Mijn Series +

Crime Scene: The Vanishing at the Cecil Hotel - Seizoen 1 (2021)

Documentaire / Misdaad

ontwikkeld door Joe Berlinger

Al bijna een eeuw lang wordt het Cecil Hotel in Downtown Los Angeles in verband gebracht met enkele van de meest beruchte zaken van de stad, van vroegtijdige sterfgevallen tot het huisvesten van seriemoordenaars. Elisa Lam was een 21-jarige Canadese toerist die in februari 2013 in het Cecil Hotel in Downtown Los Angeles verbleef. Weken later, nadat ze was verdwenen, werd haar lichaam ontdekt in de watertank op het dak van het hotel. De bizarre verdwijning van de studente leidde tot talloze theorieën op internet. Crime Scene duikt diep in de geschiedenis van het hotel en suggereert zelfs dat de verdwijning van Lam misschien een bovennatuurlijke oorzaak had.

1. Lost in Los Angeles
  2. Secrets of the Cecil
  3. Down the Rabbit Hole
  4. The Hard Truth

Een van de minste misdaad documentaires met een onbevredigde uitkomst.
Van de makers van de Conversations with a Killer: The Ted Bundy Tapes (2019) die echt geweldig was.

avatar van The Oceanic Six
stinissen schreef:
Een van de minste misdaad documentaires met een onbevredigde uitkomst.

Als het waargebeurd is kan je de docu toch moeilijk een uitkomst aanrekenen?

The Oceanic Six schreef:

Als het waargebeurd is kan je de docu toch moeilijk een uitkomst aanrekenen?

Klopt maar hier ligt het anders ga maar kijken dan zie je wat ik bedoel. Op het eind gaat het niet om bewijzen maar om veronderstellingen met name op haar medicijn gebruik.

stinissen schreef:

Ik vond het bewijs eigenlijk wel vrij sterk en het zorgde tezamen voor een vrij logisch, aannemelijk geheel (in tegenstelling tot al die vage complottheorieën).

We hebben een bewezen (sterke) psychische aandoening, een bewezen gebrekkig medicijngebruik voor deze aandoening op het moment van verdwijning, ooggetuigenverklaringen van vorige episodes die overeenkwamen met dit scenario (op de vlucht slaan voor een denkbeeldig persoon en uiteindelijk ergens verschuilen) en eigenlijk een gebrek aan bewijs dat het niet op die manier had kunnen gaan.

Hield echt een naar gevoel over na het kijken van deze serie. Als je zo aan je einde komt man... echt sneu.

avatar van Baldur
Best een interessante zaak, maar dit sloeg op den duur echt nergens meer op. Voor de kijker een al vroeg te voorspellen uitkomst, daarnaast zit de docu vol overbodige vergezochte theorieën van vervelende social media lui en is het een wat rommelig geheel.

Baldur schreef:

Is dat niet juist waar deze serie eigenlijk om draait? Niet zozeer het mysterie rondom het bekende liftmeisje oplossen, maar meer hoe "armchair detectives" aan de haal gaan met de gebrekkige hoeveelheid informatie die ze hebben, niet stilstaan bij het feit dat ze misschien hele eenvoudige maar essentiële feiten niet tot hun beschikking hebben, nogal doorslaan in hun eigen vondsten in irrelevante toevalligheidjes en telkens verder verwijderd raken van een vrij simpele waarheid.

Je ziet 't telkens vaker tegenwoordig... Elisa Lam, Making a Murderer, The Keepers, Adnan Syed... en hun vage wappie volgers. Vond 't wel verfrissend om een keer een documentaire een soort tegengas zien geven.

avatar van Harleen Quinzel
Wanneer de docu over de lugubere geschiedenis van het Cecil gaat en de manier waarop het deel uitmaakt van Skid Row is het een fascinerende, lugubere docu. Wanneer de focus...en dat gebeurt in het leeuwendeel van de docu, verschuift op de internethelden die hun theorie spuien...dan geeft het eerder een vies, sensationeel gevoel.

Ja...leuk hoor, al hun theorietjes...maar ik vond het best stuitend om die mannetjes giechelend door de gangen van het hotel te zien rennen...volledig voorbijgaand aan het feit dat er een jong meisje het slachtoffer was. Een mindere focus op de amateur speurneuzen en wat meer aandacht voor Elisa zelf had een betere doc opgeleverd.

Harleen Quinzel schreef:

Was dat niet het daadwerkelijke onderwerp van de docu? Het uit de hand lopen van complotdenken, internet speurneuzen, etc?