Mijn Series +

Gran Hotel - Seizoen 2 (2012)

Alternatieve titel: Grand Hotel

Spanje
Drama / Mystery

ontwikkeld door Ramóm Campos en Gema R. Neira
met Adriana Ozores, Amaia Salamanca en Yon González

Plaats van handeling is een aristocratisch luxehotel in het noorden van Spanje. Het verhaal begint in 1905 met de geheimzinnige verdwijning van Cristina, kamermeisje in het Grand Hotel. Als haar broer Julio een maand later naar het hotel komt om haar te bezoeken, vertelt een kelner hem dat Cristina is ontslagen nadat ze een gast had bestolen. Maar Julio heeft sterk het gevoel dat er iets niet klopt. Hij neemt een baantje als kelner bij het hotel, vastbesloten de verdwijning van zijn zus te onderzoeken. Het is het begin van een meeslepend epos vol intriges, avontuur en hartstocht. Daarbij wordt al snel duidelijk dat er achter de fraaie façade van het Grand Hotel een duistere wereld schuilt van mysterieuze sterfgevallen, leugens en geheimen.

1. Luces y Sombras
  2. Un Llanto en la Noche
  3. El Secreto
  4. Retorno al Pasado
  5. Cecilia
  6. El Aniversario
  7. El Bautizo
  8. El Camarógrafo
seizoen 3 moet er nog op.

Alle drie seizoenen nu te zien op netflix ik weet niet waarom dat niet word aangegeven , het derde seizoen moet er trouwens ook nog op.

Seizoen 1 begint als een aardige serie. In de loop van de tijd wordt het steeds meer een goed gekostumeerde soap met dito onwaarschijnlijke wendingen. Spanning zit er niet, niet als who dunnit en ook niet op romantisch gebied. Gaandeweg werd het een opgave om uit te kijken. Een paar mooie vrouwelijke rollen maken het nog wel aardig, het smachtende jonge stel in de hoofdrol wordt echt irritant.

avatar van hoffhaan
We zijn ermee gestopt het kabbelt maar door deze soap. 2.0

avatar van tommykonijn
Voorlopig de eerste serie waar ik halverwege een seizoen mee gestopt ben; iets dat ik niet gauw doe. Het was ook niet een bewuste beslissing die ik nam na het zien van een bepaalde aflevering, maar ik merkte gewoon dat ik de serie telkens vergat en daardoor weken (en uiteindelijk maanden) niet meer keek.

Seizoen 1 vond ik al van wisselend niveau, maar daar was wel nog enige spanning te bekennen en het eindigde met een goede cliffhanger. Doodzonde dus dat die cliffhanger al na twee afleveringen van dit tweede seizoen volledig om zeep geholpen wordt en bijna alles weer is zoals het was voor de cliffhanger. De ergernissen uit het voorgaande seizoen keren daarmee al gauw terug en ditmaal nog een graadje erger: personages blijven eeuwig om elkaar heen draaien (Julio en Alicia), niet alle verhaallijntjes zijn even interessant (bijvoorbeeld Javier die zich non-stop in de nesten werkt of dat gedoe met de baby's) en de geloofwaardigheid is opnieuw ver te zoeken, met nog steeds als tergend dieptepunt dat Julio zogenaamd ongestoord de amateurspion kan uithangen in een hotel waar sociale controle aan de orde van de dag is.

De locaties zijn mooi en het acteerwerk van het merendeel van de cast is prima, maar het mysterie waar het om draait weet mij echt niet langer te boeien. Er zit naar mijn mening te weinig vaart in de serie en het voelt daardoor inderdaad als een slepende soap. Er werd me nog beterschap beloofd, maar ik ga het helaas niet trekken om daar nog langer op te wachten.