• 8.251.839 stemmen

Afleveringen: 5

Speelduur: 5 uur en 15 minuten

Ontwikkeld door: Brian Knappenberger, Eve Marson en Lowell Bergman

Datum van release: woensdag 1 september 2021

Eerst uitgezonden op: Netflix (Nederland)

• Netflix Bekijk seizoen 1 via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot Turning Point: 9/11 and the War on Terror

De terreuraanslagen die in het collectieve geheugen gegrift staan, die van 9/11, uitgevoerd door de Al Qaeda, vormden de aanleiding voor het Amerikaanse beleid dat bekend kwam te staan als de 'war on terror': de oorlogverklaring aan het terrorisme uit de hoek van Al Qaeda en de hunnen. De opkomst van deze terreurgroep in de tachtiger jaren en de reactie van Amerika in binnen- en buitenland vanaf 11 september 2001 worden beide uitgebreid gedocumenteerd.

Afleveringen Seizoen 1 (2021)

1. 1. The System Was Blinking Red

1 september 2021 (1 uur en 01 minuut)

Interviews en huiveringwekkende archiefopnames vormen het verslag van de chaos tijdens de aanvallen op 11 september. Deze kunnen worden teruggevoerd tot de jaren 80.

2. 2. A Place of Danger

1 september 2021 (59 minuten)

Overlevenden vertellen over de gruwelen die ze hebben doorstaan op 11 september. Meteen na de aanvallen brengt George W. Bush de agressieve militaire reactie in kaart.

3. 3. The Dark Side

1 september 2021 (1 uur en 05 minuten)

Het Witte Huis verneemt dat de kapers profiteerden van mazen in de VS-intelligentie en accepteert een geheim surveillanceprogramma en verbeterde ondervragingstechnieken.

4. 4. The Good War

1 september 2021 (1 uur en 03 minuten)

Vroege successen in de oorlog in Afghanistan gaan zonder sterke strategie de mist in, met teleurstelling, corruptie en heropleving van de taliban als gevolg.

5. 5. Graveyard of Empires

1 september 2021 (1 uur en 07 minuten)

De VS wil na twintig jaar een einde maken aan hun langste oorlog ooit. Maar door de terugtrekking dreigt Afghanistan opnieuw te vervallen in gewelddadige onderdrukking.

avatar van charmie

charmie

Verplichte kost, maar wel ontluisterend, zeker de laatste twee afleveringen.

Niemand, maar dan ook helemaal niemand wist hoe het moest, laat staan dat iemand weet hoe het nu verder moet.

avatar van KritischVentje

KritischVentje

charmie schreef:

Verplichte kost, maar wel ontluisterend, zeker de laatste twee afleveringen.

Goed gezegd. Mijn mond stond de gehele aflevering open van verbazing.

Heel sterke documentaire. Zou graag nog een seizoen of aflevering willen zien waar de Taliban nog verder in wordt uitgelicht. Maar alom, een aanrader!

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Goed gemaakte docu, maar wel te langdradig eigenlijk om tot het einde toe te boeien. Ze beginnen nog wel ijzersterk, met natuurlijk de 9/11 aanslagen en alle ellende en emoties erbij, voor mij veruit het meest boeiende deel, hoe afschuwelijk ook. De nasleep van de aanslagen interesseert me minder, die laatste afleveringen duren me dan ook veel te lang al is het dieptriest hoe ellendig het leven er in Afghanistan aan toe gaat met de Taliban. Uiteraard is Turning Point wel een aanrader als je interesse in dit alles hebt. Vrij compleet allemaal.