Mijn Series +

Californication - Seizoen 1 (2007)

Drama / Komedie

ontwikkeld door Tom Kapinos
met David Duchovny, Natascha McElhone en Madeleine Martin

Californication is een Amerikaanse komische televisieserie, gecreëerd door Tom Kapinos. Het verhaal draait rond Hank Moody (David Duchovny), een seksverslaafde, getormenteerde schrijver die van New York naar Californië verhuist. Hij is nog steeds verliefd op Karen (Natascha McElhone), met wie hij een dochter heeft: Becca (Madeleine Martin). Karen heeft echter een nieuwe man ontmoet met wie ze wil trouwen.

1. Pilot
  10. The Devil's Threesome
  11. Turn the Page
  12. The Last Waltz
avatar van Thomas83
Leuke serie. Weliswaar soms wel wat al te mooi gevat geschreven dialogen, ze zijn wel vaak erg grappig en Duchovny is helemaal op zijn plaats als charismatische womanizer met een meer tragische en zelfdestructieve achtergrond. Zijn Hank Moody is echt een memorabel personage en de grote drijvende kracht van de serie.

Alles draait om hem en zijn relatie met zijn ex en dochter. Hoewel Hank zoveel onsympathieke dingen doet is het gewoon lastig om hem niet leuk te vinden en oprecht te hopen dat het goed komt met hem, Karen en Becca. En sowieso zijn de vier voornaamste personages erg leuk. Charlie en Marcy zijn zo waanzinnig sympathiek en het is altijd leuk als Hank, Karen, Charlie en Marcy bij elkaar zijn. En die Mia is ook zo'n lekker duivels bijpersonage, en waanzinnig knap als leuke bijkomstigheid. Sowieso echt een serie van het vrouwelijk schoon.

Wel vond ik het in dit seizoen al teleurstellend hoe de relatie tussen Hank en Karen wordt neergezet. Ze duiken al heel snel bij elkaar in bed, waardoor wat van de spanning en tragiek toch verloren gaat. Misschien zou dat een meer standaard uitwerking van een dergelijk liefdesverhaaltje zijn, maar ik geef er toch de voorkeur aan denk ik. Het slot van het seizoen vond ik zelfs echt een beetje ergerniswekkend, als Karen plotseling haar verloofde op het allerlaatste moment voor Hank verlaat.

Desondanks in de eerste seizoen nog echt een leuke serie. Een prima alternatief als je tussen de serieuzere dramaseries met langere afleveringen ook wat lichter verteerbaars wilt zien zonder je te moeten storten op het vaak toch wat hersenloze niveau van de gemiddelde sitcom. Later werd het helaas wel steeds platter (maar gek genoeg ook wel preutser) allemaal. 3.5*.

Ik weet niet meer precies in welke seizoenen zich wat afspeelde, maar de gehele serie krijgt van mij een dikke 4. Hank is een prachtig figuur

Begin wat laat aan deze serie, maar het eerste seizoen is echt leuk. Van begint tot eind, alle aflevering zijn even leuk. Daarom 4 sterren.

avatar van centurion81
Ik begin ook laat ghehe Had dit veel eerder moeten gaan kijken, wat een heerlijke serie!

Ik geef ook 4 sterren aan de hele serie. Californication kan je vergelijken met een bezoekje aan de frituur. Het eten is misschien niet hoogstaander en geraffineerder dan op restaurant maar je hebt nu en dan ook eens zin in een lekker pakje friet. Gewoon verstand op nul en doorkijken. Positief punt is dat de afleveringen hoogstens 28 minuten duren en dat maakt het makkelijker om een seizoen te bingewatchen. Hank Moody is een zeer leuk figuur en ook Charlie Runkle is hilarisch. De serie zit boordevol memorabele momenten die je bijblijven.

Het minste seizoen is naar mijn mening de vijfde maar op zich zijn ze eigenlijk allemaal even vermakelijk. De eerste vier seizoenen en ook deze eerste waren volgens mij de beste. 4* in zijn totaliteit.