• 8.297.430 stemmen

Ontwikkeld door: Jimmy McGovern

Met: Sean Bean, Stephen Graham en James Nelson-Joyce

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Datum van release: zondag 6 juni 2021

Eerst uitgezonden op: BBC One (Verenigd Koninkrijk)

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot Time

Mark Cobden wordt verteerd door schuldgevoelens nadat hij per ongeluk een onschuldige man heeft vermoord. Hij aanvaardt zijn gevangenisstraf van vier jaar en is nu gescheiden van zijn familie. Hij maakt kennis met Eric McNally, een minzame gevangenisbewaarder die zijn best doet om degenen onder zijn hoede te beschermen. Maar wanneer een van de gevaarlijkste gevangenen zijn zwakte ontdekt, staat Eric voor een onmogelijke keuze tussen zijn principes en zijn liefde voor zijn gezin.

Afleveringen Seizoen 1 (2021)

1. Aflevering 1

2. Aflevering 2

3. Aflevering 3

avatar van peterjames777

peterjames777

Sean Bean en Stephen Graham in een rauw Brits gevangenis drama. Dat zegt eigenlijk al genoeg. Hoppakee, de volle mep.

avatar van John Milton

John Milton

Goede tip van de frontpage, want deze stond niet op de radar en was inderdaad erg de moeite.

Kneiter rauw, maar met heel veel hart. Jan Boon & Stephen Graham spelen allebei ontzettend sterk ook. Met 3 afleveringen in een enkele sitting gekeken.

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Deze serie kwam echt binnen , mede door het ijzersterke spel van Stephen Graham, maar met name door Bean .

Wat een ingetogen rol , en je ging echt nadenken over schuld , boete, en vanzelfsprekend de gevangenis .

Bean moet hier een prijs voor krijgen , Ik heb een heel aantal films met hem gezien , maar dit is zijn beste rol ooit !

avatar van Suitehome

Suitehome

Het Britse gevangenisdrama Time kent een sterrencast met Sean Bean (Broken, Game of Thrones), Stephen Graham (White House Farm, The Virtues, Little Boy Blue) en Siobhan Finneran (Happy Valley, A Confession). Ook alle overige rollen worden uitmuntend vertolkt. Hier is de finefleur van de Britse cinema aan het werk, zoveel is duidelijk. Regisseur Lewis Arnold (Des, Cleaning Up) filmt in het begin van de eerste aflevering (ik zag de 4-delige versie) met de camera als vanzelfsprekend aanwezig. Bijna als docudrama over het leven in een Engels gevangeniscomplex. Deze manier van filmen verandert echter snel, als de dramatische ontwikkelingen elkaar in hoog tempo opvolgen.

Time vertelt het verhaal van leraar Mark Cobden (Bean), die een dodelijk ongeluk heeft veroorzaakt. Trouwe bewaker Eric McNally (Graham) wordt gecompromitteerd, waardoor het leven van hem en zijn vrouw (Hannah Walters, in het dagelijks leven ook echtgenote van Graham) behoorlijk onder druk komt te staan. Deze twee verhaallijnen staan op zichzelf, maar gaan beide over vergeving, schuld, straf en boetedoening. Het levert een intens en rauw drama op. Het scenario is uitstekend, en kent een paar aardige plotwendingen.

Niks op aan te merken dus? Nou nee, het drama biedt niets nieuws. Alle ontwikkelingen in het cellencomplex hebben we al vele malen eerder gezien. Sean Bean is bovendien opnieuw Sean Bean in zijn bekende acteermodus. In Time is Bean gelukkig heel erg op zijn plaats. Ook vergeven we (sic!) enkele inconsistenties en ongeloofwaardigheden. Er blijft gelukkig genoeg te genieten.

avatar van Movsin

Movsin

Top-reeks.

Een prachtige, doordachte omschrijving van het leven in een gevangenis, georiënteerd door de ordehandhaving maar ook door interne regels onder de gevangenen, geweld, chantage, bestraffing...

Evenwel, ook zeer veel aandacht voor de persoon van de gevangenen (allen pleegden een moord, zij het vaak in totaal verschillende omstandigheden wat heel veel onderlinge verschillen verklaart): hun uiteenlopende manier van inburgering, hun manies en frustraties, hun manier van omgaan met spijt en berouw, de knagende wroeging of...daarentegen hun inzet voor het bekomen van macht...

Niet onopgemerkt staattde figuur van de aalmoezenierster en vooral van die ene, door pech getroffen, cipier, schitterend vertolkt door Stephen Grahan.

Eigenlijk één van de beste, perfect uitgewerkt en gedoseerd, films over het gevangeniswezen.

Onvermijdelijk laat de serie ook die indruk na dat de gevangenis, ondanks een zekere poging, de mens niet beter maakt. Integendeel de kans dat hij met de misdadige touwtrekkers meedraait, is reëel en vaak de enige uitweg.