• 8.985.880 stemmen

Alternatieve titel: Them: Covenant

Ontwikkeld door: Little Marvin

Met: Deborah Ayorinde, Ashley Thomas en Ryan Kwanten

Datum van release: vrijdag 9 april 2021

Eerst uitgezonden op: Amazon Prime Video (Nederland)

• Amazon Prime Bekijk seizoen 1 via Amazon Prime

Plot Them

De zwarte Lucky en Henry Emory verhuizen in de jaren 50 samen met hun twee dochters van het landelijke North Carolina naar de geheel blanke wijk Compton in Los Angeles. De buurt is niet bepaald blij met hun komst. Ze beginnen het gezin te terroriseren om ze terug te krijgen naar waar we vandaan kwamen. Ondertussen krijgen ze ook te maken met kwaadaardige bovennatuurlijke entiteiten die hun komst ook niet op prijs stellen.

Afleveringen Seizoen 1 (2021)

1. 1. Home

9 april 2021 (49 minuten)

2. 2. Burial

9 april 2021 (55 minuten)

3. 3. Day 4

4. 4. Day 6

9 april 2021 (44 minuten)

5. 5. Covenant I.

9 april 2021 (33 minuten)

6. 6. Day 7: Morning

7. 7. Day 7: Night

8. 8. Day 9

9 april 2021 (35 minuten)

9. 9. Covenant II.

9 april 2021 (46 minuten)

10. 10. Day 10

9 april 2021 (50 minuten)

avatar van nightbreed

nightbreed

Deze is nog niet te zien op Prime. Alleen de trailer is beschikbaar.

nightbreed schreef:

Deze is nog niet te zien op Prime. Alleen de trailer is beschikbaar.

Inderdaad, onvoorstelbaar dat dit niet te zien is terwijl er staat dat je op Prime seizoen 1 kunt kijken. Dan kunnen ze er beter neerzetten, de trailer van seizoen 1

mcdaktari

Them is nu eindelijk te zien op Prime, zojuist ff de eerste aflevering gekeken en heb meteen zin om verder te kijken. Dat is voor mij een goed teken. Ik heb er een tijdje op zitten wachten maar wat ik er tot dusver van zag belooft dit een goeie serie te worden.

avatar van Vivianne

Vivianne

Ik vond het te heftig. Het ging van gruwelijk drama naar gruwelijk drama. Ik snap dat deze dingen echt zijn gebeurd, dat er veel racisten zijn en dat die tijd gruwelijk was voor zwarte mensen. Maar moet die pijn gereduceerd worden tot een horrorfilm met bovennatuurlijke dingen? En dan gedetailleerd steeds allerlei gruwelijke racistische geweld laten zien? Ik heb er spijt van dat ik heb gekeken en ben blij dat ik bij sommige scènes door heb gespoeld/niet heb gekeken.

Positief: de acteurs waren wel allemaal sterk.

Niet positief: het is deprimerend, ik heb er niet goed van kunnen slapen.

robbie en harry schreef:

Positief: de acteurs waren wel allemaal sterk.

Niet positief: het is deprimerend, ik heb er niet goed van kunnen slapen.

Kijk dat wil dus zeggen dat deze serie wel binnen komt. Dan kun je er wel spijt van hebben maar het is nu eenmaal niet allemaal rozengeur en maneschijn.

avatar van Vivianne

Vivianne

mcdaktari schreef:

Tsja, dat is zo. Vond het gruwelijk vaak.

mcdaktari

Tsja, dat is zo. Vond het gruwelijk vaak.
Vaak??? Zeg maar gerust bijna constant.

Het is inderdaad een gruwelijke serie, vooral dat racisme, daar zat ik me vaak kwaad om te maken.

