascual. Tijdens hun speurtocht ontdekken ze het huis waar Pascuals vader heeft gewoond. Daar ziet Julio spullen van zijn zus Cristina liggen. Direct daarna wordt hij bewusteloos geslagen.

7. 7. La Carta Robada

22 november 2011 (44 minuten)

Na Eugenia verleidt Javier ook Mercedes, de dochter van generaal Herrera. Doña Teresa dwingt haar zoon met het meisje te trouwen. Eugenia, die de twee op heterdaad had betrapt en met een vuurwapen had bedreigd, is duidelijk te gestoord om een geschikte huwelijkspartner te zijn.

8. 8. La Sangre de la Doncella

29 november 2011 (44 minuten)

Terwijl de nacht valt en de volle maan schijnt, heeft Alicia in het hotel het gevoel dat er een man met een mes achter haar aan zit. Diego belooft dat hij voor haar kamer de wacht zal houden. Intussen is Julio de dronken Javier het dorp in gevolgd en slaat de seriemoordenaar opnieuw toe.

9. 9. La Huella

6 december 2011 (44 minuten)

Sofia is niet van plan het kind van Diego en Belen op te voeden en brengt de zwangere vrouw over naar het hotel. Intussen meldt Javier zich voor zijn duel met generaal Herrera, met zijn zwager Alfredo als secondant. Inspecteur Ayala komt op het nippertje tussenbeide.

avatar van hoffhaan

hoffhaan

Op zich geen verkeerde serie. Voor wat betreft het oplossen van de diverse moorden zijn de bewijsstukken wel erg makkelijk gevonden. Hier en daar wat amateuristisch. Ik was normaliter met de serie gestopt maar ja ik woon niet alleen. 3.0

aeverhoog schreef:

Ik was normaliter met de serie gestopt maar ja ik woon niet alleen.

avatar van ElPablo

ElPablo

Ik ben afgehaakt na aflevering 9.

Veel belovend begin maar zakt best wel snel in naar een zeer bedenkelijk niveau.

GTST maar dan iets beter geacteerd.

avatar van 606

606

Voor diegene die het hotel willen opzoeken en het interessant vinden.

Palacio Real de La Magdalena (Santander) - 2018 Alles wat u moet weten VOORDAT je gaat - TripAdvisor

Ik vond het nogal wisselend van niveau: dan weer heel sterk en boeiend en even later weer langdradig en wat flauw. Het begint inderdaad best veelbelovend, maar na enkele afleveringen krijg je juist de indruk dat het maar niet op gang wil komen. De serie wordt eigenlijk volledig gered door de schitterende locatie en enkele (rand)personages. Andrés was mijn favoriet, maar ook inspecteur Ayala is leuk. Hoofdpersonages als Julio, Alicia, Teresa en Diego worden an sich niet slecht neergezet, maar liggen iets te zeer voor de hand. Het grootste minpunt is echter dat Julio volledig probleemloos zijn gang kan gaan in een hotel waar de staf doorgaans nauwlettend in de gaten gehouden wordt; iets dat de geloofwaardigheid niet bepaald ten goede komt. De balans tussen humor, (liefdes)drama en misdaad werkt soms, maar meer dan eens lijkt de focus een beetje zoek.

Een serie die dus behoorlijk van links naar rechts gaat in vrijwel elk opzicht. Ik heb even gedacht om ermee te stoppen, maar vrijwel iedere aflevering eindigt gelukkig met een goede cliffhanger, waardoor ik blijf kijken. Het einde van dit seizoen steekt in ieder geval goed in elkaar en het lijkt erop dat het niveau nu omhoog gaat.

avatar van Bubblez

Bubblez

• 1904 berichten

Amerikaanse remake van het Spaanse Gran Hotel. Dáár ben ik afgehaakt, dus dit zal nog wel erger zijn ?.