• 8.985.891 stemmen

Californication - Seizoen 3 (2009)

Show titel: Californication

Ontwikkeld door: Tom Kapinos

Met: David Duchovny, Natascha McElhone en Madeleine Martin

Datum van release: zondag 27 september 2009

Eerst uitgezonden op: Showtime (Verenigde Staten)

Plot Californication

Californication is een Amerikaanse komische televisieserie, gecreëerd door Tom Kapinos. Het verhaal draait rond Hank Moody (David Duchovny), een seksverslaafde, getormenteerde schrijver die van New York naar Californië verhuist. Hij is nog steeds verliefd op Karen (Natascha McElhone), met wie hij een dochter heeft: Becca (Madeleine Martin). Karen heeft echter een nieuwe man ontmoet met wie ze wil trouwen.

Afleveringen Seizoen 3 (2009)

1. 1. Wish You Were Here

27 september 2009 (28 minuten)

Nu Karen terug naar New York is, moet Hank zijn tienerdochter Becca proberen onder controle te houden. Charlie en Marcy gaan weer samenwonen, ondanks het feit dat ze nog altijd willen scheiden.

2. 2. The Land of Rape and Honey

4 oktober 2009 (28 minuten)

Hank begint les te geven als professor op de universiteit en krijgt meteen aandacht een bewonderaar. Charlie moet ondertussen accepteren dat Marcy een nieuwe liefde heeft.

3. 3. Verities & Balderdash

11 oktober 2009 (28 minuten)

Hank en Becca gaan samen naar een feestje. Charlie probeert Marcy tot feesten aan te zetten nu ze een eerste klant heeft.

4. 4. Zoso

18 oktober 2009 (28 minuten)

Hank vindt de kleding van Becca maar niets en vindt dat hij met haar moet praten. Hank en Charlie gaan samen naar een stripclub.

5. 5. Slow Happy Boys

25 oktober 2009 (28 minuten)

Becca gaat op bezoek bij haar moeder, waardoor Hank alleen achterblijft, tot zijn oude vriend Mike Zlosowski opdaagt. Ze gaan samen naar een feestje. Ondertussen hebben Charlie en Marcy seksuele problemen.

6. 6. Glass Houses

1 november 2009 (28 minuten)

Becca krijgt ruzie met haar vriendin Chelsea, net wanneer haar moeder Karen hen komt bezoeken.

7. 7. So Here's the Thing...

8 november 2009 (28 minuten)

Hank probeert de brokken met Karen te lijmen. Charlie probeert Sues topclient bij haar te houden en Becca verwijt Hank een slecht voorbeeld te zijn voor haar.

8. 8. The Apartment

15 november 2009 (28 minuten)

Na de ruzie met Karen staat Jackie voor Hanks deur met twee strippers. De volgende ochtend wordt Hank wakker en ligt een van de strippers bewusteloos op de vloer. Charlie en Rick komen Hank helpen, maar dan daagt ook Jill op.

9. 9. Mr. Bad Example

22 november 2009 (28 minuten)

Door de ruzie tussen Becca en Chelsea komt een van Hanks affaires aan het licht. Ondertussen riskeert Charlie zijn baan omdat hij Marcy bij junkie Rick vandaan probeert te houden.

10. 10. Dogtown

29 november 2009 (28 minuten)

Charlie verliest zijn baan en Hank neemt hem mee uit om hem op te beuren. Ondertussen gaan ook Karen, Marcy en Becca een avondje stappen.

11. 11. Comings & Goings

6 december 2009 (28 minuten)

Hank wordt samen met Karen en Becca bij de moeder van Chelsea uitgenodigd voor een lunch. Daar blijkt elke vrouw waar Hank een affaire mee heeft gehad in seizoen 3 aanwezig te zijn.

12. 12. Mia Culpa

13 december 2009 (28 minuten)

Mia keert terug naar de stad, samen met haar nieuw vriendje, die ook haar manager blijkt te zijn. Hank en Karen krijgen ruzie en het komt tot een handgemeen, waardoor Hank gearresteerd wordt.

Het frisse en sprankelende van eerdere seizoenen is er wel een beetje af en dus is lang niet elke episode even geslaagd. Zo ben ik niet zo te spreken over het repetitieve geneuzel tussen Charlie en Marcie. Ook de bijrol van Kathleen Turner als Sue Collini begon op een bepaald punt mijn irritatiegrens te raken. Gelukkig staat daar heel veel moois tegenover. Wat ze in dit seizoen goed weten te vangen is de ''bromance'' (mannenvriendschap die de vorm van een relatie aan gaat nemen) tussen Charlie en Hank. In de vier laatste episodes zitten enkele gouden een-tweetjes tussen de twee mannen: huilend in elkaars armen liggen, per ongeluk betrokken raken bij een gewapende overval en wakker worden in de Porsche.

Maar het absolute hoogtepunt komt in de seizoensfinale. Na een heel seizoen met luchtige spielerei van een man die wel erg makkelijk de vleselijke lusten tot zich neemt, slaat de bui om. Mia, uit de vorige seizoenen, keert terug en dat zullen we weten óók. De duistere ondertoon uit vorige reeksen is opeens terug. Ik hoop dat ze het oppakken op een manier die recht doet aan de luchtige feelgood-vibe maar die ook onder de huid gaat zitten. De deelname van Rob Lowe als gewetenloze agent doet al smaken naar meer.

avatar van king-kevino_mm

king-kevino_mm

Donkerwoud heeft absoluut gelijk!

de season finale van seizoen 3 waarbij Rocket man van Elton John wordt ingezet terwijl Hank alles opbiecht aan Karen is wat mij betreft het allerbeste en meest ontroerende stuk uit de hele serie.

de makers schijnen dit ook te weten aangezien ze als een soort homage het nummer nog een keer gebruiken aan het einde van seizoen 7.

Sue Collini is op zich een hilarische rol van Turner, maar helaas wordt haar rol net wat te groot gemaakt. Dan wordt het inderdaad wat vervelend. Ook die dronkenlap vond ik wat te veel een typetje. Hank en Charlie zijn inderdaad wel een gouden duo en eigenlijk mijn voornaamste reden om te blijven in de laatste paar seizoenen. Jammer ook dat we vanaf dit seizoen Mia nog amper zien, ook wel een van de redenen dat de serie steeds minder werd. Hier was het op zich nog wel leuk dat Becca nu echt begon te puberen, maar haar personage werd wel wat vervelend eigenlijk.

Wel heeft dit seizoen zowel wat betreft de humor als het drama het beste te bieden van heel de serie denk ik wel. The Apartment is echt puur komediegoud en niet voor niets de over het algemeen best gewaardeerde aflevering van heel Californication, en de seizoensfinale is ongelofelijk heftig. Briljant gebruik van Elton Johns Rocket Man, extra krachtig met de niet hoorbare dialoog en een eens echt overtuigende McElhone. Een van de weinige keren dat de serie opvalt met zijn muziekkeuze. 3.5*.

avatar van Onslaught

Onslaught

Toch wel minder leuk dan de vorige 2 seizoenen, maar ook dit seizoen bevat een aantal essentiële plotwendingen. Ben bang dat ik nu wel het beste van Henk Moody heb gezien, maar we gaan gewoon rustig door met kijken.