Het is wel echt goed gemaakt, want als je echt mee leeft met de serie dan wil dat zeggen dat ze het goed gemaakt hebben. Je zou bijna een hekel aan blanke krijgen

avatar van lang pee

lang pee

Sorry, ik vond hier echt niets aan, zeker geen goede horror serie bij mij!! Het acteren was redelijk tot goed, maar het verhaal en de plotwendingen konden mij echt totaal niet boeien, het werd slechter en slechter, en de laatste afleveringen krijgen bij mij een dikke nul. Geef mijzelf een oscar voor het uitzien van deze onzin....

avatar van huiguh

huiguh

Prima serie, totdat het de laatste 2 afleveringen totaal ontspoord.

avatar van umbra

umbra

Deze ingegaan als dramaserie, zoals op Prime staat, wat het ook is, hier staat horror, wat totaal niet klopt en je op het verkeerde been zou kunnen zetten. Voorlopig wel redelijk spannende serie.

avatar van Corcicus

Corcicus

Them is een uitstekend gekozen titel voor een serie die een wij-zij verhaal op de spits drijft. Zij, de blanken, vs. wij de zwarten.

We kennen dit narratief uit de films van Jordan Peele, de stand-up comedy shows op Netflix en het geouwehoer op Twitter. Ik heb het natuurlijk over het thema van de vreselijke, ziekelijk sadistische en zonder meer rot tot het bot zijnde blanke man, die een zware erfzonde meetorst, in vakjargon witheid genoemd. Dat dit narratief bijzonder polariserend en divise is, weerhoudt Hollywood er niet van om uit hetzelfde vaatje te blijven tappen.

Dit keer vond ik het echter beter en overtuigender dan in voornoemde producties. De makers zijn ten eerste helemaal all-in gegaan. Letterlijk alle blanke personages zijn hier compleet losgeslagen en pesten, moorden, verkrachten er op los. Geen heilig huisje blijft overeind in hun niet te stillen dorst naar zwart bloedvergieten. Op een bepaald moment beginnen ze zelfs monsterlijke vormen aan te nemen die goed passen bij hun demonische innerlijk

Het contrast met de zwarte personages kan eigenlijk niet groter zijn. Dat zijn steevast verstandige wetenschappers, fatsoenlijke en beschaafde mensen die geen vlieg kwaad doen. De toeschouwer krijgt de gebeurtenissen vanuit het perspectief van een zwart gezin te zien en gaat gaandeweg de virulente haat tegenover de blanke belagers met hen delen. Maar niet enkel de rassenkwestie wordt aangehaald, ook het patriarchaat wordt op de korrel genomen waarbij we een lecture krijgen in de slachtofferhiërarchie. Na de zwarten zijn de blanke vrouwen het slachtoffer van hun mannen, die, zo kan elke sociale wetenschapper je vertellen, nog een gradatie verderfelijker zijn dan hun vrouwelijke trawanten.

Als er iets is dat deze serie zal doen, is het voor meer verdeeldheid zorgen. Ik kan mij vergissen, maar ik kreeg op de duur het gevoel dat de boodschap van deze serie is dat geen man, (zwangere) vrouw of baby van kleur ooit veilig zal zijn zolang een blanke leeft. Het mag dan ook niet verbazen dat de serie gelauwerd werd door journalisten en woke filmcritici en navenant bedolven onder de filmprijzen. Wat zegt dat over onze tijd? De spetterende finale waarbij de blanken genadeloos afgeslacht worden lag in de lijn der verwachtingen. Ik kan mij goed inbeelden dat de wokies op dat moment buiten zinnen van extase geraakten.

Toch geef ik dit een 3* ondanks alle mankementen en de ronduit ontwrichtende impact van dit soort series op onze maatschappij. Er wordt sterk geacteerd in deze meeslepende en bij wijlen enge psychologische horrorfilm (met inderdaad vooral drama). De production value is hoog, de cinematografie reuzegoed. Horrormeester Ti West kreeg het weer heel goed voor elkaar.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2063 berichten

Na afl. 6 gestopt. In alle opzichten te traag en zeker geen horror.

avatar van pocalan

pocalan

Drama, thriller, horror... wat maakt het ook uit. Welk genre het ook mag wezen, de serie komt bij mij keihard binnen en daar draait het natuurlijk om. Voor mijn gevoel had dit zo een seizoen van AHS kunnen zijn. Het acteerwerk, het verhaal, de muziek, het visuele gedeelte. Het komt allemaal samen en geeft voor mij zo'n vreselijk naar gevoel dat ik sinds tijden niet meer heb gehad. Te bedenken dat de mensheid zelf de grootste horror is die er bestaat.